12.8 C
București
vineri, 17 mai 2024
AcasăSpecialTavares şi-a dat demisia de la Renault! "Numărul 2" a vrut în...

Tavares şi-a dat demisia de la Renault! “Numărul 2” a vrut în locul lui Ghosn

Renault anunţă o pierdere importantă în rândul consiliului director. Carlos Tavares, numărul doi din companie, şi-a dat demisia, după ce luna aceasta spunea că ar vrea să preia conducerea unui alt producător auto gigant. Tavares nu a reuşit să ajungă la o înţelegere cu şeful Renault-Nissan, Carlos Ghosn, potrivit ANE

Carlos Tavares, COO (directorul operaţional) al grupului Renault, a anunţat, ieri, că îşi dă demisia din postul pe care îl deţine începând din 2011. Renault nu a oferit detalii despre motivele pentru care Tavares a renunţat la poziţia sa de vârf în cadrul grupului, însă anunţă că despărţirea se face pe cale amiabilă. Interimatul va fi asigurat de către CEO-ul grupului, Carlos Ghosn, însă a fost luată în considerare şi posibilitatea ca postul să fie desfiinţat.

Potrivit unor surse interne, citate de Bloomberg, Tavares a purtat o discuţie cu CEO-ul grupului, Carlos Ghosn, pentru a i se acorda responsabilităţi mai mari în cadrul companiei, asta după ce în urmă cu două săptămâni declara într-un interviu că are de gând să preia conducerea unui mare producător american, cum ar fi GM sau Ford. Ghosn nu a fost de acord cu cerinţele adjunctului său, care a hotărât să se despartă, în cele din urmă, de Renault.

Oricine este pasionat de industria auto ajunge la concluzia că vine un moment în care ai energia şi apetitul pentru a deveni numărul 1,” spunea Tavares în interviul de acum două săptămâni. Executivul portughez, în vârstă de 55 ani, şi-ar fi dorit să fie succesorul lui Ghosn la cârma companiei, însă a declarat că Ghosn, 59 ani, se află la Renault pentru a conduce mulţi ani de acum înainte, astfel că i-ar fi fost imposibil să-i ia locul. Portughezul considera că ar fi pre târziu să preia conducerea Renault pe la vârsta de 60 ani, în cazul în care Ghosn s-ar retrage peste vreo cinci ani.

Ambiţiile lui Tavares dublate de rezultate

Carlos Tavares este cunoscut publicului din România, mai ales pentru că era poate omul cu cea mai mare putere de decizie în ceea ce priveşte brandul Dacia. Uneori a lăudat marca din România, denumind-o “vaca de muls a Renault”, alteori spunea că România trebuie să fie mai competitivă pentru că producţia de la Piteşti poate fi oricând mutată în alte locaţii ale grupului.

Tavares este însă omul a cărui activitate la Renault, respectiv Nissan, a coincis cu obţinerea unor rezultate surprinzătoare. În 2009 Nissan America avea pierderi de circa 450 milioane dolari. În acelaşi an Tavares a preluat conducerea acestei filiale, iar în 2010 rezultatele erau neaşteptat de bune: profit de circa 2,2 miliarde dolari. Una dintre măsurile luate a fost păstrarea mâinii de lucru cu experienţă şi convingerea acestor angajaţi să accepte reduceri salariale de 20%, dar în schimb să lucreze patru zile pe săptămână în loc de cinci.

La Renault a venit în 2011, când a preluat funcţia de COO de la Patrick Pelata, demis în urma unui scandal izbucnit după ce a concediat trei executivi de top. Tavares şi-a continuat şi aici politica privind reducerile de costuri, ceea ce a dus la obţinerea unor profituri în creştere pentru grupul francez. 

Regretat de toată lumea, dorit de cineva?

Plecarea lui Tavares de la Renault este clar un şoc pentru gigantul auto, cei care au lucrat cu el considerându-l nu doar un executiv interesat de cifre, ci un pasionat al lumii auto. “A fost un manager foarte bine privit şi respectat, cu o viziune clară asupra costurilor şi a profitabilităţii”, declară Jens Schattner, analist la Macquarie Europe.

Ambiţia lui Tavares, pentru care părăseşte grupul Renault, este aceea de a deveni numărul unu într-o mare companie. Planul său măreţ ar fi să preia conducerea General Motors sau a Ford, ambii executivi ai acestor companii apropiindu-se de sfârşitul carierei.

Totuşi, la Ford, Alan Mulally, CEO-ul de 68 ani, are deja un succesor gata să îi preia funcţia. Unul dintre cei mai promiţători candidaţi la preluarea conducerii Ford este Mark Fields, 52 ani, care deţine în prezent aceeaşi funcţie pe care Tavares o avea la Renault, director operaţional. În plus Ford, drept răspuns la declaraţiile lui Tavares, a anunţat că toate funcţiile cheie ale companiei au asigurate succesori.

“La noi nu vine”, a declarat Greg Martin, purtătorul de cuvânt al General Motors. Cei de la General Motors spun că CEO-ul Dan Akerson, 64 ani, are deja câţiva posibili succesori. 

În cele din urmă Tavares se declară mulţumit şi la cârma altui producător auto, cu toate că şi-ar fi dorit foarte mult să ajungă la unul din Detroit pentru că “The Big Three” (cei trei mari producători americani) au un viitor luminos înainte. 

“Cu 14 ani de leadership stabil şi puternic alianţa Renault-Nissan este bine poziţionată în ceea ce priveşte viitorul său”, se arăta într-un anunţ al Renault. Pe de altă parte Charles Tribbett, specialist la firma de head-hunting Russell Reynolds Associates, este de părere că “Trebuie să fii destul de transparent la nivelul bordului director în ceea ce priveşte planul de succesiune. Când acesta nu este foarte clar te expui riscului să-ţi pierzi executivii.”

Carlos Tavares şi-a început cariera tot la Renault, în 1981, ca inginer. El s-a născut la Lisabona, în 1958.

Cele mai citite

Eclipsată de Rareș Bogdan, Iulia Albu ar putea da găina pe păun, pentru a se apropia de coloritul batistuțelor europarlamentarului

Ilustrație: Laurențiu Mușoiu Criticul de modă Iulia Albu a ajuns să fie extrem de invidioasă pe europarlamentarul Partidului Național Liberal (PNL) Rareș Bogdan. Coloratele batistuțe...

Iohannis o poate acuza pe Andra că i-a furat opera “Pas cu pas”

Ilustrație: Laurențiu Mușoiu Dacă își tot vede năruit visul de a ajunge secretar general al Alianței Atlanticului de Nord (NATO), iar cu meditațiile nu...
Ultima oră
Pe aceeași temă