Studenţii care au ocupat în ultimele patru zile un amfiteatru al Facultăţii de Psihologie a Universităţii „Babeş Bolyai” Cluj, în semn de protest faţă slaba finanţare a educaţiei, au renunțat, luni, la poteste și urmează să organizeze dezbateri săptămânale privind noul proiect al Legii educaţiei, conform Mediafax.
„Am suspendat, luni, protestul şi am părăsit amfiteatrul de la Facultatea de Psihologie pe care l-am ocupat începând de joi seară. Am transformat acţiunea în dezbateri săptămânale de câteva ore, împreună cu cadre didactice universitare, pe marginea noului proiect al Legii educaţiei. Prima astfel de dezbatere va avea loc la sfârşitul acestei săptămâni, în acelaşi amfiteatru, care înseamnă un loc simbolic pentru noi”, a spus preşedintele Organizaţiei de Studenţi din cadrul Universităţii „Babeş Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, Oana Onicaş.
Potrivit acesteia, amfiteatrul „Nicolae Mărgineanu” a Facultăţii de Psihologie a UBB a fost ocupat, pe durata weekend-ului, de zeci de studenţi de la mai multe universităţi din Cluj-Napoca.
„Ocuparea a fost un început pentru a aduce educaţia pe agenda publică. Deja lumea priveşte cu alţi ochi problemele din sistemul de educaţie”, a mai spus Oana Onicaş.
Acţiunea de ocupare a amfiteatrului de la Facultatea de Psihologie a UBB a început joi seară, la ea participând peste 50 de studenţi.
Potrivit ANOSR, proteste ale studenţilor faţă de slaba finanţare a educaţiei au avut loc şi la Universitatea Maritimă din Constanţa, la Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galaţi, la Universitatea de Vest din Timişoara şi la Universitatea din Suceava.
Lista de revendicări a studenţilor cuprinde creşterea finanţării educaţiei şi asumarea reală de către Parlament şi Guvern a alocării a 6% din PIB pentru educaţie, aşa cum prevede legea; includerea studenţilor în pondere de 25% din electori în alegerea rectorilor, a decanilor şi includerea acestora în aceeaşi proporţie în consiliile departamentelor din facultăţi – locul în care se iau decizii cu privire la curriculă şi planurile de învăţământ; creşterea investiţiilor în servicii pentru studenţi: creşterea burselor, în special a burselor sociale, investiţii în construcţii de noi cămine şi cantine şi investiţii în repararea şi modernizarea celor existente; implementarea reală a unui învăţământ centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori ai unor cursuri prăfuite de timp, ci cei care creează medii de învăţare pentru studenţi pentru ca aceştia să dobândească abilităţi şi competenţe, învăţând cum să folosescă informaţiile de la curs, nu doar să le reproducă.
Pe aceeaşi listă se regăsesc reforma curriculară din universităţi, pentru a face programele de învăţământ relevante pentru piaţa muncii şi pentru nevoile şi interesele studenţilor de azi; implicarea studenţilor în toate procesele de asigurare a calităţii, la nivel intern şi extern, atât la evaluări ale instituţiilor de învăţământ superior, cât şi în evaluări ale programelor de studii; respectarea de către universităţi şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a „Statutului Studentului”, care conţine toate drepturile şi obligaţiile studenţilor, şi depunerea de eforturi pentru sancţionarea universităţilor care încalcă flagrant drepturile studenţilor; respectarea dreptului la liberă exprimare a studenţilor de către universităţi şi Ministerul Educaţiei, prin asumarea rolului de cultivator al spiritului critic în rândul noilor generaţii, în contextul în care tot mai mulţi studenţi care au curajul să spună problemele din universităţi sau mediul universitar românesc sunt sancţionaţi.