Producători de top, precum
Volkswagen sau Toyota se află în centrul unui scandal de proporţii în Spania.
Consiliul concurenţei spaniol a publicat, azi, rezultatele unei anchete de amploare, în urma căreia cele mai mari companii din domeniul auto sunt acuzate de practici anticoncurenţiale, potrivit site-ului oficial al instituţiei.
Cei mai mari dealeri ai unor mărci ca Volkswagen, Audi, Seat, Nissan, Toyota, Land Rover, Hyundai sau Opel au fost luaţi în vizorul Consiliului Naţional al Concurenţei (CNC) pentru practici anticoncurenţiale. Companiile concurente sunt acuzate că ar fi încercat să fixeze preţuri sau să schimbe informaţii sensibile. Astfel de acţiuni pot duce la manipularea pieţelor.
“Aceste activităţi sunt considerate infracţiuni deosebit de grave, care pot duce la amenzi de până la 10% din cifra totală de afaceri din anul anterior impunerii sancţiunilor”, se arată în anunţul CNC.
Proceduri disciplinare vor fi luate şi împotriva companiilor care reprezintă în Spania grupurile auto: Renault-Nissan, Toyota, Chrysler, Fiat, General Motors (inclusiv Chevrolet), Ford, Hyundai, Honda, Kia, PSA sau Volkswagen. Practic aceste amenzi, prin amploarea lor, ar reprezenta o măsură fără precedent pe piaţa auto din Spania.
CNC a demarat o anchetă, făcând mai multe cercetări la sediile producătorilor şi distribuitorilor auto în zilele de 4-6 iunie, respectiv 23-25 iulie anul curent.
Volkswagen, cap de listă
CNC relevă faptul că grupul Volkswagen este producătorul cu cele mai multe firme implicate în anchetă. Astfel au fost puse sub acuzare Asociaţia Dealerilor Spanioli ai Volkswagen, Audi şi Skoda (ACEVAS) sau Asociaţia Naţională a Dealerilor Seat au fost puse şi ele sub acuzare.
Ancheta CNC practic a vizat întregul sector auto din Spania, iar consecinţele sale ar putea fi devastatoare pentru piaţa auto, şi aşa în scădere, din această ţară. Primele reacţii ale unor oficiali de la Renault dau asigurări că nu a fost încălcată nicio lege, în timp ce cei de la Seat spun că au luat cunoştinţă de cercetările efectuate de CNC la sediile lor.
Criza care a cuprins Spania în ultimii ani şi care a dus la un şomaj de peste 25%, face ravagii şi pe piaţa auto, în declin, din această ţară. Guvernul a luat măsuri, implementând o versiune iberică a programului rabla. Programul a fost suplimentat în luna iulie cu 70 milioane euro. Cu toate că urmările imediate s-au resimţit în creşterea vânzărilor din luna iulie, în august a avut loc o scădere bruscă, de 18%, a pieţei.