La sarsitul secolului al XIX-lea, un grafician polonez, Leonard Salmen, despre care astazi nu se mai stie aproape nimic, a ilustrat, incepand din 1898, multe dintre poeziile lui Eminescu. In primele doua decenii ale sec. XX, cunoscutele edituri bucurestene Socec si Depozitul Universal Saraga au reprodus in mai multe tiraje lucrarile lui Salmen sub forma de carti postale, care se bucurau de un mare succes la public.
Astazi, opera lui Salmen este recunoscuta ca fiind cea mai vasta din cartofilia grafica de la noi din tara. Pentru colectionarii de carti postale, cele 179 de lucrari de grafica prin care Salmen a ilustrat 94 dintre poeziile eminesciene reprezinta un subiect captivant, miza fiind descoperirea tuturor acestor ilustratii de epoca.
Misteriosul grafician polonez
Despre graficianul polonez care, la mai putin de un deceniu de la moartea lui Eminescu, a inceput sa-i ilustreze poeziile antume si postume, publicate in revistele literare ale vremii, nimeni nu mai poate da referinte biografice certe. Se prefera ignorarea totala a acestui subiect, desi, timp de 20 de ani, acest artist caruia nu-i lipseau nici talentul, nici capacitatea de a-l intelege pe Eminescu a ilustrat poezii precum “Luceafarul”, “Calin”, “Craiasa din povesti”, “Floare albastra”, “Departe sunt de tine”, “Dorinta”, “Strigoii”, “Inger si demon”, “La steaua”, “O calarire in zori”, “Lacul” etc.
Astazi Salmen este ignorat, artisti de certa reputatie precum Traian Bradean, Camil Ressu, Ligia Macovei s.a. fiind cei referiti ca marii ilustratori ai creatiei eminesciene.
Se stie insa ca dupa moarte Eminescu s-a bucurat de un succes tot mai mare la public, mai ales prin publicarea repetata a editiei ingrijite de Titus Maiorescu. Se ajunsese la un fel de isterie, toata lumea fiind pasionata de poeziile sale. In acest context, ilustratiile romantice ale lui Leonard Salmen erau la moda, publicul folosind frecvent in corespondenta, prin anii 1900-1912, cartile postale care reproduceau grafica eminesciana a lui. Trecand peste decenii, depasind secolul XX si ajungand in mileniul al III-lea, aceste carti postale au inca admiratori.
O epoca seducatoare
Un studiu laudabil asupra cartilor postale care reproduc grafica eminesciana a lui Salmen a fost realizat de publicatia Curierul Filatelic din Sibiu, intre anii 1992 si 1995, in numerele 31, 32, respectiv 59, 60. Ca urmare a acestui studiu, a fost editata o lista alfabetica completa a ilustratiilor lui Salmen, ceea ce a constituit un ajutor substantial pentru colectionarii pasionati de subiect. In acel studiu s-a semnalat si faptul ca Editura Socec a avut initiativa de a numerota o serie din cartile postale pe care le-a produs, pe acest subiect, iar dintre acestea, cele corespunzatoare numerelor 141-187 au ramas nedescoperite, in ciuda tuturor eforturilor intreprinse de colectionari.
Medalii pentru “Opera lui Mihai Eminescu ilustrata de L. Salmen”
Dl Horia Samarghitan, un inginer pensionar din Bucuresti, pasionat colectionar si un talentat pictor gravor, a fost captivat de subiectul “Eminesciana in grafica lui Salmen”. Filatelist, inca din adolescenta, dl Samarghitan stie ca in filatelia romaneasca au fost emise, pe parcursul timpului, doar 16 serii Eminescu care reproduc diferite portrete ale marelui poet. “Dupa parerea mea, prin comparatie cu ce se intampla in filatelia din alte tari, relativ la marile personalitati ale culturii lor nationale, la noi au fost emise prea putine serii filatelice Eminescu. Acest fapt m-a determinat sa dezvolt doua colectii de carti postale, una Salmen, iar cealalta, cu Eminescu in portrete, statui, locuri si opera poetica”. Cu exponatul de cartofilie “Opera lui Mihai Eminescu ilustrata de L. Salmen”, dl Samarghitan a obtinut, deja, la nivel national, mai multe distinctii importante, respectiv argint, bronz, vermeil, la Alba Iulia, Botosani, Turda. Cautarea exemplarelor lipsa din lista Editurii Socec, ca si permanenta dezvoltare si chiar reorganizare a colectiei Salmen sunt, pentru dl Samarghitan, o pasiune care nu-i da pace si pe care o cultiva fara incetare si cu mare precautie fata de concurenta. Domnia sa, ca toti ceilalti colectionari, aflati in competitie, spera ca in momentul unei confruntari pe exponatul Salmen sa aiba cea mai completa si cea mai frumoasa colectie.
Aflarea acestor exemplare, ca si alte mize care li se propun colectionarilor fac din exemplarul de cartofilie “Eminesciana in grafica lui Salmen” un subiect pasionant nu doar pentru pasionatii de carti postale, ci si pentru cei care studiaza epocile istorice. Pentru ca bucurestenii care isi trimiteau carti postale ilustrate cu imagini din poeziile lui Eminescu semnate de Salmen traiau in epoca in care Regina Elisabeta si Principesa Maria ridicau la rang de moda portul costumului popular romanesc, doamnele din inalta societate romaneasca imbracandu-se, la diferite ocazii, taraneste (asa cum in sec. XVIII, in Franta Reginei Maria Antoaneta, doamnele de la Curte se imbracau in pastorite).