Am crescut cu ideea cฤ Securitatea era cea care perpetua infernul. Diverse revelaลฃii din ultima vreme din dosarele deschise de la CNSAS ลi care curg prin presฤ zdruncinฤ în mod serios aceastฤ imagine. Securitatea care suporta monologurile lui Marino despre culturฤ în speranลฃa cฤ o sฤ-l convingฤ pe Mircea Eliade sฤ vinฤ în România nu pare diabolicฤ. Mai degrabฤ caraghioasฤ. Securistul care se lฤsa convins de Pleลu sฤ nu-l trimitฤ sฤ stea la bloc, la Bacฤu, în exil, ci la conacul din Tescani, nu pare un bฤiat prea rฤu nici el. Elena Ceauลescu ia monitorizarea Meditaลฃiei Transcendentale de la Secu, prea tolerantฤ pentru gustul ei, ลi o dฤ la partid. Miliลฃianul care l-a omorât în bฤtaie pe Gheorghe Ursu era, evident, un animal, nu Securitatea i-o ceruse. Herta Müller era persecutatฤ, ca ลi prietenii ei, pentru cฤ erau germani. Cum zice chiar ea, minoritฤลฃile erau catalogate în dosarele periculoase de germani naziลti ลi unguri iredentiลti, în vreme ce românii erau puลi la Artฤ ลi Culturฤ.
Dosare care au apฤrut recent dau impresia crescândฤ cฤ Arta ลi Cultura erau, deลi intens supravegheate, destul de tolerate ลi o oarecare fantezie în zona asta era acceptabilฤ, pentru a da iluzia cฤ frumoasa noastrฤ ลฃarฤ are o viaลฃฤ intelectualฤ cu nimic inferioarฤ altora. În taberele de culturฤ ale UASCR de la Izvorul Mureลului ลฃi se pฤrea cฤ e cuibul disidenลฃei: mergeam cu Gyuri Pascu ลi cu alลฃi colegi, ลi obiceiul era cฤ luam o sticlฤ de Pepsi de la bar, beam jumฤtate, turnam vodcฤ peste restul, intram în sala de conferinลฃฤ (îndoctrinare, mai bine spus) ลi, atunci când conferenลฃiarii ne enervau ลi când terminam sticla, îi dฤdeam drumul din partea de sus a amfiteatrului. Se auzea mai al dracului ca tancurile, ลi niciodatฤ nu au îndrฤznit sฤ ne investigheze. Dimpotrivฤ, ลฃin minte un ลtab din Ministerul Economiei care înghiลฃise, nefericitul, întrebฤri anonime din salฤ de genul „E rentabil Canalul Dunฤrea-Marea Neagrฤ”? sau „Cum se explicฤ dezas-trul din economia naลฃionalฤ?”, pânฤ când, cu lacrimi în ochi, a strigat: „Tovarฤลi, asta e o întrebare de-a dreptul duลmฤnoasฤ!”, moment în care toลฃi cei de sus am dat drumul la sticle ลi l-au evacuat, în panicฤ, pe ieลirea de urgenลฃฤ. Nici dupฤ asta nu a urmat o anchetฤ – doar un perdaf de la tov. Dumitriu, care ne-a tratat de imaturi, ลi atât. Era evident cฤ nu voiau sฤ ne piardฤ de tot, pe noi, tinerele staruri culturale, chit cฤ unii ca mine, de exemplu, eram perfect autonomi. Scriam doar ce voiam noi ลi, dacฤ era presiune, ne retrฤgeam la noi la facultate.
Eu ลtiu de câte ori nu m-am întrebat cu colegii mei de la Opinia studenลฃeascฤ sau Dialog, mai ales când ne ieลea câte un numฤr superb, fฤrฤ poza tovarฤลului ลi plin de Eliade, Noica ลi Cioran, cum de ne lฤsau. Când am fost retraลi din tipografie a fost pe chestiuni de actualitate, nu culturale: revolta studenลฃilor, o anchetฤ pe care o fฤcusem cu contracepลฃia în plin avânt demografic etc. Mizeriile cu cenzura veneau mai ales de la mizerabilul nostru cenzor, Petru Ioan, nu de la Securitate sau partid, ลi pฤrerea mea e cฤ omul avea vocaลฃia lui în direcลฃia asta. Ca ลi multor altor oameni din acea vreme, totalitarismul le dฤdea ocazia sฤ-ลi manifeste meschinฤria lor privatฤ. Mi-e greu sฤ-l uit pe ลeful de garฤ din Mฤrฤลeลti care a chemat miliลฃia pentru cฤ grupul nostru de studenลฃi, care avea de aลteptat trei ore legฤtura de tren, s-a apucat sฤ joace badminton dupฤ miezul nopลฃii în faลฃa gฤrii feeric iluminate (nu era ilegal).
Mi se pare cฤ lumea a cam uitat cum era, sau ar înลฃelege mai bine ranchiuna Hertei. Infernul nu era regimul, infernul erau ceilalลฃi, toลฃi cei care foloseau situaลฃia ca sฤ caute profit personal sau sฤ-ลi exerseze patologiile nestingheriลฃi. Manolescu observa, comentând dosarul lui Dorin Tudoran, cฤ securiลtii înregistrau corect detalii, mai ales nesemnificative. Cei care îลi dฤdeau poalele peste cap erau colegii, scriitorii, oameni ca Lฤncrฤnjan sau Cristoiu care cereau mai multฤ poliลฃie politicฤ, reprimarea colegului lor ca sฤ nu se simtฤ încurajaลฃi ลi alลฃi disidenลฃi. De asemenea, nu era nevoie de Securitate, nici ieri ลi nici azi, pentru denigrarea disidenลฃilor. Se ocupau mulลฃi doar ca sฤ-ลi scuze laลitatea. Despre Goma au risipit mereu cฤ nu avea talent ลi de asta era protestatar, nu gฤsise omul altฤ cale sฤ se afirme decât lฤsându-se arestat. La fel se zice azi de Herta, cฤ a luat Premiul Nobel din motive politice, spre deosebire la Llosa (care e de dreapta ลi nu ne cunoaลte decât superficial). Oricine a luat ultimele traduceri ale Hertei, cele realizate de Humanitas, nu are cum sฤ se îndoiascฤ asupra genialitฤลฃii ei. E o mare scriitoare, de o profunzime care nu poate fi comparatฤ cu ai noลtri ลi cu o plasticitate a limbajului pe care Llosa, mai pedestru, nu o are. Dar corul de denigrare voluntar continuฤ – ลi nu e al securiลtilor. Ci al colegilor.
Asta nu înseamnฤ cฤ nu exista ลi rezistenลฃฤ cotidianฤ sub comunism. Exista. Numai eu câลฃi medici ลi asistente eroice am vฤzut riscând puลcฤria, în gฤrzi, intervenind la avorturi septice fฤrฤ sฤ anunลฃe procuratura, cum cerea legea (se presupunea cฤ procurorul trebuia sฤ stoarcฤ de la femeia infectatฤ numele celui care fฤcuse intervenลฃia ลi tu sฤ aลtepลฃi pe lângฤ el sฤ îลฃi dea voie sฤ o tratezi). Nu e adevฤrat cฤ am fi putut sฤ-l dฤm pe Ceauลescu jos dacฤ nu cฤdea Zidul. Nu am fi putut. Dar am fi putut avea un regim mai uman dacฤ mai puลฃini oameni nu profitau de situaลฃie ca sฤ-i împingฤ pe alลฃii la fund. ลi nu e adevฤrat cฤ acea culturฤ care vedea lumina zilei era rezistentฤ: era cel mult normalฤ. Ce era cu adevฤrat opozant, de exemplu Dialogurile lui Dan Petrescu cu Liviu Cangeopol, erau pur politice ลi nu puteau fi publicate. Ele erau rezistenลฃฤ adevฤratฤ, nu rezistenลฃฤ culturalฤ.
Dacฤ te uiลฃi la ce rฤzbate în presฤ din dosarele de la CNSAS, îลฃi spui cฤ Securitatea nu se ocupa decât de scriitori ลi cฤ era mai degrabฤ un fel de pฤrinte sever, dar tolerant. Dar asta e fals. Securitatea se ocupa mult mai dur de opozanลฃii adevฤraลฃi, de exemplu de muncitorii de la CUG care au vrut sฤ se revolte în decembrie, înainte de Timiลoara. Ei au ajuns, pur ลi simplu, în puลcฤrie, fฤrฤ proces. Dacฤ piaลฃa e invadatฤ de dosare scriitoriceลti e pentru cฤ scriitorii sunt cei mai obsedaลฃi de trecutul lor ลi dornici sฤ citeascฤ despre ei înลiลi. Cum zice, cu umor autocritic, Woody Allen: „M-am nฤscut în religia mozaicฤ, dar mai târziu m-am convertit la narcisism!”. Dacฤ am ajuns sฤ discutฤm despre eroismul celor care au fost aprobaลฃi de cenzurฤ, în loc sฤ vorbim de alลฃi oameni care îลi riscau în mod real pielea ca sฤ nu facฤ rฤu, e pentru cฤ aceลti oameni au poziลฃii strategice în lumea culturalฤ de azi.
Cum a fost citiลฃi în cartea Jessicฤi Douglas-Home de la Humanitas: preลฃ de vreo ลaizeci de pagini, Jessica încearcฤ sฤ o convingฤ pe Anca Rฤutu sฤ accepte la Institutul de Istoria Artei un copiator donaลฃie (speranลฃa fiind cฤ va face manifeste vreodatฤ cu el, dar nu se discutฤ subiectul). ลi, dupฤ mult suspans, Institutul refuzฤ. Sfârลitul poveลtii. Azi însฤ se gฤsesc propagandiลti, aceiaลi în toate regimurile, ca Lucica Hossu Longin care a trecut de la Cântarea României la Memorialul Durerii reînviind acest concept greลฃos de rezistenลฃฤ culturalฤ, slฤvind spre exemplu publicul la o piesฤ a Gabrielei Adameลteanu (aprobatฤ de cenzurฤ), care ar fi riscat enorm aplaudând. Nu risca nimic: nici un autor ลi nici un public de la vreo piesฤ vreodatฤ aprobatฤ sub socialism nu a avut vreo neplฤcere. Propaganda continuฤ. În Leagฤnul respiraลฃiei, Herta scrie aลa: „Comorile micuลฃe sunt cele pe care scrie: sunt aici. Comorile mai mari sunt cele pe care scrie: ลฃi-aminteลti… Dar cele mai frumoase comori sunt cele pe care va scrie: am fost aici”. Dar numai dacฤ nu falsificฤm substanลฃa lui am fost aici ลi o pฤstrฤm în fibra ei autenticฤ. Nu a fost una integral rea. ลi întotdeauna adevฤrul e de preferat, oricare a fost el. Numai el ne mântuie de noi înลine.