31.3 C
București
marți, 23 iulie 2024
AcasăSpecialRevolutia taxei auto, la Bucuresti

Revolutia taxei auto, la Bucuresti

Sute de persoane vor manifesta joi in Capitala impotriva triplarii taxei auto. Impopulara masura a fost adoptata de Guvernul Tariceanu fara avertizarea oamenilor si pe ultima suta de metri a mandatului sau. Revolutia taxei auto a inceput in forta in vestul tarii, unde nemultumitii au blocat drumurile europene.

 

Marsul de protest al persoanelor nemultumite de taxa auto, pe traseul Piata Victoriei-Palatul Parlamentului, a fost autorizat ieri de Primaria Capitalei, cu conditia ca manifestantii sa nu blocheze mai mult de o banda de circulatie pe traseul lor. Manifestatiile antitaxa din Capitala, la care si-au anuntat participarea numerosi soferi din provincie, vor incepe la ora 11.30, cu un miting in Piata Victoriei, in fata Muzeului "Grigore Antipa", si se vor termina la ora 15.00, in Parcul Izvor, punctul final al marsului. Primaria Bucurestiului a permis, de asemenea, protestatarilor din provincie sa vina in Capitala cu microbuze, in grupuri organizate, cu conditia ca ei sa-si parcheze masinile in locurile indicate de fortele de ordine.

In timp ce expertii in politici publice considera modul in care a fost impusa noua taxa "o bataie de joc", reprezentantii noilor guvernanti, PSD-PD-L, evita sa faca vreo declaratie privind eventuala anulare a taxei.
In Bucuresti s-a desfasurat si acum trei zile un protest neautorizat pe tema taxei auto. Cateva zeci de persoane din Capitala si din judetele Constanta, Bacau si Ilfov s-au adunat, sambata dimineata, intr-o parcare din fata sediului Guvernului si au cerut atat anularea taxei triplate, cat si plecarea de la Palatul Victoria a celor care au impus acest bir. si in tara protestele cu privire la taxa auto au continuat. Daca Primaria Iasiului a refuzat organizarea unui mars de protest al nemultumitilor, in zona centrala a orasului, posesorii de masini second-hand din vestul tarii nu au tinut cont de restrictiile formulate de autoritati si au obstructionat accesul vehiculelor pe drumurile europene.

 

Cozile de masini la intrarea in Timisoara dinspre Arad, unde circulatia a fost blocata de soferii protestatari, s-au intins pe mai bine de 30 de kilometri. Calea Clujului a fost si ea blocata de soferii oradeni care si-au parcat masinile de-a latul soselei, impiedicand astfel circulatia a mii de vehicule.
Impunerea taxei triplate, fara a exista un interval de timp pentru avizarea populatiei si a agentilor economici care si-au cumparat masini second-hand, este considerata "o bataie de joc" de catre expertii in politici publice. Adrian Moraru, director de programe in cadrul Institutului pentru Politici Publice, sustine ca o asemenea masura trebuie sa fie intotdeauna predictibila, adica oamenii s-o stie cu 6-12 luni inainte, pentru a-si face planuri  in cunostinta de cauza. "De pilda, daca o firma care vinde pizza si-a cumparat zece masini vechi, acum, platind aceasta taxa, ea intra in faliment", spune Moraru.

 

Expertul apreciaza pozitiv pozitia ministrului Mediului, Korodi Attila, care a refuzat sa semneze ordonanta privind triplarea taxei auto. "Ministrul a refuzat sa semneze pentru ca in spatele acestei taxe nu se afla motivatii legate de mediu. Adevaratele motivatii pot fi greu de ghicit. Ar trebui intr-adevar sa existe o taxa pentru masinile vechi, dar nu impusa in acest mod. Ar trebui si ca masinile foarte uzate sa nu mai intre in tara", afirma Moraru.

» Decizie grabita
Ministrul Mediului, Korodi Attila, a refuzat sa avizeze triplarea taxei, motivand ca ordonanta data in acest sens de Guvernul Tariceanu este o decizie grabita, care ar fi trebuit analizata de noul Executiv.  In opinia ministrului in functie, o asemenea decizie ar fi trebuit amanata pana la sfarsitul lunii ianuarie, daca triplarea taxei ar fi fost chiar necesara. "Nu a fost acceptat termenul de 30 ianuarie propus de mine, in cazul in care triplarea chiar ar fi necesara", a explicat Korodi.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă