13.1 C
București
luni, 6 mai 2024
AcasăSpecialRepublica Moldova, special guest star la Undercloud

Republica Moldova, special guest star la Undercloud

Ediția 2015 a Festivalului de teatru independent Undercloud, ce va avea loc în perioada 22-31 august, la Muzeul Țăranului Român din București, este dedicată Republicii Moldova, reprezentată de Laboratorul Teatral Foosbook de la Chișinău.

Această companie practică un teatru non-conformist, bazat pe perfor-manța actoricească, pe texte contemporane și pe teatrul document.

Foosbook va prezenta la București spectacolele ”Nekrotitanium“, o piesă marca „Planeta Moldova“, „Sex & Perestroika“, spectacol după romanul cu același nume de Constantin Cheianu, și „Bash / Piesele zilelor din urmă“ de Neil LaBute.

Monodrama ”Nekrotitanium“, în regia Luminiței Țicu, este o adaptare scenică a romanului omonim al lui Mitoș Micleușanu. Interpretează actorul Alexandru Pleșca, care a fost nominalizat, în 2013, de către juriul
UNITEM din Chișinău, pentru acest rol, la premiul de cel mai bun actor al anului.

Spectacolul va fi programat pe scena Sălii Horia Bernea pe data de 24 august. Presa din Moldova a considerat spectacolul „o combinație perfectă de violență, sarcasm, prostie, moldovenism, răutate și alte caracteristici ale mioriticilor. (…) Este un spectacol despre violența gratuită, macabră, ironizată într-un mod foarte acid. (…) Talentul lui Alexandru Pleșca de a povesti despre niște crime exagerat de sângeroase, despre alegerile ridicol de greșite ale unor personaje, dar și interacțiunea lui cu publicul transformă acest spectacol într-o istorie care ajunge să fie povestită doar noaptea”.

„Sex & Perestroika“ este tot o creație a Luminiței Țicu pornind de la romanul lui Constantin Cheianu. Spectacolul ce-l are în prim-plan pe actorul Mihai Fusu va putea fi văzut  pe data de 25 august. După cum o spune și titlul, spectacolul, ca și romanul, este un amestec de politică și erotism. „Și atunci am văzut pe geam priveliștea pe care nu o puteam avea din biroul meu de la etajul 3. Se vedea în toată deschiderea ei Piața Marii Adunări Naționale cu punctul ei central, locul unde se aflase cândva monumentul lui Lenin. Acolo, unde la 12 martie 1989 ne bătuserăm cu miliția pentru a sta câteva minute lângă Vladimir Ilici. Și tot ce a urmat după acel 12 martie s-a perindat fulgerător prin mintea mea“, își începe Constantin Cheianu în mod promițător confesiunea.

“La tribună, sub umbra protectoare a lui Lenin dominând mulțimea, stăteau frumoșii mincinoși ai neamului, care nu mai oboseau să ne toarne balsam pe suflet povestind chestii atât de eroice despre noi, cei adunați în piață. Aflam cu fior că în ultimiii patruzeci și cinci de ani, cât șezuserăm sub ruși, nu făcuserăm altceva decât să ne gândim, sub conducerea din umbră a acelor palavragii solemni, la alfabetul latin, la democrație, la libertate, chiar dacă în fapte ei proslăviseră partidul, pe Lenin și comunismul. Ce chestie superfaină asta, să vii în piață ca un ins oarecare și să pleci de acolo erou-erou.”

Și, în sfârșit, „Bash / Piesele zilelor din urmă“, de Neil LaBute, în regia lui Mihai Fusu (spectacol programat pe 26 august), este o colecție de trei piese – „Ifigenia în Orem“, „O haită de sfinți“ și „Medeea redux“ –, fiecare dintre ele explorând complexitatea răului din existența cotidiană. Prima și ultima piesă sunt inspirate din literatura greacă antică, în special din Euripide.   

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă