Ministerul Mediului si Prefectura Tulcea au anuntat ca in Delta Dunarii se lucreaza la repararea digurilor distruse in primavara de inundatii si ca acestea vor fi refacute in acest an. Realitatea din teren contrazice spusele autoritatilor.
Utilajele lucreaza doar in doua zone la refacerea digurilor. Este vorba de zonele Sireasa, unde de cateva zile au fost reluate lucrarile de refacere a digului incepute in primavara, si Caraorman. Pentru digul de la Sireasa, Guvernul a alocat, la finele anului trecut, 35 de miliarde de lei vechi, dar nu s-au cheltuit decat 5 miliarde, fara sa se repare efectiv vreo portiune din sutele de metri de dig mancat de apa. Firma Coral, care efectueaza aceste lucrari, a aruncat cantitati uriase de piatra in Dunare, la baza digului. Localnicii spun ca digul nu se mai face pe mal, ci pe fundul fluviului. Din cauza adancimii foarte mari a fluviului blocurile de piatra nu au ajuns sa consolideze digul. Din acest motiv proiectantii au anuntat ca banii alocati de Guvern pentru aceste lucrari sunt insuficienti.
Carpeli pentru salvarea cimitirului din Mila 23
Directia Dobrogea Litoral a Apelor Romane repara cu forte proprii digul din satul Caraorman, lucrarile fiind pe punctul de a fi finalizate. Constantin Lefter, directorul Sistemului Tulcea de Gospodarire a Apelor, a declarat ca utilajele folosite la Caraorman vor fi mutate in scurt timp in satul Mila 23, unde se vor face rectificari la digul existent. Este vorba de reparatii superficiale la portiunile de dig afectate primavara trecuta. Cimitirul satului si aproape 50 de gospodarii au ramas fara dig de aparare pe portiuni de zeci de metri.
Bani doar pentru proiecte…
Guvernul a alocat 6 miliarde lei vechi pentru repararea digurilor din Delta. Este vorba de reparatii capitale la digul de aparare al satului Mila 23, de construirea a doua diguri noi in satul Crisan si de finalizarea lucrarilor la bresa produsa in digul din apropierea orasului Isaccea.
Apele Romane au contractat proiectarea acestor lucrari cu Acvaproiect, dar intre administratorul digurilor si proiectant au aparut divergente privind solutiile tehnice utilizate pentru refacerea unor diguri. Proiectantii nu accepta realizarea unor viaducte in zonele Imputita si Sondelor de pe digul cordon litoral Sulina-Sf. Gheorghe. Reprezentantii Apelor Romane si ai ARBDD sustin ca doar realizarea unor deversoare mari pe locul fostelor garle Sondelor si Imputita, garle inchise de digul construit in anii '80, va face posibila eliminarea acumularilor mari de apa in complexul acvatic Rosu-Puiu, care ameninta sa inunde Sulina si Crisan in fiecare primavara.
Peste 100 kilometri de diguri trebuie suprainaltate
Costul lucrarilor de aparare, doar pentru localitatile Sulina, Crisan, Mila 23 si Isaccea, conform unor estimari facute de proiectanti, se ridica la aproape 100 de miliarde de lei vechi, bani care nu exista deocamdata. In Delta mai exista si alte diguri afectate de inundatii. Specialistii in lucrari hidrotehnice apreciaza ca peste 100 de kilometri de diguri din Delta ar trebui sa fie suprainaltate pentru a rezista unor inundatii asemanatoare celor din primavara trecuta. Cea mai mare parte a acestor diguri se afla in proprietate privata in urma unor privatizari ilegale. Patronii lor spun ca nu au bani pentru a le intretine si repara, dar nici nu vor sa le cedeze primariilor sau Apelor Romane pentru a le administra.