Nici că se putea să amintim de două saloane mai diferite: dacă salonul american aduce cu sine mai ales lansări de maşini de sute de cai-putere, cel nipon pune accentul pe soluţiile de mobilitate în contextul unui trafic urban tot mai aglomerat. Există însă modele care atrag în mod deosebit atenţia în ambele saloane.
Japonia – soluţii pentru mobilitate
Confruntaţi cu o acutizare atât a problemelor de trafic, cât şi cu o creştere a preţurilor la carburanţi, japonezii caută soluţii pentru a determina publicul urban să aleagă alte forme de transport, mai mici şi mai ecologice. Unele dintre ele, cu şanse reale de a fi puse în practică.
Honda Micro Commuter este un model electric urban de mici dimensiuni, futurist, care propune un nou stil de comunicare între şofer şi maşină, precum şi un nou nivel de mobilitate. Interesant la acest model este personalizarea facilă a exteriorului, precum şi faptul că a fost dezvoltat împreună cu inginerii care de obicei se ocupă de motociclete. Conceptul îşi schimbă forma în funcţie de viteză pentru a optimiza aerodinamica, roţile sunt încadrate de aripi inspirate din cursele de motoare, iar în locul volanului apar două manşe de care şoferul trage sau împinge pentru a modifica direcţia vehiculului. Propulsia va fi electrică şi este foarte posibil ca maşina să nu rămână la stadiul de concept, ci să genereze o nouă nişă dedicată strict mobilităţii urbane.
Toyota răspunde cu trei concepte futuriste, dintre care unul pe hidrogen, un altul al cărui exterior poate fi schimbat de pe telefonul mobil şi, în fine, un concept numit FT-EV III (Future Toyota – Electric Vehicle III), destinat oraşului. FT-EV III este un autovehicul de patru locuri bazat pe Toyota iQ, are o motorizare electrică şi este capabil să parcurgă maximum 105 km pe baterii. Acesta anunţă de altfel o maşină de serie ce va intra chiar în producţie anul viitor. Revenind în prezent, la salon va fi lansat şi Toyota Prius C, un supermini hibrid lung de 4 metri, capabil să atragă şi un public urban care dorea o maşină mică, dar cu toate avantajele trenului de rulare deja experimentat al surorii mai mari.
America – mai multă putere
Şi la salonul de la Los Angeles sunt destule noutăţi „verzi”, însă privirile tuturor se îndreaptă spre modelele extrem de puternice care sunt lansate aici. Printre vedete se vor număra şi modele care vor ajunge în Europa, precum noul Volkswagen CC, crossoverul JX de la Infiniti sau BMW Seria 3 ActiveHybrid. Totuşi, să dăm americanilor ce-i al americanilor, cu două modele spectaculoase care vor rămâne din păcate peste Ocean.
Dodge Challenger Yellow Jacket este o versiune a celebrului muscle-car american, care îmbracă haine galbene (Stinger Yellow) cu linii negre, similare cu ale unei viespi. Iar Challenger are cu ce să înţepe: sub capotă se află un motor HEMI V8 de 6,4 litri care dezvoltă 470 CP, urcă de la 0-100km/h în sub 5 secunde şi atinge o viteză maximă de circa 293 de km/h. Americanii au pus tot ce au putut pe această maşină: de la un sistem audio Harman Kardon de 900 de watt, cu 18 incinte acustice, la o consolă multimedia cu radio prin satelit şi navigaţie integrată cu internetul. Pentru a reduce consumul de carburant, la viteze mici sunt folosiţi doar 4 dintre cei 8 cilindri, iar maşina vine în standard cu o transmisie manuală în şase trepte, cu dublu ambreiaj.
Şi mai spectaculos este însă noul Ford Shelby GT 500. Acesta dezvoltă 650 CP şi un cuplu maxim de 813 Nm dintr-un motor V8 supraalimentat, de 5,8 litri, cu bloc de aluminiu. Este cel mai puternic motor V8 de serie din lume, iar performanţele sunt pe măsură: viteza maximă este de 320 de kilometri la oră! Au fost aduse modificări care ţin de aerodinamică şi de trenul de rulare, astfel încât maşina să fie stabilă la viteze de peste 200 km/h. Pentru maniaci, pachetul opţional cu amortizoare ajustabile Bilstein garantează performanţe extreme pe orice suprafaţă. Pe scurt, noul Shelby este un bun exemplu de cum înţeleg americanii să întâmpine noul deceniu de secol XXI…