13.1 C
București
luni, 6 mai 2024
AcasăSpecialPublicul de teatru, in fata unui mare festival

Publicul de teatru, in fata unui mare festival

Festivalul National de Teatru se apropie. Conferinta de presa a principalilor “factori”, tinuta la UNITER, a confirmat asteptari, dar va fi si surprins. Directorul festivalului si selectionerul unic pentru anii 2005-2006-2007, Marina Constantinescu, a justificat abolirea numelui “I.L. Caragiale” din dorinta de a nu-l banaliza, prin supralicitare, pe marele dramaturg clasic roman. Ion Caramitru a pronuntat clar si scurt scopul festivalului, “punerea in valoare a teatrului romanesc contemporan”, referindu-se, desigur, la spectacole. Marina Constantinescu a vorbit despre anul de munca “uneori infernala” al echipei sale, dar le-a si multumit celor care sprijina constant festivalul, Ministerul Culturii si Cultelor si Primaria Municipiului Bucuresti, organizatorul principal, de la inceputurile de acum 16 ani, fiind UNITER-ul.
Festivalul National de Teatru, Bucuresti 2006, este cuprins, a mai spus Marina Constantinescu, intre doua “coperti”, “Burghezul gentilom”, in viziunea lui Petrica Ionescu, la National, si “Dialoguri si fantezii in Jazz”, cu Ion Caramitru si Johnny Raducanu, la Ateneu. Festivalul este unul deschis, cuprinzand nu mai putin de noua module. La apel au raspuns 31 de regizori, au fost invitate, si vor fi vazute si de public, 49 de spectacole, 67 de reprezentatii, de la 24 de teatre. Deschiderea inseamna inca patru one-man-show-uri, doua expozitii, una apartinand marelui scenograf Helmut Sturmer, asa cum am mai anuntat, iar alta de fotografii din spectacole, apartinand colegului nostru, fotoreporterul Florin Biolan. Vor mai fi lansate patru carti, un CD, se vor tine doua ateliere de creatie, patru conferinte, dintre care le amintim pe cea a lui George Banu si pe cea a dnei Monique Borie. O lista de 33 de invitati straini se adauga si aici stralucesc numele unor Patrice Chereau si Lev Dodin.
Caracterul international al festivalului se contureaza tot mai clar in fiecare an, deci. Modelele acestei editii au fost, conform declaratiei Marinei Constantinescu, Wiener Festwoche si Festivalul de la Avignon. Pe langa spectacolele selectate pentru editia de anul acesta, a fost invitat de la Nationalul din Cluj spectacolul “Purificare” de Sarah Kane, in regia lui Andrei Serban, care sunt sigur ca va constitui una dintre senzatiile perioadei 4-15 noiembrie. Festivalul gazduieste si doua premiere: cea a lui Alexandru Dabija, de la Teatrul “Anton Pann” din Rm. Valcea, “Telefonu, omleta si televizoru”, precum si cea a lui Felix Alexa, de la Nationalul bucurestean, cu “Neintelegerea” lui Camus. Noptile vor fi pline de teatru nonconformist, alternativ, independent sau cum vrem sa-i spunem. Nici dansul nu lipseste din acest festival deschis, cum l-au calificat cativa dintre cei de fata la conferinta de presa de la UNITER, inclusiv directorul Centrului National al Dansului, Mihai Mihalcea. Evenimentul de toamna al teatrului romanesc se anunta, asadar, plin de interes si, poate, de surprize. Daca pana acum spectacolele teatrelor din tara nu prea puteau fi vazute de publicul simplu, anul acesta se pun in vanzare, de astazi, doua treimi din locurile in salile de spectacole.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă