S-au împlinit 50 de ani de când la UCM Reşiţa, s-a construit primul motor Diesel de 2.100 CP. Acesta era destinat echipării locomotivelor construite la Elecroputere Craiova. Prin acest motor se deschidea o nouă pagină în istoria tracţiunii feroviare din România.
Motoarele- inima locomotivelor – purtau numele de cod de fabricaţie LDE, iar fabrica se afla şi încă se mai află, la ,,poarta Flacăra” actualul pasaj UCMR. Înainte de privatizarea dezastroasă, aici, angajaţii mai făceau locomotive, făceau reparaţiile la locomotivele din ţară şi toate celelalte. Fiindcă în UCMR nu mai are voie nimeni, nici măcar foştii angajaţi care au lucrat în aceste secţii o viaţă întreagă, nimeni nu ştie dacă mai există plăcile de bronz prinse în pardoseala aleii principale de la Secţia Motoare Diesel. Dar, la fiecare sută de motoare fabricate, era montată câte o asemenea placă comemorativă făcută la Secţia de neferose de la Mociur. ŞI au fost destule, fiindcă numărul total al motoarelor diesel fabricate la UCMReşiţa, trece de 5.600 de bucăţi. O parte a rămas în România, dar multe au plecat în peste 20 de ţări de pe mapamond.
O poveste tristă
Tot la Reşiţa, la Secţia Boghiuri din hala Nouă, oamenii au mai fabricat şi boghiurile acestor locomotive precum şi echipamentul termic auxiliar. Fiindcă şi Caransebeşul trebuia să aibă o fabrică, secţia a fost mutată la gugulani, care au avut parte de mii de locuri de muncă de-a lungul timpului. “Dar fiindcă aşa erau vremurile, cei ce se alegeau cu spuma erau oltenii de la Electroputere Craiova, loc în care se fabricau generatoarele electrice şi se asamblau locomotivele. De aceea, pe bătrânele locomotive tronează placa cu inscripţia ,,Electroputere Craiova”. Din păcate, în ziua de azi, secţia este pe trei sferturi moartă: te şi apucă frica trecând printre maşinile de prelucrare sau prin ştandul de probă”, spun cu amar foştii muncitori.