Victor Ponta este, probabil, foarte satisfฤcut de performanศa sa. La ora la care scriu aceste rânduri, ศansele ca Guvernul Ponta IV sฤ pice sunt minime. Nu este puศin lucru sฤ reuศeศti sฤ-ศi treci prin Parlament al patrulea guvern, în mai puศin de trei ani, dupฤ ce ai suferit o înfrângere atât de usturฤtoare precum eศecul de la prezidenศiale.
Nu este deloc uศor sฤ te menศii în fruntea guvernului ศi a partidului dupฤ ce ศi-ai pus amprenta pe una dintre cele mai mari deziluzii politice de care a avut parte dinastia FSN-FDSN-PDSR-PSD, dupฤ 1989 – a pierdut din poziศia de favorit clar, cu întregul stat ศi cu o bunฤ parte din media la picioarele sale, la o diferenศฤ de aproape zece procente.
Cu toate acestea, Guvernul Ponta IV reprezintฤ o nouฤ înfrângere. Pentru România, în primul ศi în primul rând, dar pânฤ ศi pentru liderul PSD.
România pierde pentru cฤ are un nou guvern condus de un politician îmbฤtrânit accelerat, ce se confruntฤ cu o crizฤ majorฤ de legitimitate publicฤ, dar ศi în interiorul propriului partid. Pierde ศi pentru cฤ Victor Ponta este privit cu maximฤ neîncredere de partenerii noศtri din SUA ศi UE. Sฤ le luฤm pe rând.
Votul din 16 noiembrie a reprezentat un moment de graศie. ศi nu doar pentru cฤ a demonstrat cฤ mult dorita schimbare a aศteptฤrilor majoritฤศii cetฤศenilor faศฤ de cei ce îi conduc a atins, pe tฤcute, o masฤ criticฤ. ศi nu doar pentru cฤ a vindecat orbirea care i-a împiedicat pe mulศi sฤ vadฤ cum cei pe care-i voteazฤ îi furฤ ศi îi mint zilnic suficient cât sฤ ne dea speranศฤ cฤ în viitor se vor lฤsa mult mai greu pฤcฤliศi.
A fost un moment de graศie pentru cฤ a smuls milioane de români din tabฤra scepticilor, a fataliศtilor, a cinicilor, a cârcotaศilor cronici ศi i-a fฤcut optimiศti. Le-a redat, dupฤ cum au arฤtat sondajele, încrederea în posibilitatea unui destin naศional luminos.
Raritatea unor astfel de momente de graศie cerea ca entuziasmul generat de alegerea lui Iohannis sฤ fie prelungit ศi exploatat cât de mult posibil. Energiile pozitive pe care le-a destupat erau exact ce ne lipsea pentru a reporni unele dintre marile proiecte naศionale de care ศtim cฤ avem nevoie, dar pe care nu gฤsim resurse sฤ le urnim din loc.
Avem nevoie ca de aer de o modernizare a administraศiei, de o reducere a birocraศiei, de o regândire a relaศiei dintre stat ศi economia privatฤ, de o strategie ศi un set de tactici care sฤ ne permitฤ sฤ revoluศionฤm câteva domenii prioritare ale societฤศii, de un proiect privind folosirea eficientฤ a celei mai ignorate resurse pe care o avem, resursa umanฤ, de noi principii ศi metode de acศiune pentru a da o ศansฤ capitalului românesc sฤ se dezvolte alฤturi de cel strฤin, de proiecte concrete, consistente ศi sincronizate care sฤ îi convingฤ pe tineri cฤ se pot realiza ศi aici, nu doar afarฤ.
Au existat de-a lungul timpului multe planuri de îndreptare a marilor anomalii. Mai toate au ajuns într-un punct mort pentru cฤ politicienii din vârful lanศului trofic au croit proiectele de legi astfel încât sฤ le serveascฤ interesele personale ศi de partid. Vroiau sฤ corecteze marile aberaศii cu aberaศii ceva mai mici ศi mai subtile, care sฤ le ofere ศi mai multฤ putere ศi bani. ศi care sฤ nu scoatฤ ศara din paradigma subdezvoltฤrii ศi a democraศiei strâmbe, ci sฤ o afunde ศi mai tare în ea.
Asta s-a întâmplat cu proiectele regionalizฤrii ศi descentralizฤrii, cu mai toate cele de reducere a birocraศiei, de eficientizare a administraศiei, cu planul de modificare a Constituศiei, cu modul în care a fost executatฤ strategia de introducere a managementului privat în companiile de stat.
În loc sฤ ofere o gurฤ de oxigen economiei private ศi categoriilor defavorizate, prin reducerea cheltuielilor birocratice ศi simplificarea organigramei corupศiei, regionalizarea ศi descentralizarea, executate sub bagheta lui Dragnea, ar fi urmat sฤ legifereze un nou strat de baroni locali în administraศie ศi transferul ศi mai multor bunuri ศi decizii sub comanda acestora. Adicฤ, mai mulศi bani irosiศi pe salarii inutile, oferite clientelei politice, dar ศi mai multe oportunitฤศi de a cere mitฤ pentru avizele ศi aprobฤrile pe care le dau administraศiile locale.
Alte proiecte esenศiale, cum ar fi cele care ar trebui sฤ facฤ din meritocraศie o normฤ a politicii de personal aplicatฤ celor peste un milion de angajaศi plฤtiศi din bani publici, nici nu au ajuns sฤ fie vreodatฤ discutate la nivel de principii.
O altฤ categorie, cum a fost Master Planul general de Transport întocmit pentru finanศarea cu bani europeni a principalelor proiecte de infrastructurฤ, a fost doar un prilej pentru a demonstra cât de incompetenศi sunt mulศi înalศi funcศionari atunci când au de întocmit un plan vizionar ศi cât de uศor se lasฤ cฤlcaศi în picioare de vฤtafii politici care i-au numit.
Momentul de graศie din 16 noiembrie nu ne va schimba vieศile dacฤ nu va ajunge sฤ schimbe modul în care politicienii ศi funcศionarii se raporteazฤ la marile proiecte înศepenite, uitate sau complet ignorate ale ศฤrii, cum sunt cele de mai sus. Iar acest lucru s-ar putea întâmpla doar dacฤ entuziasmul simศit la urne, valul de energie venit de jos, de la cetฤศeanul enervat cฤ lucrurile nu se miศcฤ, cฤ majoritatea politicienilor se ocupฤ doar de bunฤstarea lor, va strฤpunge plafonul de indolenศฤ ศi incompetenศฤ ศi va obliga la acศiune.
Guvernul Ponta IV nu este dispus sฤ intre în rezonanศฤ cu unda de ศoc simศitฤ la alegerile prezidenศiale. Nici nu ar avea cum. Lui Victor Ponta aceastฤ undฤ de ศoc i-a fฤcut praf cariera politicฤ. Cum sฤ vadฤ ceva benefic în ea? Cum sฤ-ศi doreascฤ sฤ rezoneze cu ea ศi chiar sฤ o amplifice pentru a scutura de lene, nesimศire ศi hoศie clasa politicฤ româneascฤ?! Scopul lui este exact unul opus. Vrea sฤ o atenueze, sperând cฤ se va stinge în curând.
Aceastฤ speranศฤ secretฤ se vede în modul în care ศi-a alcฤtuit noul Cabinet. Nici vorbฤ de vreo figurฤ revoluศionarฤ, dispusฤ la reforme radicale ศi la eforturi excepศionale, care sฤ punฤ în acord prima miศcare politicฤ majorฤ a lui Ponta de dupฤ înfrângerea la prezidenศiale cu mesajul care i-a fost transmis de majoritatea românilor.
Din contrฤ, toatฤ cârpeala are doar rostul de a-i câศtiga timp. Nici nu a adus vreun nume care sฤ stârneascฤ indignare, dar nici unul care sฤ anunศe schimbฤrile mult aศteptate în domeniul pe care îl va gestiona. Noul detaศament de insipizi, incolori ศi inodori are doar menirea de a distrage atenศia de la panoplia de rechini ศi mediocri pฤstraศi în Executiv, ca ศi cum votul din 16 noiembrie nu i-ar fi vizat ศi pe ei: Liviu Dragnea, Gabriel Oprea, Daniel Constantin, Eugen Nicolicea, Robert Cazanciuc, Rovana Plumb, Nicolae Bฤnicioiu, Mircea Duศa.
Faptul cฤ Guvernul Ponta IV a fost votat în unanimitate de Comitetul Executiv Naลฃional al PSD aratฤ clar ce mascaradฤ se ascunde în spatele anunศurilor lui Ponta ศi Dragnea cฤ urmeazฤ o mare revoluศie în PSD împotriva baronilor. Ponta I, II, III ศi IV nu ar fi existat fฤrฤ baronii penali. Scoaterea lor din partid va fi urmatฤ instantaneu de scoaterea PSD de la guvernare. ศi, implicit, de scoaterea lui Victor Ponta ศi a lui Liviu Dragnea din fruntea PSD.
Aceastฤ legฤturฤ ombilicalฤ face ca nici un Guvern Ponta sฤ nu fi încercat ศi sฤ nici nu încerce sฤ schimbe ceva din cum funcศioneazฤ România câtฤ vreme o astfel de schimbare ar pune în pericol interesele castei mafiote care reprezintฤ coloana vertebralฤ a partidului. Dacฤ Victor Ponta ar fi avut curajul sฤ facฤ aศa ceva, aศa cum încฤ se amฤgesc unii dintre susศinฤtorii sฤi, s-ar fi vฤzut mฤcar în structura acestui ultim Executiv pe care îl va conduce. Sau, mai elocvent, în demisia sa din fruntea Guvernului ศi concentrarea pe proiectul reformฤrii partidului.
Demisia lui Victor Ponta ar fi fost singurul gest care putea sฤ rezolve criza de încredere pe care statul român, cu el la cârmฤ, o traverseazฤ în relaศia cu partenerii occidentali. Atacul grav la adresa democraศiei de care Victor Ponta se face vinovat prin limitarea votului în diasporฤ este doar picฤtura care a umplut paharul.
Începând cu lovitura de stat parlamentarฤ din 2012, continuând cu loviturile date DNA, în 2013, dar ศi acum, prin tฤierea bugetului, cu „marศea neagrฤ“, dar ศi cu declaraศiile lui Liviu Dragnea despre un posibil parteneriat strategic cu China ศi, cel mai recent, cu cele ale lui Mircea Duศa, ministrul Apฤrฤrii, despre „intensificarea cooperฤrii militare“ cu China, liderii PSD nu au ratat nici un moment important pentru a alimenta neîncrederea partenerilor în ataศamentul lor real faศฤ de parcursul prooccidental ศi proatlantist al României. ศi aceastฤ neîncredere a jucat un rol important în faptul cฤ un lider PSD a ratat, a treia oarฤ consecutiv, ศansa de a ajunge preศedinte.
Frica teribilฤ de a pierde Guvernul ศi ulterior partidul îi saboteazฤ pânฤ ศi lui Victor Ponta viitorul. Guvernarea erodeazฤ oricum. O guvernare mediocrฤ erodeazฤ ศi mai abitir popularitatea unui politician. O guvernare mediocrฤ care este evident cฤ nu urmฤreศte altceva decât pฤstrarea lui Ponta în vârful piramidei de putere a PSD va enerva teribil milioane de oameni.
Toate circumstanศele atenuante de care beneficiazฤ un premier la început de drum se transformฤ în circumstanศe agravante pentru un premier care se agaศฤ de scaun. Fiecare lucru care continuฤ sฤ meargฤ prost în aceastฤ ศarฤ va avea chipul lui Ponta lipit pe el. Fiecare explicaศie sau scuzฤ pe care o va îngฤima la Antena 3 va sâcâi ca o pietricicฤ în pantof. Când va cฤdea, nu va mai avea cale de întoarcere. Se va prฤbuศi.