Un interesant exemplu despre ce va insemna pe viitor viata in Uniunea Europeana si pentru cei nou-sositi il ofera actuala competitie la skandenberg dintre bratul Comisiei Europene si cel al puterii guvernamentale de la Varsovia. Comisia ii mai da Guvernului polonez ragaz de o saptamana ca sa renunte la proiectul unei autostrazi ce ar urma sa lege Varsovia de Tallin.
Se considera ca tronsonul proiectat sa treaca prin valea Rospuda ar distruge iremediabil actualul ecosistem pastrat in una din cele mai vaste paduri virgine din centrul Europei. Domnii comisari europeni au asadar timp sa vada ca panglica de asfalt ar face prapad intr-o regiune ferita ca prin miracol de ravagiile modernitatii; in vreme ce domnii de la Varsovia isi vor fi facut doar planuri cu profituri grase, terenuri rascumparate, lucrari remunerate si fonduri umflate, chit ca vor trebui sa culce la pamant copaci falnici sau sa distruga o zona pe care numerosi specialisti o considera de o rara valoare la nivel european. Ai zice ca mai patrioti sunt functionarii comunitari decat alesii nationali, in contextul in care si Polonia, iata, delega un domeniu de suveranitate, cum o obliga pactul de aderare. Asemenea transferuri de putere vor fi si mai numeroase pe viitor, pe masura ce va avansa dorita reforma a institutiilor comunitare. Perspectiva ne lasa sa visam ca aceeasi hulita comisie va cerceta indeaproape si ce se intampla in alta zona a Europei integrate, anume pe la noi. In cazul Poloniei, Comisia considera ca se poate gasi o solutie care sa ocoleasca zona protejata. Cei de la Varsovia nu prea vor sa lase de la ei si, batosi, iau in calcul chiar riscul de a se vedea adusi in fata Curtii Europene de Justitie, care poate sa dicteze amenzi pentru orice stat-membru recalcitrant. Polonia nu are decat de castigat daca isi dezvolta infrastructurile fara sa-si sacrifice insa patrimoniul natural, declara grecul Stavros Dimas, comisarul pentru mediul inconjurator. Ia te uita, ce treaba are grecul in Polonia?, trebuie sa-si fi spus harnicii turnatori de asfalt. Ei care stiu, ca si prin Romania, ca pe marginea unei asemenea autostrazi pot sa ramana vile falnice, urcate si finisate fara prea mari eforturi financiare. Pentru guvernele tinerelor democratii care isi tot incurca picioarele in conflicte de interese, imperturbabila Comisie de la Bruxelles risca sa devina dirigintele sever al clasei, care lasa si repetenti. Vom vedea in curand daca Guvernul de la Varsovia isi mentine proiectul riscand nu doar amenzi comunitare, dar si o publicitate negativa care poate sa faca mult rau imaginii. Am putea paria ca nu.