25.2 C
București
sâmbătă, 13 iulie 2024
AcasăSpecialOtto vs. Diesel, razboiul continua

Otto vs. Diesel, razboiul continua

Benzina sau motorina? Grea alegere! Multi vor fi tentati sa incline balanta decizionala in favoarea motorizarilor diesel, fiind orbiti de consumul mai scazut de carburant al acestor masini. Dar lucrurile sunt mult mai complicate decat par, iar decizia finala este complexa.

In primul rand, pretul motorinei l-a depasit pe cel al benzinei, atat in Europa Occidentala, cat si in Romania. Motivul: cresterea galopanta a pretului barilului de petrol la nivel mondial si trendul ascendent al cererii de motorina. De retinut este insa faptul ca 1 litru de motorina este, in medie, cu 5-7% mai scump decat 1 litru de benzina! Iar, la puteri egale, sa spunem 100-105 CP, un motor diesel mananca cu aproximativ 20% mai putin decat unul pe benzina. Daca facem un calcul, avantajul dieselului scade la 13-15%. Pretul de achizitie este unul factor deosebit de important, multi uitandu-se de doua ori in buzunar inainte de a-si cumpara o masina. Iar la acest capitol cistiga detasat "benzinarele". De exemplu, un model nou pe benzina, de clasa medie, este cu circa 8-10% mai ieftin decat omologul sau diesel (putere similara si acelasi nivel de echipare). Concret, vorbim despre o diferenta de pret de 1.000-1.500 de euro. Banii acestia ajung pentru benzina consumata in peste 10.000 km… De asemenea, aritmetica arata ca o masina diesel nu isi justifca existenta decat daca parcurge peste 25-30.000 de kilometri anual si merge mai mult la drum intins. Ecuatia ce duce la amortizarea investitiei are mai multi termeni, printre care consumul, pretul carburantului, regimul de utilizare, etc.. Intretinerea insa, atarna foarte greu! Intervalele de service la diesel sunt mai mici cu 30-35%, fata de benzina (10-15.000 km, in loc de 15-20.000). Iar pretul consumabilelor (filtru de motorina, bujii, etc.) este de 2-3 ori mai mare. Totodata, trebuie tinut cont de faptul ca iarna, in ciclu urban, un diesel nu ajunge aproape niciodata sa se incalzeasca si sa functioneze in parametrii optimi, consumand mai mult decat normal si neajutand prea mult la crearea unei atmosfere placute in habitaclu. Exceptie, masinile dotate cu incalzitoare electrice! In concluzie, atat dieselurile, cat si motoarele Otto au avantajelor si dezavantajele lor. Dar, cel putin in clasele inferioare (mini,mica, medie) motorina castiga in fata benzinei numai in cazul unei exploatari intense.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă