Fata taiata in doua (La fille coupée en deux)
Productia: Germania, Franta 2007 – Regia: Claude Chabrol – In distributie: Ludivine Sagnier, Benoit Magimel, FranIois Berléand, Mathilda May – Distribuit de Independenta Film
Venerabilul Claude Chabrol e unul dintre putinii mari regizori inca in viata si activi dintre cei care au marcat candva Nouvelle Vague-ul frantuzesc. si de la un timp (vreo zece ani) reuseste sa faca aproximativ un film la doi ani. Pe aceleasi teme misterios-amenintator-tulburatoare care i-au marcat filmografia si cu aceeasi precizie clinic-amuzata care i-a facut pe multi sa il compare cu legendarul Alfred Hitchcock. si aici, in La fille coupee en deux/Fata taiata in doua, isi indreapta distrugatorul instrumentar satiric asupra uneia dintre tintele predilecte, burghezia. In prim plan – un triunghi amoros neobisnuit, compus din o tanara prezentatoare de rubrica meteo (jucata de Ludivine Sagnier – obisnuita a filmelor lui FranIois Ozon), un scriitor inca fermecator, desi bine trecut de prima si a doua tinerete, Charles (FranIois Berléand), si junele si foarte dezechilibratul mostenitor al unei mari averi din industria farmaceutica, Paul (Benoit Magimel). Intre ei – un paienjenis de atractii, interese, nevroze, asteptari, vise si furii. Adica franturi – mai ales destabilizator chestionabile – de natura umana, subiect ce nu inceteaza sa il fascineze pe batranul Chabrol, inca posesor al unei malitii (lucide) pe care n-au avut-o in istoria cinema-ului decat Fritz Lang si Billy Wilder. Aici, centrul de greutate e fatuca inocenta, naiva si prea increzatoare, pana in momentul in care isi da seama ca s-a bagat intr-un meci mult prea dur pentru ea. Indragostita pana peste cap de varstnicul autor care, fireste, o priveste (doar) ca pe o distractie simpatica in lunga sa casnicie, ea sfarseste prin a ceda atentiilor tot mai psihotic insistente ale tanarului Paul, casatorindu-se cu el, dar nu se poate desprinde total de cealalta relatie. De unde si titlul si situatia fara iesire in care ajunge. Dincolo de necrutatoarea cruzime, dublata de umor negru, cu care maestrul regizor urmareste evolutia povestii spre dezastru, atractia acestui film sta mai ales in performantele actoricesti – candoarea Ludivinei Sagnier, ai carei ochi mari si sarm pierdut te cuceresc din prima imagine, facand loc, progresiv, unui amestec de confuzii devastatoare si arivism ultra-calculat si dementa de playboy iresponsabil, dandy si razgaiat a magneticului Magimel. Realizat de Claude Chabrol "in familie" (muzica haituitoare e compusa de fiul Matthieu, scenariul e scris impreuna cu fiica vitrega si asistenta de regie Cécile Maistre, iar celalalt fiu, Tomas, apare intr-un rol de avocat uns cu toate alifiile) si alaturi de mai vechi colaboratori, La Fille coupée en deux poarta pecetea acestui maestru de la un cap la altul.