» Daca acum cinci ani se finantau doua-trei proiecte de filme documentare (de pana in 20 de minute), in 2007 s-au dat bani pentru 17 proiecte.
» La ultima sesiune de concurs, documentarul si animatia au fost din nou jurizate impreuna, spre nemultumirea ambelor bresle.
» Consiliul de Administratie al CNC vrea ca de acum inainte sa separe cele doua genuri (considerate "minore") si asteapta propuneri de la uniunile de creatie.
Documentarul romanesc nu e inca pe linia de plutire, desi anul trecut un lungmetraj de gen ("Cold Waves. Razboi pe calea undelor" de Alexandru Solomon) a ajuns in cinematografe si tot anul trecut au fost finantate prin concursul CNC 17 filme. La recent incheiata sesiune de finantare, proiectele de documentar si cele de animatie au fost jurizate din nou impreuna, in final primind bani 10 proiecte de documentar si un scurtmetraj de animatie, lucru care i-a nemultumit pe creatorii din ambele domenii. Printre acestia se numara Ileana Stanculescu, al carei proiect, "Noosfera", s-a clasat pe locul 24. "Este umilitor si jignitor pentru o tanara regizoare si producatoare de film documentar sa participe la concursurile CNC", afirma ea intr-o scrisoare trimisa ministrului Culturii si presedintelui CNC, dar si asociatiei European Documentary Network. Ileana Stanculescu are deja finantare prin Programul MEDIA al Uniunii Europene si de la prestigioasa fundatie olandeza Jan Vrijman, gratie careia filmul va fi luat automat la Festivalul de la Amsterdam, unde cineasta a fost deja premiata cu "Podul peste Tisa", facand parte din juriu in anul urmator. Pe langa faptul ca e primul concurs unde proiectul ei e respins, nemultumirea tinerei cineaste e cu atat mai mare cu cat una dintre cele mai mari finantari pentru documentar a primit-o Marius Theodor Barna, "care nu s-a remarcat niciodata si prin nimic", in vreme ce la ea si la altii n-a contat palmaresul. Dupa prima sesiune de concurs de anul trecut, Adina Bradeanu si Florin Iepan, care au facut parte din juriul sectiunii documentar-animatie, au facut niste propuneri CNC. "Calcularea punctajului in etapa a doua se face prin neglijarea contributiei coproducatorului extern, ceea ce e o problema de interpretare a Legii cinematografiei", credea atunci Adina Bradeanu. Ada Roseti, membru in Consiliul de Administratie al CNC, spune ca si la recentul concurs s-a luat in calcul doar partea romana, o modificare prin care sa fie punctat si coproducatorul extern nefiind in vizorul CA al CNC, Centrul National al Cinematografiei tratand doar cu producatorul roman.
Se pare ca singurul punct in care va fi modificat regulamentul in privinta filmului documentar se va referi la despartirea lui de filmul de animatie. "Vom propune ca din 2008 sa se separe genurile, iar bugetul sa fie proportional distribuit in raport cu genurile si cu suma alocata", declara pentru "R.l." Nicolae Cabel, membru in CA al CNC. Insa ce inseamna acest lucru nu se stie inca. CNC a trimis cereri la asociatiile de creatori, solicitand propuneri de modificare a regulamentului, dar deocamdata nu se stie nici cand va avea loc prima sesiune de concurs din 2008. "Nu vrem sa stam cu fundul pe bani si sa spunem: «Tu n-ai bascuta», «Tu esti murdar la ochi» – nu va dam bani. Vrem sa fim echitabili si sa le dam tuturor o sansa", spune Ada Roseti.
Dupa ce a fost membru "rebel" al juriului la prima sesiune a anului trecut, Florin Iepan a castigat finantare la a doua, pentru un film despre represaliile ordonate de maresalul Antonescu impotriva evreilor din Odessa, din octombrie 1941. El admite ca mai sunt multe probleme de rezolvat legate de numirea comisiilor de jurizare. "Intr-o tara cu bani relativ putini, ideea ca toata lumea care-si face veacul prin filmul romanesc trebuie sa fie bagata in seama de dragul «armoniei universale» este total gresita si nefunctionala", ea riscand sa puna competenta si mediocritatea la aceeasi masa. Totusi, s-au facut progrese, admite cineastul. Dar faptul ca acum cinci ani CNC finanta doua-trei documentare pe an, iar acum finanteaza 17 "e o realizare care se datoreaza in buna masura si presiunilor constante exercitate asupra CNC de catre documentaristii romani".