Deลi se adunฤ peste 436 de milioane de euro din taxa de clawback ลi cea de viciu, Ministerul Sฤnฤtฤลฃii nu poate justifica leu cu leu cum a investit banii.
Fondurile strânse din taxa de clawback, aplicatฤ producฤtorilor de medicamente, precum ลi cele din taxa pe viciu ar trebuie folosite integral de Ministerul Sฤnฤtฤลฃii (MS) pentru investiลฃii în sฤnฤtate. Documente trimise de Ministerul Finanลฃelor aratฤ cฤ, din octombrie pânฤ în martie, producฤtorii de medicamente au cotizat cu aproximativ 69 de milioane de euro. Pe de altฤ parte, din taxa pe viciu s-au strâns peste 367 de milioane de euro, pe tot parcursul anului 2011, cumulat cu primul trimestru din 2012. Am încercat sฤ aflฤm cum sunt cheltuite aceste fonduri deloc insignifiante ลi ce ar putea însemna ele dacฤ ar fi investite acolo unde oamenii au nevoie.
Bani înghiลฃiลฃi de programe fฤrฤ indicatori
Aceste fonduri din taxa de viciu ลi din cea de clawback vin sฤ suplimenteze bugetul insuficient al Sฤnฤtฤลฃii ลi ar putea fi investiลฃi în programe de prevenลฃie, de stimulare a natalitฤลฃii, în dotฤri mai bune pentru spitale sau în dezvoltarea medicinei în mediul rural. „Sunt bani care ar trebui alocaลฃi în funcลฃie de prioritฤลฃile pe care le are Ministerul Sฤnฤtฤลฃii”, ne explicฤ Sorin Paveliu, expert în sฤnฤtate ลi fost membru al Comisiei pentru sฤnฤtate ลi familie din Camera Deputaลฃilor. Dar cei care conduc sistemul nostru de sฤnฤtate nu ลtiu exact care le sunt prioritฤลฃile. „De regulฤ, când vin astfel de fonduri, acestea sunt folosite pentru a «cârpi» programele de sฤnฤtate destinate pacienลฃilor cu boli cronice (HIV/SIDA, cancer, hepatitฤ, boli rare). Pânฤ la urmฤ, nu este rฤu cฤ banii ajung la programele de sฤnฤtate, dar acestea nu au obiective, nu au indicatori, nu poลฃi mฤsura care a fost eficienลฃa medicamentelor administrate. Poate Ministerul Sฤnฤtฤลฃii ลtie câลฃi pacienลฃi a tratat, dar nu ลtie ลi ce rezultate au fost obลฃinute de pe urma tratamentelor respective”, detaliazฤ Sorin Paveliu.
Justificarea Ministerului Sฤnฤtฤลฃii (MS) privind modul în care cheltuie banii colectaลฃi din aceste taxe este însฤ ambiguฤ. „Cheltuielile au avut ca destinaลฃie finanลฃarea programelor ลi subprogramelor de sฤnฤtate, transferuri cฤtre CNAS, programe privind bolile transmisibile ลi netransmisibile, bolile cardiovasculare, oncologice, neurologice, diabet, talasemie, transplant”, se aratฤ în rฤspunsul oficial al MS. Mai mult, reprezentanลฃii MS susลฃin cฤ au fฤcut transferuri de bani „în vederea achiziลฃionฤrii de aparaturฤ medicalฤ, pentru dotarea spitalelor ลi efectuarea lucrฤrilor de reparaลฃii capitale”. Pe de altฤ parte, au refuzat sฤ prezinte situaลฃia defalcat ลi sฤ arate cu precizie cât au investit în programele pentru boli transmisibile, cât în cele cardiovasculare sau de transplant.
Pentru folosirea banilor din taxa pe viciu, Ministerul Sฤnฤtฤลฃii a avut aproximativ aceeaลi strategie: investiลฃii în programele de sฤnฤtate, aparaturฤ, dotarea spitalelor, reabilitฤri de infrastructurฤ. Te întrebi atunci de ce aratฤ spitalele atât de rฤu, de ce pacienลฃii nu au medicamente în spitale ลi de ce pacienลฃii cu boli cronice râmân atât de des fฤrฤ tratament? Economistul Valeriu Todiraลcu, expert în domeniul sฤnฤtฤลฃii, puncteazฤ. „Banii sunt cheltuiลฃi cum vor cinci-ลase funcลฃionari de la Guvern, CNAS ลi MS pe achiziลฃii directe ลi prin licitaลฃii «ciudate», pe care ANRMAP (Autoritatea Naลฃionalฤ pentru Reglementarea Achiziลฃiilor Publice) nu le verificฤ. Doar 40% din banii publici trec prin monitorizarea acestei instituลฃii, inclusiv cei folosiลฃi în sฤnฤtate”, susลฃine Todiraลcu. Alลฃi economiลti care au analizat sumele pe care MS le cheltuie din aceste taxe spun cฤ este vorba despre mulลฃi bani despre care nu ลtie exact cum sunt folosiลฃi. „Se strâng foarte mulลฃ bani dar nu se ลtie exact cum sunt alocaลฃi ลi pe ce bazฤ se distribuie, iar când vine vorba despre achiziลฃii de aparaturฤ degeaba se fac, pentru cฤ majoritatea scapฤ legii achiziลฃiilor publice”, este de pฤrere economistul Liviu Voina.
„Vrem ca banii sฤ se ducฤ tot pe medicamente”
Producฤtorii de medicamente susลฃin cฤ banii obลฃinuลฃi din aceastฤ „suprataxare” ar trebui reinvestiลฃi tot în achiziลฃionarea de medicamente compensate pentru pacienลฃi ลi cฤ ar fi nedrept ca aceste fonduri sฤ ia alte cฤi. „Medicamentele au preลฃul nereglementat. Dacฤ statul decide sฤ cumpere alte servicii, spre exemplu analize medicale, care nu au preลฃul impus, este de-a dreptul scandalos”, susลฃine Drgoล Damian, preลedintele APMGR (Asociaลฃia Producฤtorilor de Medicamente Generice din România) ลi directorul companiei Terapia. Firma pe care o conduce a plฤtit 9 milioane de lei pentru taxa de clawback. „În condiลฃiile în care suntem dezavantajaลฃi profund de aceastฤ taxฤ, am vrea ca banii din clawback sฤ se ducฤ tot pe medicamente. În condiลฃiile în care am amânat investiลฃii importante, cum ar fi mutarea unor linii de producลฃie de medicamente în ลฃarฤ, mฤcar prin alocarea acestor bani sฤ nu fim dezavantajaลฃi”, susลฃine Dragoล Damian.
Reprezentanลฃii ARPIM (Asociaลฃa Românฤ a Producฤtorilor Internaลฃionali de Medicamente) au solicitat acelaลi lucru Ministerului Sฤnฤtฤลฃii, respectiv ca banii din clawback sฤ fie cheltuiลฃi pe medicamente. „Nu vrem ca banii sฤ rฤmânฤ la Fisc ori sฤ fie cheltuiลฃi pe analize medicale ลi laboratoare. Vrem sฤ vedem cฤ banii au intrat într-o linie de buget ลi cฤ sunt cheltuiลฃi pe medicamente”, spune Sorin Popescu, reprezentantul ARPIM. Acesta acuzฤ ANAF ลi CNAS de lipsฤ de transparenลฃฤ, întrucât cele douฤ instituลฃii refuzฤ sฤ precizeze cât a plฤtit fiecare producฤtor de medicamente pentru taxa de clawback, unde se aflฤ în acest moment banii ลi cum vor fi cheltuiลฃi.
Cum au fost folosiลฃi banii din taxa pe viciu în alลฃi ani
2008 – programul naลฃional de evaluare a stฤrii de sฤnฤtate ลi programul stop fumat;
2009 – banii folosiลฃi pentru medicamentele pensionarilor;
2010 – programe de sฤnฤtate – TBC, oncologie, cardiovasculare;
2011 – achiziลฃie de ambulanลฃe.
Cum au fost folosiลฃi banii din clawback
programe de sฤnฤtate
aparaturฤ medicalฤ
reparaลฃii spitale