14.3 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăSpecialMircea Suciu: "Practic, traim cu bani din export"

Mircea Suciu: “Practic, traim cu bani din export”

Incepand de pe 24 septembrie pana pe 7 noiembrie, Slag Gallery din New York gazduieste expozitia "The Fall"/"Caderea" a pictorului roman Mircea Suciu.

Axata de la inceputurile ei (in vara anului trecut) pe artisti din zona Europei de Est – numele lui Dumitru Gorzo este, probabil, cel mai cunoscut publicului din Romania –, Slag Gallery, condusa de colectionara de origine romana Irina Protopopescu, se orienteaza acum spre artisti de pe tot globul. Galeria este situata in cartierul Chelsea din Manhattan – o zona care, dupa spusele lui Mircea Suciu, este "centrul mondial, cel mai bogat loc in numar de galerii de calitate din orice parte din lume".

"Romania este in continuare privita ca o zona exotica si interesanta"
Nascut in 1978 la Baia Mare, Mircea Suciu a absolvit Academia de Arta din Cluj si traieste in prezent la Bucuresti. Aflat la a doua sa expozitie in America (prima a avut loc anul trecut, tot la Slag Gallery), este unul dintre cel mai bine cotati artisti contemporani din Romania, fapt pe care artistul il atribuie prezentei sale in Vest;  in Romania, remarca el, "ar trebui sa fie structuri sau infrastructuri in zona culturala, care insa nu exista, si deci, ca si pe vremuri, un artist trebuie sa emigreze, sa-si exporte arta ca sa fie certificat. si doar dupa aceea trebuie sa se intoarca ecoul in Romania, pentru ca oamenii sa ateste si acolo ca lucrurile stau asa.

Sunt foarte multi artisti de calitate, iar o mana de artisti au reusit sa ajunga in strainatate in spatii OK si se descurca. si, practic, traim cu bani din export". Din fericire, iesirea in afara nu este imposibila, explica Mircea Suciu: "Mi se pare ca Romania este in continuare privita ca o zona exotica si interesanta si cred ca cei care sunt in varful ierarhiei in industria artistica cauta tot timpul oameni noi, elemente proaspete ca sa improspateze lumea de-aici, din Vest. si cred ca a fost un moment, care poate chiar continua, in care s-au focusat pe Romania si, de fapt, pe tot Estul, Rusia, China…".

"In Bucuresti exista trei galerii falimentare si doua ale artistului"
Artistul considera situatia galeriilor din Romania destul de trista; pe de o parte, publicul exista si este format in mare parte din oameni foarte tineri. Exista, de asemenea, si persoane interesate sa cumpere arta, dar acestea nu sunt educate si nu exista nimeni care sa le educe. Insa galeriile functioneaza, mai curand, pe plan local si, desi unele reusesc sa acceseze evenimentele internationale si sa participe la targuri, de obicei, se limiteaza sa vanda pe piata din Bucuresti, inchizand astfel orizonturile artistilor. Intrebarea dintr-un chestionar al Institutului Cultural Roman daca Bucurestiul ar putea fi numit, datorita scenei sale artistice emergente, "Micul Berlin", l-a amuzat pe Mircea Suciu: "Daca in Berlin sunt 600 de galerii, 400 dintre ele Cutting Edge, foarte axate pe ce se intampla, pe trend, pe val, in Bucuresti exista trei galerii falimentare si doua ale artistului". Drept care prefera sa expuna la New York.

"Caderea"
Imaginile din expozitia newyorkeza sunt angoasante, apasatoare, aproape debusolante: un barbat urcat pe o scara, stand intr-un echilibru precar, parand pe cale sa cada; un grup de persoane asezate ca pentru o poza, dar cu spatele la privitor; un barbat in costum si cu palarie, chircit pe jos; un grup de copii ale caror fete sunt in umbra. Inspirat initial de criza financiara din anul 2008, Mircea Suciu a incercat sa redea starea acelor zile: "Am inceput de la acest eveniment si am cautat imagini care sa-l sintetizeze si sa devina simbolice pentru acel moment. Dupa care abordarea a inceput sa mi se para superficiala, m-am intors la secolul trecut, secolul 20, si am observat ca nimic nu sta in picioare, toate sistemele se prabusesc. si fiindca secolul 20 este foarte bine inregistrat ca istorie, aveam suficiente date ca sa vedem cat de proasta este situatia.

 

Am gasit niste imagini care fie sunt autentice, fotografii istorice, fie sunt unele imagini cu valoare adaugata, folosite pentru atmosfera, fiindca se potrivesc unor idei care pot sa povesteasca istoria recenta. Una dintre ele este cea cu femeile eliberate din Auschwitz; mi s-a parut tipica, n-am vrut sa ma folosesc de ea ca sa imi creez notorietate, dar este unul dintre evenimentele importante pentru omenire. Imaginea respectiva am folosit-o cu gandul «ce absurd, oamenii nu pot fi eliberati daca nu sunt incarcerati inainte»".

"Avem entuziasm si energie suficienta sa demonstram ca nu suntem chiar de rahat"
Dar cu toate ca tema expozitiei este mai curand una pesimista, Mircea Suciu se arata optimist atat in privinta artei sale – care deja se gaseste in cateva colectii internationale celebre –, cat si in privinta valorii colegilor sai de generatie, afirmand ca "de data asta cred ca avem entuziasm si energie suficienta sa demonstram ca nu suntem chiar de rahat. Este un moment al nostru, pe care trebuie sa-l exploatam".

Cele mai citite

Producția de cărbune a scăzut

Producţia de cărbune net a României a totalizat, în primele trei luni ale acestui an, 511.600 tone echivalent petrol, fiind cu 11,6% mai mică...
Ultima oră
Pe aceeași temă