Maşina de clasă mică de la Opel a primit un facelift profund, care a transformat-o mult în bine, de la ţinuta de drum la confortul pasagerilor. Am testat-o cale lungă de 11.700 kilometri, de la Bucureşti la Capul Nord şi înapoi, prin cele mai sălbatice şi îndepărtate ţinuturi europene, pentru a vedea ce-i poate pielea.
Jucăuşă încă de la început, noua generaţie de Corsa a fost împrospătată în 2011 pentru a reflecta noua parte frontală a maşinilor grupului. Vorbim însă de modificări de profunzime, astfel încât avem acum un automobil practic nou, de la direcţie, şasiu şi motorizări până la dotările interioare şi aspectul exterior.
Am testat cea mai interesantă motorizare adusă în România: 1.3 DTE Start/Stop 95 CP. Un turbodiesel de cilindree mică ce promite atât impozite mici, cât şi economii importante de carburant, pe măsura unei citadine (3,6% consum mediu anunţat, 4,6% în testul nostru). Iar traseul n-a fost deloc unul tipic pentru un drive-test cu o Corsa!
Cu citadina până la capătul pământului
Locul normal de desfăşurare a unei Corsa este oraşul. Noi însă am străbătut Europa spre Scandinavia urcând până la Nordkapp, cel mai nordic punct al continentului, mult deasupra Cercului Polar. Ne-am întors apoi cale de 2400 kilometri de-a lungul coastei Norvegiei şi am traversat din nou Europa pe cele mai rapide autostrăzi, un total de 11.700 kilometri care au cuprins toate tipurile posibile de drum, la altitudini de la 0 la 2150 de metri.
Prima surpriză este că nu oboseşti deloc la drum lung într-o Corsa – şi mă refer aici la şofer şi pasagerul din dreapta, căci această maşină este dedicată celibatarilor sau cuplurilor tinere. Am avut etape de 700-1000 de kilometri pe zi, iar la finalul acestora am binecuvântat de fiecare dată forma ergonomică a scaunelor Corsei şi suspensiile care ştiu să treacă fără a crâcni peste denivelări.
Poziţia ideală la volan se găseşte uşor, ai toate comenzile la îndemână, eşti înconjurat de materiale de bună calitate, fiabile, dar ai şi spaţii de stocare suficiente şi bine dimensionate. Insonorizarea a fost îmbunătăţită, astfel încât zgomotul în habitaclu rămâne minimal până la viteze demne de Autobahn, când motorul începe să se audă mai tare. Atmosfera este completată de un sistem audio decent în echiparea Enjoy, deşi eu aş fi apreciat o conectivitate standard mai bună.
Ţinută de drum demnă de o compactă
A doua surpriză este modul în care stă noua Corsa în viraje: am remarcat trasa neutră a maşinii, precum şi agilitatea direcţiei, iar asta în câteva mii de serpentine – te simţi ca într-o compactă, deşi eşti într-o maşină mică! Odată ajunsă în oraş, Corsa e uşor de parcat, manevrat şi strecurat în trafic, păstrându-şi atuurile de citadină.
Turbodieselul de 1,3 litri este un motor cu care te descurci excelent în mediul urban, dar care nu te lasă la greu nici în afara oraşului – doar rampele accentuate aflate la mare altitudine sau depăşirile din scurt i-au pus ceva probleme şi au necesitat retrogradare. Nu sunt însă un fan al sistemului Start-Stop, în special pus pe acest motor – îl sufocă la pornirile repetate de pe loc, astfel încât îl vei activa mai degrabă doar pe porţiunile urbane unde ai stopuri mai regulate şi nu deplasări interminabile în coloană.
Preţul de 13.735 de euro cu TVA inclusă pentru echiparea Enjoy este piperat, dar Opel adaugă în ofertă un sistem Opel Assistance care include servicii de depanare, tractare, înlocuire temporară a maşinii în caz de defecţiune, cazare la hotel sau continuarea călătoriei cu trenul ori cu avionul – gratis pentru primul an, 15 euro pentru următorii -, un sistem pe care îl mai găsim doar la mărcile premium!
Concluzia megatestului de o lună cu noua Corsa e că această maşinuţă s-a maturizat şi a devenit una dintre vedetele segmentului. Turbodieselul de 1,3 litri este bine adaptat utilizării sale primordiale – traficul urban -, dar n-are complexe nici afară, iar modul în care inginerii Opel au reuşit să echilibreze cerinţele de confort, agilitate şi economie de carburant o recomandă nu doar pentru oraş, ci şi pentru călătorii lungi, ca maşină principală de familie. Chiar şi până la capătul lumii.
CARACTERISTICI
Opel Corsa 1,3 Ecoflex
Motor: 1.248 cmc, motorină
CP: 95/4.000 rpm
Cuplu maxim: 190 Nm / 1.750 – 3.250 rpm
Lungime, lăţime, înălţime: 3.999/1.737/1.488 mm
Greutate la gol: 1145 kg
Transmisie: manuală 5+1
Ampatament: 2.511 mm
Rezervor: 45 litri
Portbagaj: 285 litri
Viteza maximă: 177 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 12,3 s
Consum urban, extraurban, mixt: 4,5%, 3,1%, 3,6%
Emisii CO2: 95 g/km
Preţ: 13.735 cu TVA inclusă