12.2 C
București
vineri, 3 mai 2024
AcasăSpecialLupta producătorilor agricoli pentru produse tradiționale

Lupta producătorilor agricoli pentru produse tradiționale

Acum vreo trei ani, directorul unui mare lanț de magazine german spunea că singurul produs românesc din secțiunea de legume-fructe era prazul. În rest, totul era importat. Pentru producătorii locali, aceasta este o dramă. De aceea, Primăria Ovidiu a înființat Asociația „Poiana lui Ovidiu”, unică în județ, care reunește peste 50 de producători agricoli și fermieri din orașul și din satele învecinate. Aceștia produc și vând de la roșii și castraveți la mure și pastramă realizată după rețete tradiționale. „Identitatea unui popor rezidă din respectarea valorilor și a tradițiilor naționale și locale. După Revoluție, am preluat rapid ceea ce părea interesant din cultura străină. Astfel, am uitat de Dragobete și l-am înlocuit rapid cu Valentine’s Day, iar Halloween-ul a luat locul Drăgaicei. După ce ani de zile am fost grânarul Europei, a urmat o perioadă de declin în care ne-am hrănit cu produse mari, frumoase, dar nesănătoase, iar astăzi conștientizăm și încercăm să regăsim gusturi autohtone. Orașul Ovidiu, prin satele Poiana și Grupul Social Nazarcea (actualul sat Culmea), era recunoscut pentru livezile, vița-de-vie și produsele legumicole”, a declarat primarul orașului Ovidiu, George Scupra.

Pentru a nu rămâne simple amintiri, Primăria, în colaborare cu producătorii din sate din jur, a creat Asociația „Poiana lui Ovidiu”, prin care să relanseze agricultura locală și să fie promovate produsele de calitate. „Ne propunem să facem vizibilă activitatea acestora la nivel local, județean și chiar național pentru a putea fi cunoscuți de cei care își doresc să consume produse românești cu gustul de odinioară. Doar revenind la ceea ce suntem, la ceea ce este cu adevărat autentic, generațiile viitoare își vor cunoaște trecutul și își vor recăpăta identitatea.” Acesta își dorește ca orășenii să adopte,la figurat, câte un fermier, de la care să-și facă în mod constant cumpărăturile.

Asociația va colabora cu personal de specialitate din domeniul agricol, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și cu organele lor din teritoriu, cu Administrația Publică locală și județeană, precum și cu alte organizații și instituții ale statului, organizații, societăți private și -ONG-uri care au drept scopuri promovarea și susținerea producătorilor agricoli, motivarea acestora și creșterea performanțelor agricole”, a menționat edilul.

Marfa, vândută din portbagaj

Acum, în lanțurile de magazine ale multinaționalelor se găsesc mai multe produse autohtone, nu numai praz, dar producătorii spun că au nevoie de sprijin pentru a fi promovați. Singuri, puterea lor de negociere este mică, dacă sunt 50 sau 100 și au o primărie în spate, este mai mare. „Asociația are ca scopuri sprijinirea, promovarea, consultarea, intermedierea relației cu instituțiile statului, pentru a le fi mai bine producătorilor. Rolul ei este și ca marea masă a consumatorilor să aibă acces mai ușor către produsele realizate pe teritoriul localității Ovidiu”, spune Mircea Ovezea, unul dintre membri. Acesta a subliniat că una din principalele probleme cu care se confruntă este imposibilitatea practică de a-și înregistra produsele realizate, cum ar fi pastrama. „Ni se cer rețetele străbunicii. Suntem nevoiți să vindem marfa din portbagaj”, spune el. Asociația și-a lansat și un site de prezentare, unde sunt prezenți producătorii, cu datele de contact. Înscrierea în asociație este gratuită.

 

Cele mai citite

Statele membre NATO sunt profund îngrijorate „ de activitățile rău intenționate ale Rusiei” pe teritoriul Alianței

Statele membre ale NATO s-au declarat joi "profund preocupate de activităţile rău intenţionate" ale Rusiei "întreprinse recent pe teritoriul Alianţei" şi care "constituie o...
Ultima oră
Pe aceeași temă