21 C
Bucureศ™ti
joi, 10 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialLa ce e bun Iohannis, รฎn afarฤƒ de lansat cฤƒrศ›i?

La ce e bun Iohannis, รฎn afarฤƒ de lansat cฤƒrศ›i?

Cu un guvern corupt ศ™i subordonat grupurilor de interese  ศ™i cu o opoziศ›ie la fel de coruptฤƒ ศ™i ineptฤƒ, românii ศ™i-au pus speranศ›ele în preศ™edintele Iohannis sฤƒ fie ultima pavazฤƒ în apฤƒrarea intereselor cetฤƒศ›eanului în faศ›a abuzurilor statului în pofida ofertei subศ›iri a candidatului Iohannis  (un preศ™edinte altfel, mai puศ›in scandal, etc). Prestaศ›ia prezidenศ›ialฤƒ aratฤƒ cฤƒ aceste speranศ›e au fost investite prost. Preศ™edintele Iohannis nu pare sฤƒ aibฤƒ altฤƒ agendฤƒ decât aceea ca Iohannis sฤƒ fie preศ™edinte.

Preศ™edintele Iohannis începe sฤƒ semene tot mai mult cu Barack Obama. S-a ales pe un val de entuziasm popular care i-a oferit cea mai mare diferenศ›ฤƒ electoralฤƒ de dupฤƒ aberaศ›ia de la 20 mai 1990, a publicat douฤƒ cฤƒrศ›i în ศ™ase luni deศ™i n-a apucat sฤƒ facฤƒ absolut nimic în mandatul sฤƒu ศ™i are ศ™anse foarte bune sฤƒ devinฤƒ cel mai slab lider din istoria recentฤƒ a ศ›ฤƒrii. Dar dacฤƒ Obama se poate consola cu un premiul Nobel pentru Pace pe care l-a luat pentru simplul fapt de a fi fost ales ศ™i cu gândul cฤƒ America funcศ›ioneazฤƒ (chiar mai) bine ศ™i fฤƒrฤƒ el, Iohannis riscฤƒ sฤƒ devinฤƒ un eศ™ec ruศ™inos ศ™i sฤƒ ducฤƒ ศ›ara într-o fundฤƒturฤƒ.

De mai bine de trei ani, guvernul Ponta foloseศ™te politica fiscalฤƒ ca pe o armฤƒ politicฤƒ. Dacฤƒ existฤƒ creศ™tetere economicฤƒ în România, acest lucru se îmtâmplฤƒ împotriva politicii guvernamentale ศ™i nu ca urmare a acesteia. Cineva i-a deschis ochii lui Ponta asupra avantajelor politice ale manipulฤƒrii taxelor ศ™i impozitelor ศ™i, de atunci, acest guvern ba creศ™te taxe ศ™i impozite, ba inventeazฤƒ unele noi doar ca sฤƒ renunศ›e la ele câteva luni mai târziu, ba le scade numai ca sฤƒ introducฤƒ altele într-o cacofonie fiscalฤƒ care afecteazฤƒ predictibilitatea pieศ›ei româneศ™ti ศ™i creazฤƒ incertitudine în rândurile populaศ›iei ศ™i al investitorilor. Din cauza acestei politici obscure ale cฤƒrei resorturi nu au nimic de-a face cu interesele economiei româneศ™ti ศ™i totul cu interesele electorale ศ™i de afaceri ale celor care se aflฤƒ în fruntea guvernului, de trei ani investiศ›iile strฤƒine directe se reduc an de an în mod dramatic iar statul nu poate compensa prin investiศ›ii guvernamentale pentru cฤƒ prioritฤƒศ›ile sale sunt altele.

Guvernul este principala frânฤƒ în calea creศ™terii care nu îศ™i poate atinge potenศ›ialul pentru din cauza abuzului de reglementฤƒri ad hoc ศ™i decizii arbitrare. La aศ™a guvernare, aศ™a opoziศ›ie, par sฤƒ-ศ™i fi spus cei de la PNL, care au aruncat în Parlament mânuศ™a dublฤƒrii alocaศ›iilor pentru copii iart guvernul laศ™ n-a avut curajul sฤƒ o ridice. Ca ศ™i Ponta cu alte ocazii, PNL a acศ›ionat ca ศ™i cum Parlamentul chiar are puterea magicฤƒ de a conjura bani din nimic ศ™i de impune bunฤƒstare prin decret. Fฤƒrฤƒ nici cea mai micฤƒ grijฤƒ pentru sursele de finanศ›are, sustenabilitate ศ™i impact bugetar. Se repetฤƒ momentele 2007-2008 cu creศ™terile de pensii ศ™i creศ™terea salariilor profesorilor, care au adus ศ›ara în pragul falimentului. Acum, ca ศ™i atunci, problema nu este dacฤƒ pensionarii, acum minorii, meritฤƒ sau nu pensii ศ™i alocaศ›ii mai mari, problema este cฤƒ aceste mฤƒsuri trebuie fundamentate serios ศ™i nu sunt fundamentate deloc. Ceea ce se întâmplฤƒ este o competiศ›ie electoralฤƒ pentru câศ™tigarea voturilor în 2016 prin mituirea alegฤƒtorilor cu alocaศ›ii ศ™i mฤƒsuri fiscale ale cฤƒror consecinศ›e nu le cunoaศ™te nimeni. Or, o ศ›arฤƒ nu poate fi guvernatฤƒ iresponsabil de la o rundฤƒ de alegeri la alta în virtutea intereselor electorale ale competitorilor pentru cฤƒ în acest fel buna guvernare va fi întotdeauna amânatฤƒ, investiศ›iile nu vor fi niciodatฤƒ o prioritate iar reforma administraศ›iei nu se va face niciodatฤƒ.

În aceste condiศ›ii, preศ™edintele, a cฤƒrui atribuศ›iune este sฤƒ vegheze la buna funcศ›ionare a instituศ›iilor statului ศ™i sฤƒ medieze între acestea trebuie sฤƒ fie vocea raศ›iunii care cheamฤƒ instituศ›iile politice la ordine. Funcศ›ia de mediere nu poate însemna mica înศ›elegere cu Ponta ศ™i atitudinea împฤƒciuitoristฤƒ de dragul de a evita „scandalul”. Medierea înseamnฤƒ sฤƒ ceri socotealฤƒ instituศ›iilor atunci când nu îศ™i fac treaba ศ™i sฤƒ-ศ›i foloseศ™ti prestigiul pentru a le forศ›a sฤƒ respecte un standard al responsabilitฤƒศ›ii ศ™i excelenศ›ei. Or, preศ™edintele nu pare sฤƒ fi avut nicio clipฤƒ printre preocupฤƒri, buna guvernare ศ™i funcศ›ionarea instituศ›iilor.

Dar dacฤƒ de Justiศ›ie, unde preศ™edintele joacฤƒ un rol esenศ›ial, ai arฤƒtat cฤƒ nu-ศ›i pasฤƒ cu adevฤƒrat înghiศ›ind pe nemestecate un procuror obscur la DIICOT, politicฤƒ externฤƒ nu faci, dupฤƒ cum ai demonstrat la Riga unde în pofida mizelor evidente pentru România, nu ai fost capabil sฤƒ formulezi propuneri clare, atunci la ce eศ™ti bun, domnule Iohannis, în afarฤƒ de lansat cฤƒrศ›i?

Cele mai citite

Porศ›ile terestre ale Schengen, analizate รฎn Consiliul JAI. Romรขnia ศ™i Bulgaria scoase la lecศ›ie

Preศ™edinศ›ia JAI va prezenta situaศ›ia actualฤƒ a aplicฤƒrii integrale a cerinศ›elor Schengen pentru Bulgaria ศ™i Romรขnia Consiliul Justiลฃie ลŸi Afaceri Interne (JAI) al Uniunii Europene...

Copilฤƒrie furatฤƒ: una din opt fete suferฤƒ agresiuni sexuale pรขnฤƒ la 18 ani, conform UNICEF

Analiza UNICEF aratฤƒ cฤƒ violenศ›a sexualฤƒ depฤƒศ™eศ™te graniศ›ele geografice, culturale ศ™i economice Peste 370 de milioane de fete ศ™i femei sau una din opt din...

Un accident teribil a avut loc รฎn nordul Capitalei. O tรขnฤƒrฤƒ este รฎn stare gravฤƒ

Un accident รฎngrozitor s-a produs, miercuri searฤƒ, รฎn zona de nord a Capitalei. O tรขnฤƒrฤƒ a fost grav rฤƒnitฤƒ ศ™i a fost transportatฤƒ la...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ