26.2 C
București
duminică, 19 septembrie 2021

Johannes Ludewig: Transportul pe CFR se prabuseste

Transportul cu trenul poate intra in faliment daca Guvernul va continua subfinantarea lui si nu va investi in infrastructura, au atentionat ieri specialistii europeni in sistemul feroviar. Prima masura reformatoare a Guvernului vizeaza concedierea a 10.300 de CFR-isti, pentru scaderea cheltuielilor.

Transportul romanesc pe calea ferata poate ajunge la colaps daca Guvernul nu va investi in infrastructura feroviara si nu va elabora o strategie viabila pentru acest domeniu, care sa incurajeze cresterea traficului si sa elimine situatia dezastruoasa din prezent. "Este o totala contradictie intre ceea ce se intampla in Romania si ceea ce se intampla in Uniunea Europeana. Guvernul sprijina transportul rutier, iar asta nu reprezinta politica si strategia UE. Romania este intr-o stare critica, iar Guvernul ar trebui sa spuna ca nu vrea sa sprijine calea ferata, ci transportul rutier, pentru ca asta se intampla", a declarat ieri, la Bucuresti, Johannes Ludewig, directorul Comunitatii Companiilor Europene de Cale Ferata si Infrastructura. Ludewig a subliniat ca este obligatia Executivului sa subventioneze costul biletelor.

 

Cum Guvernul de la Bucuresti aloca prea putini bani, "nu e nici o surpriza ca totul se prabuseste, iar operatorii nationali au adunat datorii imense", a mai punctat reprezentantul companiilor feroviare europene. Lipsa de competitivitate a transportului cu trenul este cunoscuta si la nivelul Comisiei Europene (CE). seful Directiei Energie si Transport a CE, Enrico Pasquarelli, a afirmat ca taxele din transportul feroviar romanesc sunt foarte mari in comparatie cu media europeana, motiv pentru care este necesara o strategie viabila pentru dezvoltarea acestui tip de transport. Mai mult, traficul de calatori pe piata locala a scazut in ultimii 7 ani cu 36%, desi in UE a crescut in medie cu 6,6% a punctat Pasquarelli.

Prima masura reformatoare a Guvernului pentru transportul feroviar este concedierea a 10.300 de angajati ai CFR, pe motivul crizei economice care a condus la scaderea traficului de persoane si de marfuri. Disponibilizatii vor primi la plecare dublul salariului mediu net pe economie, ajutor de somaj si un venit de completare pe parcursul a 20-24 de luni, in functie de vechime. Cei mai multi angajati vor fi concediati de la CFR Marfa (6.700 persoane), CFR Calatori (1.032 angajati), Societatea de Intretinere si Reparatii Vagoane CFR (800 salariati), CFR SA (600 posturi) si Societatea de Intretinere si Reparatii Locomotive CFR (500 persoane). Vor pleca insa si vanzatori de bilete, informaticieni feroviari, persoane care deservesc vagoane de dormit, cusete, restaurante si baruri in trenuri. Reducerea de personal este reglementata printr-o ordonanta initiata de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, iar sindicatele promit ca vor face greva generala daca actul normativ se va aplica.

 

In aceasta vara insa, unii dintre liderii sindicali din CFR, precum presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulian Mantescu, au acceptat concedierile, cu conditia acordarii a 24 de salarii compensatorii celor care pleaca. Acum insa, acelasi lider sindical se impotriveste reducerilor de personal. "Sindicatele nu o sa spuna niciodata ca sunt de acord cu disponibilizarile", a explicat subsecretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia.

Ultima oră
Pe aceeași temă