„Nu poลฃi cere oamenilor reduceri de salarii ลi pensii ลi sฤ accepลฃi în continuare evaziunea fiscalฤ!”, a spus premierul României, tฤios, la sfârลitul sฤptฤmânii trecute. Foarte corect! Doar cฤ, facând aceastฤ remarcฤ, Emil Boc ne-a atras atenลฃia cฤ, de fapt, de aproape un an încoace ลฃara noastrฤ nu mai are premier. De ce? Pentru cฤ premierul este cel ce poartฤ rฤspunderea principalฤ pentru ca statul sฤ îลi asigure resursele necesare bunei funcลฃionฤri ลi sฤ-ลi respecte obligaลฃiile faลฃฤ de toลฃi cetฤลฃenii sฤi.
Dacฤ aceastฤ frazฤ ar fi fost rostitฤ la preluarea mandatului, ea nu ar fi stârnit decât optimism: în sfârลit, avem un prim-ministru care îลi doreลte ca statul sฤ nu se mai lase furat! Însฤ dupฤ atâta timp în fruntea Guvernului, fie el PDL, fie altoit cu PSD, emfaza cu care Emil Boc anunลฃa cฤ va începe rฤzboiul cu evazioniลtii sunฤ batjocoritor. Omul ฤsta chiar ne ia de proลti?!
Era mai mult decât evident încฤ de la începutul anului 2009 cฤ România nu va reuลi sฤ treacฤ cu bine peste crizฤ fฤrฤ eforturi extraordinare în securizarea veniturilor bugetare. Toลฃi economiลtii serioลi au atras atenลฃia Guvernului cฤ este mult prea optimist în calculele sale privind încasฤrile ลi cฤ singura ลansฤ realฤ pentru a evita îndatorarea masivฤ este sฤ umble la cele douฤ zone esenลฃiale pe care ลi predecesorii sฤi le lฤsaserฤ neatinse: cheltuielile exagerate ale statului ลi veniturile pe care acesta nu le încaseazฤ.
Cum se putea face concret asta? De exemplu, atunci când a construit bugetul pe 2010, Guvernul putea sฤ taie din start o treime din sumele prevฤzute pentru cheltuielile materiale ale instituลฃiilor sale. Orice manager din mediul privat ลtie cฤ o companie la ale cฤrei costuri nu s-a uitat nimeni cu atenลฃie ani la rândul are resurse majore de economisire. Iar la stat, acolo unde proprietarul nu existฤ decât ca o noลฃiune abstractฤ, tenลฃatia risipei, a umflฤrii „de la sine” a cheltuielilor, este chiar ลi mai mare decât în societฤลฃile private, unde conducerea trebuie sฤ raporteze constant patronului. A tฤia o treime din banii pe care un minister, de exemplu, îi dฤ pe rechizite, pe protocol, pe servicii, pe achiziลฃii nu ar fi însemnat decât aducerea acestor cheltuieli în parametri acceptabili. Costul real, ca medie pe întreg aparatul administrativ, este, probabil, undeva la jumฤtate din sumele pe care le achitฤm acum.
Cu toate cฤ are în componenลฃa sa miniลtri care au fฤcut averi frumoase ca antreprenori privaลฃi, Guvernul Boc nu numai cฤ nu a impus reducerea acestor cheltuieli, ba chiar le-a crescut. Un singur indiciu – valoarea contractelor încheiate de instituลฃiile publice în primele patru luni ale acestui an, adicฤ 120 milioane euro, se apropie simลฃitor de suma cheltuitฤ pe tot parcursul anului 2009 ลi este oricum dublฤ faลฃฤ de întregul an 2007.
O altฤ sursฤ de bani risipiลฃi de stat a fost dezvฤluitฤ de preลedintele Bฤsescu: pensiile de invaliditate frauduloase. Faptul cฤ existฤ judeลฃe, cum ar fi Dolj sau Argeล, în care pensiile acordate celor incapacitaลฃi de boalฤ depฤลesc ลi o treime din totalul pensiilor aratฤ clar cฤ reลฃelele de acordare a certificatelor de invaliditate funcลฃioneazฤ pe scarฤ industrialฤ. Însฤ aceastฤ situaลฃie nu este nouฤ. Ea a fost semnalatฤ ลi anul trecut chiar de cฤtre ministrul Muncii. De ce nu s-a fฤcut nimic în privinลฃa ei pânฤ acum? Cât de greu ar fi pentru Guvern sฤ înfiinลฃeze comisii de verificare a pensiilor pe caz de boalฤ, care sฤ ia la mânฤ toate cazurile de invaliditate, de la diagnostic pânฤ la documentele din dosarele de pensii? Sigur, nu s-ar putea face de azi pe mâine, însฤ este suficient sฤ începi din zonele unde statistica indicฤ anomalii, sฤ descoperi câteva cazuri, sฤ dai pedepse exemplare ลi sฤ le oferi amnistie celor care vin ลi recunosc cฤ au obลฃinut fraudulos astfel de pensii. Asta ar putea da rezultate rapide, însฤ nici o verificare la sânge, om cu om, în decurs de câลฃiva ani, nu este de ocolit.
Acestea sunt doar douฤ mฤsuri elementare, care, pe lângฤ o preocupare autenticฤ de a combate evaziunea fiscalฤ, ar fi putut salva sume importante. Probabil cฤ ele nu ar fi fost de ajuns ca sฤ acoperim deficitul, dar le-ar fi arฤtat celor pe care premierul îi pune sฤ suporte consecinลฃele crizei cฤ a fฤcut ceva, cฤ a încercat. În absenลฃa lor, în absenลฃa oricฤror mฤsuri elementare de reducere a costurilor statului, decizia de a tฤia deopotrivฤ din pensiile ลi ajutoarele celor care le meritฤ cu adevฤrat ลi ale celor care le încaseazฤ fraudulos se calificฤ printre cele mai aberante mฤsuri de politicฤ economicฤ ลi socialฤ din ultimii 20 de ani.
Doar o schimbare spectaculoasฤ de atitudine ลi acลฃiune, de ultim moment, din partea lui Emil Boc ลi a celorlalลฃi colegi care conduc partidul ลi Guvernul ar mai putea limita efectele loviturii devastatoare de imagine pe care PDL ลi-a administrat-o singur.