» Fondurile sunt adesea prost gestionate in unitatile de invatamant.
» Scolile suplimenteaza sumele alocate de stat prin sponsorizari.
O mare parte din fondurile solicitate pentru institutiile de invatamant din Constanta nu se strang. Sumele care se cer anual pentru fonduri sunt situate intre 30 si 50 de lei, in functie de hotararile fiecarei institutii. La nivelul claselor I-IV fondurile se strang intr-un procent mai mare decat la clasele de liceu, unde de multe ori parintii refuza sa plateasca. Adrian Topor, presedintele Consiliului Consultativ al Asociatiei de Parinti din Judetul Constanta, a declarat ca de multe ori cererea fondurilor este inteleasa gresit atat de elevi, cat si de parinti. Cauza este comunicarea deficitara care intervine intre parinti si copii sau chiar intre parinti si cadrele didactice. Adrian Topor sustine ca vina pentru situatia creata le revine acestora in egala masura, iar parintii trebuie sa constientizeze ca trebuie sa dea fondurile pentru a obtine conditii mai bune pentru copiii lor. Exista si situatii in care fondurile sunt prost gestionate la nivelul unitatilor de invatamant, mai ales cand la inceputul unui an scolar sunt destinate renovarilor sau achizitionarii unui mobilier nou si intre timp sunt deviate spre alte lucruri. Legea invatamantului prevede alocarea unor fonduri, dar nu obligativitatea lor, astfel incat parintii nu pot fi obligati sa ofere scolilor sume de bani. Pe de alta parte, statul aloca institutiilor scolare bani pentru dotari la nivel mediu, iar cei care doresc sa puna la dispozitia elevilor conditii mai bune trebuie sa suplimenteze fondurile prin sponsorizari.
CONSECINTE
» Solutii pentru obtinerea banilor
Solutia care se intrevede pentru problema fondurilor este infiintarea unei asociatii de parinti in fiecare scoala, ai carei membri sa se implice alaturi de profesori in probleme. Obtinerea statutului si a personalitatii juridice de catre asociatiile de parinti sunt singurele cai legale pentru a strange fondurile necesare. In unitatile scolare unde exista deja astfel de asociatii s-au intocmit rapoarte lunare si anuale referitoare la situatia fondurilor, in timp ce in restul scolilor alocarea sumelor pentru diverse cheltuieli nu se face in mod justificat.