Este un spectacol emotionant ce prilejuiste intalnirea cu doua valori ale teatrului nostru, Mariana Mihut si Victor Rebengiuc, cu virtuozitatea acestor personalitati de exceptie.
Cu spiritul sau de fin analist al psihologiei personajelor, in stilul realist pe care il practica in mod consecvent, regizorul Felix Alexa propune o versiune scenica a piesei ce i-a adus faima dramaturgului american Arthur Miller, "Moartea unui comis-voiajor", folosind o traducere abila in intentia trimiterii in imediata actualitate a scriiturii, datorata Ioanei Ieronim. Viziunea regizorala reuseste sa scoata in evidenta tragedia omului de conditie modesta care lupta disperat sa depaseasca ratarea constatata, sacrificandu-se in final, pentru binele familiei. Daca Arthur Miller, cu cinism, ataca "visul american" in piesa scrisa in 1949, regizorul dezvolta tema, o transfera in zilele noastre, unde "visul" inseamna doar bani, masina si o casa. "Visul american" presupunea insa, pe vremea lui Miller si "libertate". Acum, "libertatea" are un gust amar si Felix Alexa subliniaza aceasta prin replica esentiala din final a Lindei: "Suntem liberi, am platit tot", din banii asigurarii proveniti prin sinuciderea comis-voiajorului, Willy. Regizorul Felix Alexa a urmarit consecvent destramarea "visului american" ce poate duce chiar la sacrificiul suprem solicitat de realitatea pragmatica a zilelor noastre, ca si evidentierea vesnicului conflict dintre generatii. Ca de obicei, Felix Alexa se manifesta ca regizorul ce acorda prioritate evidentierii actorilor, considerandu-i pilonii viziunii regizorale, prin ei dorind sa transmita mesajul emotional al scrierii. Cuvintele sunt seci pentru argumentarea creatiilor oferite de Mariana Mihut in Linda, sotia comis-voiajorului si Victor Rebengiuc in Willy Loman. Filigranat construieste cu traire interioara personajul Linda, Mariana Mihut, si stabileste relatia de intelegere a ratarii lui Willy, cat si relatia de mama a doi fii amenintati de ratare. Linda vrea sa pastreze stabilitatea echilibrului caminului si ascunde durerea ce-i macina sufletul chinuit de esecurile celor dragi. Personajul interpretat stralucit de Mariana Mihut impresioneaza si in tacerile prin care actrita reuseste sa transmita tensiunea dramatica, sa le comenteze prin expresie, fara cuvinte. Forta spectacolului este insa, Victor Rebengiuc care compune excelent evolutia lui Willy, comis-voiajorul victima a unei societati de consum febrile ce anihileaza relatiile interumane. Cu maiestrie, actorul sugereaza ca ratarea il afecteaza psihic pe Willy prin stresul instaurat pe care incearca sa-l depaseasca, dar nu mai are putere. Victor Rebengiuc isi plaseaza cu rafinament personajul pe muchia de cutit dintre tragic si comic, in exploziile de revolta ale lui Willy. Prin interpretarea sa bogata in nuante revolta lui Willy fata de o lume ce il marginalizeaza, sporeste de la o scena la alta. Mariana Mihut si Victor Rebengiuc reusesc sa impuna o aura emotionala spectacolului. Aceste doua valori ale teatrului nostru demonstreaza, din nou, ca actorul ramane cheia succesului unui spectacol.
In anii ‘60, la Teatrul "Bulandra", in "Moartea unui comis-voiajor", Victor Rebengiuc il interpreta pe Biff, fiul cel mare al lui Willy. Acum, rolul revine lui Serban Pavlu, tanar actor stimat pentru alte roluri, dar care de asta data, nu reuseste sa tina piept credibil creatiei partenerului sau, maestrul Victor Rebengiuc. Relatia tata-fiu, conflictul dintre cei doi sunt stangaci sustinute de serban Pavlu, care cade in plasa exagerarilor vocale. Fratele cel mic, Happy, interpretat de Marius Chivu, este firesc in unele momente si modest ca implicare in alte scene. Regizorul rezolva cu finete relatia dificila dintre Willy si fratele disparut Ben, un rol definit sugestitv de Claudiu Stanescu. Personaje de plan secund sunt cu perfectiune conturate de Dana Dogaru, femeia usoara, intalnita candva de Willy, si de Dan Astilean, Howard, individul pragmatic, produs al societatii de consum.
In ciuda creatiilor memorabile ale celor doi actori si a croiului regizoral, spectacolul are insa, unele neimpliniri sub aspectul vizual. Regizorul a apelat la efecte teatrale moderne, la proiectiile video concepute de Mihai Pacurar si Mihai Sibianu (Wonderboy) infiltrate pe mai multe planuri. Sugestive raman cele din deschidere – o reclama specifica societatii de consum sau desenul sufocant al betoanelor ce localizeaza biroul lui Howard. Proiectiile ar vrea sa completeze decorul lui Mihai Pacurar care este insa, neinspirat in stabilirea spatiilor de joc. Mansarda din casa lui Willy se foloseste doar intr-o singura scena, la inceputul reprezentatiei, iar spatiul vast din preajma casei se transforma in diverse "locatii" prin interventia in scena a masinistilor, deranjanta, pentru ca alte solutii nu a gasit scenograful. Costumele Doinei Levintza merg pe linia sugerarii caracterelor personajelor. Sub aspect vizual, prin scenografie si proiectii, spectacolul nu se impune, e lipsit de atmosfera solicitata de conceptul regizoral si scriitura piesei.
"Moartea unui comis-voiajor" ramane demonstratia de exceptie a fortei creatoare a doi mari actori, Mariana Mihut si Victor Rebengiuc, sustinuta de Felix Alexa, prin viziunea sa regizorala.
ileana.lucaciu@romanialibera.ro