17.8 C
București
luni, 16 septembrie 2024
AcasăSpecialIn oraselul lenes robotii mananca de la aprozar

In oraselul lenes robotii mananca de la aprozar

De Pasti, am fost obligat sa ma uit la posturile cu desene animate. Cu doi copii in casa, n-aveam alta solutie, si pentru ca trebuie sa comentez ce vad la televizor, mi-am spus ca nu-mi strica un exces de desene. Desene noi, nu Disney. Adica actori, marionete virtuale si desene animate, intr-un amestec post-mo­dern al carui scop este, desigur, sa fie cat mai mult urmarit de cati mai multi copii. In general, noile seriale pentru copii pastrea­za durata unui sitcom, iar replicile se inspi­ra in mod clar tot de aici. Un sitcom de actiune, cam asta e filmul pentru copiii de astazi, in care replicile spuse cu ravna n-au nimic natural, dar au aplombul tuturor re­plicilor din filmele americane de actiune si sunt insotite de mimica exagerata a tutu­ror personajelor de sitcom. Nu-i rau, insa. Copiii invata ceea ce e socotit atuul nu­ma­rul unu al omului contemporan: sa stie sa comunice convingator, sa impuna prin ceea ce spun si sa nu astepte ca realitatea s-o ia inaintea vorbelor lor.

In acelasi timp, nu prea mai conteaza deloc fantezia, dar se pare ca, intr-adevar, nu prin fantezie faci cariera in societatile noastre mercantile. Cand ma pregateam sa conchid cum ca toate serialele astea-s o apa si-un pa­mant, uite ca descopar "Oraselul lenes", ai carui pro­tagonisti sunt un atlet (ungur, se pare, fost gimnast) si o fata cu peruca roz, la fel de zvelta. Citez aproximativ din pre­zenta­rea de pe internet: "«Oraselul lenes» (LazyTown) este un serial pentru copii din Is­lan­da. Ii are ca personaje centrale pe Stefania, Sportacus si Robbie Putrezitul. E o combinatie de actiune live, marionete si desene animate generate de computer care promoveaza un stil de viata sanatos printr-un amestec de muzica, comedie si o poveste plasata intr-o lume colorata si dinamica." In Ro­mania, "Oraselul Lenes" s-a lansat la 19 mai 2008, pe Jetix.

 

Personajul negativ e "cel mai lenes raufacator al lu­mii", Robbie Putrezitul. Dar, ceea ce este interesant in acest film e "stilul de viata sanatos" promovat, ce face din el, oarecum, un alt Popeye Marinarul, in care spa­nacul e inlocuit cu bomboanele spor­tive care sunt merele si morcovii. Musti dintr-un morcov si, un-doi, esti in stare sa ridici ditamai greuta­tea pe trambulina care ur­mea­za sa-i dea un mar lui Sportacus aflat la ana­n­ghie, prins de aripa unui avion gata sa se prabuseasca fix in varful Casei Albe. Totul pentru fructe si legume, la pri­ma vedere. Sunt sanse ca serialul sa educe. Parintii celor doi copii care se uitau la Jetix mi-au zis ca fe­ti­ta nu-stiu-cui chiar s-a apu­cat sa roada mor­covi ca urmare a vi­zio­narii acestui serial. Dar nu trebuie sa fim naivi. Nimic din cromatica acestui film nu e naturala. Totul e naclait de coloranti, incepand cu peruca aceea roz a Stefaniei. Nu numai atat.

 

Din recuzita filmului lipses­te natura. Faptul are o explicatie simpla: copiii consumatori de desene stau la televizor, nu in dumbrava minunata, cu care nu se pot identifica. Mesajul principal nu e viata sanatoasa, ci indemnul de a-l consu­­ma chiar pe el, pe film, de a te identifica rapid cu niste eroi care, chiar daca manan­ca din timp in timp fruc­te, par iesiti din sticlele de suc concentrat de pe rafturile unui supermarket. Dina­mismul si energia sunt componentele oric­arei reclame la suc, nu la legume si fructe. Cand vinzi legume si fructe n-ai cum sa te imboga­testi la fel de rapid si cinic ca atunci cand vinzi suc sintetic cu arome. Me­rita totusi sa apreciem efortul unor islandezi care, desi promoveaza imageria virtuala a unui paradis chimic, strecoara pe ici, pe colo un cotor de mar, un con de mor­cov si in­cearca, pasamite, sa le transforme in fetis.

Cele mai citite

Persoanele active de 50-64 de ani, cele mai vulnerabile la dificultăți financiare

Conform unei cercetări recente publicate de Institutul Național de Statistică (INS), persoanele active cu vârste între 50 și 64 de ani sunt cele mai...

Tinerii din Generația Z se demotivează rapid la locul de muncă dacă nu primesc atenția necesară, avertizează experții HR

Tinerii angajați din prezent își doresc să avanseze rapid și să fie implicați activ la locul de muncă, însă se demotivează ușor dacă angajatorii...

Piața RCA a crescut cu 3% în primele șase luni din 2024, însă liderii înregistrează încetiniri

Piața RCA a continuat să crească ușor în prima jumătate a anului 2024, înregistrând un avans de 3% în volumul de prime brute subscrise,...
Ultima oră
Pe aceeași temă