11.1 C
București
marți, 8 octombrie 2024
AcasăSpecialImparatia sarmei ghimpate

Imparatia sarmei ghimpate

Un container rasturnat a scos la iveala gravele deficiente cu care se confrunta Portul Constanta. Desi ar trebui sa fie motorul economiei constantene, o data cu schimbarea conducerii, lucrurile merg din rau in mai rau. In prima sa conferinta de presa, directorul general al Administratiei Porturilor Maritime Constanta, Mircea Banias, sustinea ca va ajuta reprezentantii mass-media in efortul lor de a informa opinia publica. Acum, dupa cateva luni, presa locala intra in port ca intr-o fortareata si risca sa fie luata la bataie de catre orice neica nimeni.

Traficul de containere este in crestere in Portul Constanta, asa sustin, triumfator, statisticile intocmite de APC. Cifrele nu spun insa nimic despre calitatea serviciilor. Ieri, un container de 30 de tone zacea daramat pe o parte, in dana 53 a portului, care apartine SC Frial SA. Drumul pana la dana respectiva este un adevarat labirint, menit sa-i incurce pe neinitiati. Chiar angajatii din port dadeau din umeri cand ii intrebam de locatia acesteia. „Stiu unde este, dar nu stiu sa va explic cum sa ajungeti acolo, pentru ca au umplut portul de garduri, l-au transformat intr-o inchisoare”, spune un angajat al APC. Intr-adevar, oriunde vezi cu ochii dai de garduri, sarma ghimpata si zeci de agenti de paza ai mai multor firme de care nu a auzit nimeni si care mai mult incurca circulatia.

Aprobari peste aprobari

La SC Frial SA, masurile de securitate sunt draconice: nu ai voie, sub nici o forma, sa treci de bariera. Desi reglementarile de securitate din domeniu impun acest lucru doar in cazul in care in acea zona s-au intamplat incidente majore de competenta politistilor si a procurorilor. Dupa o discutie scurta cu agentii de securitate, simpli slujbasi care trudesc pe salarii de mizerie, am fost plimbati de la… Ana la Caiafa. Pentru o singura fotografie a containerului rasturnat, s-au dat mai multe telefoane, s-au cerut aprobari de la sefii ierarhici, care au cerut alte aprobari de la alti sefi. Dupa lungi dispute, un anume Laurentiu Anton, care ne-a spus ca este sef de securitate la SC Frial SA, ne-a somat sa parasim urgent dana, pe motiv ca este ba locatie privata, ba zona de granita. Atunci unde erau politistii de frontiera, care au in responsabilitate paza granitelor? „Nici macar nu aveati voie sa treceti de bariera, o sa iau masuri in privinta asta”, a adaugat acest Laurentiu Anton, care i-a amenintat si pe bodyguarzi ca vor fi sanctionati. Portul Constanta a ajuns, intr-adevar, o inchisoare. Un labirint in care nimeni nu trebuie sa stie ce face celalalt pentru a ascunde incompetenta, ca sa nu spunem mai mult. Nu trebuie sa se stie ca oricand containerele pot cadea ca secerate, iar transportoarele se pot rupe sub greutatea lor. Presa nu are voie sa ajunga in perimetrul unde se intampla accidentele decat cu aprobari prealabile, scrise, daca pana atunci urmele incidentului nu au fost sterse (in cazul de fata, avand in vedere amploarea incidentului, nu se impunea ridicarea nici macar a unui gard de securitate). Cu toate aceste masuri de securitate, masinile de salavare si de pompieri trebuie sa faca adevarate slalomuri pentru a ajunge la destinatie, iar timpul de interventie se reduce considerabil, ceea ce poate produce adevarate catastrofe in cazul unui incendiu puternic sau al unui accident colectiv de munca.

Pericol de moarte!

Nu in urma cu mult timp, un barbat a ajuns in stare critica la spital dupa ce a fost strivit de cateva tone de fier vechi. Accidentul de munca a avut loc in dana 14 a Portului Constanta. Docherul, in varsta de 36 de ani, se zbate in continuare intre viata si moarte in Sectia de Terapie Intensiva a Spitalului Judetean de Urgenta Constanta. Din primele cercetari efectuate, se pare ca, ignorand toate normele de protectie a muncii, barbatul a incercat sa traverseze pe sub o macara aflata in lucru si a fost surprins de incarcatura utilajului. Gelu Petrica trebuia sa supravegheze ca incarcarea vapoarelor cu fier vechi sa se desfasoare in deplina siguranta. Din motive necunoscute, docherul a trecut pe sub macara chiar in timp ce aceasta isi facea balansul cu 3,6 tone de fier vechi. La un moment dat, carligul macaralei a cedat, iar intreaga incarcatura a cazut direct in capul docherului. Gelu Petrica a fost transportat in stare de coma la Spitalul Clinic de Urgenta Constanta. Cadrele medicale au declarat ca sunt sceptice in ceea ce priveste sansele lui de supravietuire. Cazul a fost preluat de specialisti din cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca Constanta si de procurori din cadrul Parchetului de pe langa Judecatoria Constanta. Totusi, este de necrezut cum un om si-ar pune viata in pericol incalcand cu buna stiinta toate normele de protectie. Probabil ca instructajul de protectie a muncii a devenit doar o simpla formalitate, o hartie semnata, de gura sefilor, o data pe luna.

Cele mai citite

Netanyahu la un an de la atacul Hamas: „ Vom continua lupta”

Premierul israelian Benjamin Netanyahu le-a promis luni seara compatrioţilor săi că va continua lupta până la atingerea obiectivelor de război stabilite de guvernul său,...

Netanyahu la un an de la atacul Hamas: „ Vom continua lupta”

Premierul israelian Benjamin Netanyahu le-a promis luni seara compatrioţilor săi că va continua lupta până la atingerea obiectivelor de război stabilite de guvernul său,...

Armata română se va dota cu sisteme radar Sentinel

Departamentul de Stat al SUA a aprobat vânzarea de sisteme radar de supraveghere aeriană Sentinel pentru România, a anunţat, luni, Ambasada Statelor Unite la...
Ultima oră
Pe aceeași temă