"Severnav" Drobeta Turnu-Severin se "bate" de la egal cu marii producatori de ambarcatiuni ai lumii.
Pretul unei astfel de nave, in functie de echipare, variaza intre doua si 26 milioane de euro.
Nave comerciale, de pasageri si militare, barci si salupe moderne si chiar iahturi de lux sunt doar cateva dintre bijuteriile din otel, aluminiu sau fibra de sticla, care pleaca zilnic in lumea larga, de pe portile santierului Naval "Severnav" din Turnu-Severin. Cea mai longeviva unitate constructoare de ambarcatiuni de mare si mic tonaj din Romania – Severnav SA – reuseste de mai bine de un veac si jumatate sa tina piept concurentei internationale in domeniu. "Reteta succesului, spune directorul general Stelian Stancioiu, o reprezinta consecventa si seriozitatea", dovada ca mare parte a muncitorilor formati pe santierul naval severinean sunt astazi specialisti respectati in tari occidentale din Europa si de peste Ocean.
Istorie de 155 de ani
santierul poarta amprenta imperiala, fiind infiintat la 1852 de catre Compania austriaca de transport naval DDSG. Daca la inceput a functionat doar ca santier de reparatii navale, dupa 1893 "Severnav" (cum a fost numit inca de atunci) si-a diversificat activitatea si a inceput sa construiasca nave fluviale. Apoi, in 1958, s-a produs fuziunea cu santierul Naval Dinamica – o antrepriza privata, dar nationalizata de comunisti in 1948. Privatizarea s-a produs relativ tarziu, in 2004, cand AVAS a vandut, dupa majorarea capitalului, 60% din active unor firme particulare. Acest lucru nu a afectat productia, spune directorul Stancioiu. "si pana la privatizare santierul a avut in permanenta comenzi, ba mai mult, nu a existat an sa nu fie construita o nava prototip", mai explica acesta.
Dinu Patriciu, ultimul client autohton
Anual, din mainile celor 2.200 de salariati ai "Severnav" ies nu mai putin de 12 nave, ceea ce reprezinta echivalentul unei capacitati de productie de aproximativ 40.000 dwt. "Pretul unei astfel de nave, in functie de echipare, variaza intre doua si 26 milioane de euro", spune directorul general, Stelian Stancioiu. Cu exceptia submarinelor, practic nu exista tip de ambarcatiune care sa fie straina de santierul severinean. "Cu exceptia navelor militare, pe care le livram atat pentru piata autohtona, cat si in afara tarii, lucram exclusiv pentru export, in special pentru pietele din Germania, Olanda, Grecia, dar si Croatia si Libia. Nu ne facem probleme nici pentru viitor pentru ca avem comenzi din lumea larga pentru doi-trei ani inainte", mai afirma directorul "Severnav". Acesta mai spune ca in ziua de azi nimeni din Romania nu mai cumpara nave, ultima achizitie autohtona fiind facuta in urma cu cativa ani de Dinu Patriciu.
Iaht de un milion de euro, cu garaj
Pentru a raspunde cerintelor pietei internationale, o data cu privatizarea, compania s-a vazut nevoita sa lanseze noi produse. Cea mai importanta provocare a fost infiintarea unei linii pentru construirea de ambarcatiuni de agrement, categorie in care un loc aparte il ocupa astazi iahturile de lux. seful Biroului Marketing, ing. Flavius Gabriel Voinea, spune ca, la ora actuala, sectia lucreaza la finalizarea unui iaht de lux comandat de un milionar olandez, al carui pret va trece de un milion de euro. O adevarata bijuterie din aluminiu, de dimensiuni impresionante (19 metri lungime si pescaj de circa doi metri), dotat cu rampa si garaj pentru autoturism-amfibie, doua dormitoare, doua bai si doua punti de comanda, pentru vreme buna si ploioasa. "Mobilierul si puntile sunt din lemn de stejar si tec si sunt lucrate manual de muncitorii santierului", mai explica ing. Voinea. Desi pana la finisarea completa mai e ceva cale, luxul este deja vizibil. Interesant este ca milionarii autohtoni nu se numara printre clientii Severnav, desi numarul posesorilor unor astfel de ambarcatiuni de lux din Romania a crescut simtitor in ultima vreme. O explicatie in acest sens ar putea fi pretul relativ ridicat al unui iaht nou. De aceea, fie ei chiar si multimilionari, romanii prefera ambarcatiuni second-hand, aduse cel mai adesea din strainatate, ale caror preturi nu "sar" mai mult de 200.000 de euro.
Probleme
Spre deosebire de alte companii, care fac mari eforturi de a se mentine pe piata si a invinge concurenta, "Severnav" nu resimte acest fenomen firesc intr-o economie capitalista. Compania se confrunta insa cu alte probleme, cele mai importante fiind fluctuatia leu/euro si regularizarea cursului Dunarii de la Portile de Fier II. "Avem doua nave pe care nu le vom putea livra din cauza faptului ca senalul Dunarii nu este regularizat", mai spune directorul Stelian Stancioiu, care crede ca aceasta problema nu e doar a Romaniei, ci "este o datorie europeana".