17.5 C
Bucureศ™ti
duminicฤƒ, 6 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialGuvernul Cioloศ™ NU este un guvern tehnocrat ศ™i trebuie sฤƒ guverneze cu...

Guvernul Cioloศ™ NU este un guvern tehnocrat ศ™i trebuie sฤƒ guverneze cu demisia pe masฤƒ

Guvernul Dacian Cioloศ™ trebuie sฤƒ renunศ›e rapid la falsa pretenศ›ie de „guvern tehnocrat” ศ™i sฤƒ îศ™i asume un program de reforme politice ศ™i administrative care sฤƒ scoatฤƒ ศ›ara din blocajul actual ศ™i din falimentul moral al guvernฤƒrii USL/PSD. Ca sฤƒ reuศ™eascฤƒ sฤƒ adopte aceste reforme va trebui sฤƒ intre într-o luptฤƒ la baionetฤƒ cu Parlamentul ศ™i cu partidele ศ™i, de aceea, trebuie sฤƒ fie pregฤƒtit sฤƒ fie rฤƒsturnat în orice moment de majoritatea coruptฤƒ din Parlament.

Chiar dacฤƒ este un guvern format în marea sa majoritate din tehnicieni neafiliaศ›i politic, guvernul Cioloศ™ nu este un guvern tehnocrat în sensul de guvern provizoriu care sฤƒ administreze treburile curente ale ศ›ฤƒrii pânฤƒ la urmฤƒtoarele alegeri. Ar fi putut fi, dar în mod evident nu este aศ™a ceva de vreme ce ศ™i-a asumat o platformฤƒ de guvernare ศ™i un program de reforme pe care doreศ™te sฤƒ le introducฤƒ ศ™i sฤƒ le adopte în acest an care a rฤƒmas pânฤƒ la alegerile legislative. Orice program de reforme presupune o asumare politicฤƒ a acestora ศ™i este susceptibil, ca atare, sฤƒ primeascฤƒ o ripostฤƒ politicฤƒ din partea opoziศ›iei. Situaศ›ia din România este paradoxalฤƒ: Deศ™i a trecut cu o majoritate confortabilฤƒ în Parlament, guvernul Cioloศ™ trebuie sฤƒ asume ca premisฤƒ faptul cฤƒ aceeaศ™i majoritate care l-a votat se aflฤƒ în opoziศ›ie cu reformele pe care doreศ™te sฤƒ le introducฤƒ. Altfel spus, guvernul Cioloศ™ trebuie sฤƒ acศ›ioneze din principiu ca ศ™i cum majoritatea parlamentarฤƒ îi este ostilฤƒ. Guvernul trebuie sฤƒ asume cฤƒ majoritatea covârศ™itoare a partidelor din Parlament vor respinge reformele electorale care sฤƒ ducฤƒ la o mai mare reprezentativitate ศ™i responsabilitate politicฤƒ ศ™i reformele administrative care vor urmฤƒri sฤƒ introducฤƒ criterii de integritate ศ™i competenศ›ฤƒ ศ™i care sฤƒ taie cordonul ombilical ce leagฤƒ partidele de sursele de bani publici ศ™i de sinecuri lucrative ศ™i una din principalele surse de corupศ›ie din România.

Ce poate face guvernul în acest caz? Este inutil ศ™i contraproductiv sฤƒ ne aศ™teptฤƒm în acest moment la o revelaศ›ie din partea PSD ศ™i PNL cฤƒ vor descoperi calea modernizฤƒrii ศ™i europenizฤƒrii României ศ™i ca atare, vor decide spontan sฤƒ se reformeze. Mai degrabฤƒ, va trebui sฤƒ ne aศ™teptฤƒm sฤƒ punฤƒ în practicฤƒ ศ™antajul lui Liviu Dragnea, care a ameninศ›at guvernul încฤƒ dinaintea votului de învestiturฤƒ cu moศ›iunea de cenzurฤƒ în cazul în care actualul cabinet depฤƒศ™eศ™te limitele fixate de PSD. Dar aceastฤƒ ameninศ›are nu este decât un bluff, o cacealma gฤƒunoasฤƒ iar Cioloศ™ va trebui sฤƒ „plฤƒteascฤƒ cu sec”. Cu alte cuvinte, sฤƒ fie pregฤƒtit sฤƒ îศ™i susศ›inฤƒ proiectele de reformฤƒ cu demisia pe masฤƒ sau, tehnic, prin asumarea rฤƒspunderii în Parlament. În felul acesta, povara rฤƒspunderii pentru o eventualฤƒ crizฤƒ va cฤƒdea exact acolo unde se aflฤƒ, adicฤƒ pe umerii unor partide compromise politic ศ™i moral de corupศ›ie ศ™i incompetenศ›ฤƒ. Sฤƒ vedem dacฤƒ le va da mâna domnilor Dragnea, Gorghiu sau Blaga sฤƒ intre în alegeri cu acest stigmat asupra lor.

Anticipฤƒm cฤƒ se vor ridica obiecศ›ii privind „legitimitatea democraticฤƒ” a unui guvern care îศ™i asumฤƒ un program politic de reformฤƒ precum ศ™i „constituศ›ionalitatea” acestora. Vom auzi, din nou acuzaศ›ii de dictaturฤƒ venite din partea partidelor ศ™i a grupurilor de interese pe care le reprezintฤƒ. În parte, acestor obiecศ›ii le-a rฤƒspuns deja prim-ministrul care a subliniat de mai multe ori cฤƒ guvernul pe care îl conduce are exact atâta legitimitate cu câtฤƒ a fost învestit de Parlamentul ales democratic. În momentul în care Parlamentul va decide cฤƒ reformele nu sunt acceptabile atunci nu are decât sฤƒ îi retragฤƒ încrederea. Dar dacฤƒ va fi vorba de reforme evident benefice pentru România adoptate de un guvern care nu se agaศ›ฤƒ de Putere ศ™i Parlamentul va doborî totuศ™i guvernul, atunci românii vor avea dovada supremฤƒ cฤƒ ศ›ara este prizoniera unui sistem transpartinic ศ™i reacศ›ionar toxic pentru cetฤƒศ›ean ศ™i pentru societate deopotrivฤƒ ศ™i vor mฤƒtura vechile partide de pe scenฤƒ.

Pentru coerenศ›a guvernฤƒrii ศ™i propria credibilitate guvernul Cioloศ™ va trebui sฤƒ renunศ›e, aศ™adar, cât mai repede la titulatura de „guvern tehnocrat”. Dacฤƒ ar fi fฤƒcut-o, ar fi evitat, de exemplu, un moment neplฤƒcut cum a fost cel al audierii Cristinei Guseth pentru portofoliul Justiศ›iei. Spre deosebire de mulศ›i alศ›i comentatori, nu credem cฤƒ ar fi fost ceva în neregulฤƒ cu aceastฤƒ nominalizare dacฤƒ ea ar fi fost asumatฤƒ politic. Altfel spus, dacฤƒ Cioloศ™ ar fi admis cฤƒ are o agendฤƒ politicฤƒ, Guseth n-avea decât sฤƒ susศ›inฤƒ  la audierile din Comisia parlamentarฤƒ cฤƒ îศ™i propune sฤƒ punฤƒ în aplicare toate reformele asumate prin Mecanismul de Verificare ศ™i Cooperare ศ™i recomandฤƒrile Comisiei Europene în privinศ›a reformei Justiศ›iei ศ™i combaterea corupศ›iei cu tot ceea ce înseamnฤƒ acest lucru din punct de vedere legislativ ศ™i instituศ›ional atât în privinศ›a propunerilor de procurori cât ศ™i în privinศ›a aplicฤƒrii confiscฤƒrii extinse ศ™i reforma achizศ›iilor publice,  lista reformelor urmând sฤƒ fie elaboratฤƒ împreunฤƒ cu experศ›i români ศ™i europeni. ศ˜i cu asta basta, parlamentarii n-aveau decât sฤƒ voteze un astfel de program sau nu. În schimb, Guseth a fost vulnerabilizatฤƒ, prin faptul cฤƒ nu avea studii juridice, de pretenศ›ia cฤƒ acesta este un guvern tehnocrat, pentru cฤƒ evident nu poศ›i avea un guvern de tehnocraศ›i cu miniศ™tri care nu stฤƒpânesc din punct de vedere tehnic domeniul pe care sunt chemaศ›i sฤƒ îl coordoneze, dar poศ›i avea un foarte bun ministru politic. În acest fel, guvernul a rฤƒmas fฤƒrฤƒ o persoanฤƒ despre care ศ™tim cฤƒ era dedicatฤƒ reformelor ศ™i a dat câศ™tig de cauzฤƒ unui sistem închis, de castฤƒ, care a reacศ›ionat virulent împotriva unuia pe care nu îl percepeau drept al lor.

Dacian Cioloศ™, nici preศ™edintele Iohannis, care evident susศ›ine guvernul ศ™i programul sฤƒu vor trebui sฤƒ ridice miza în aศ™teptarea unei confruntฤƒri inevitabile cu partidele ศ™i, implicit, cu Parlamentul pe care acestea îl controleazฤƒ, ศ™i sฤƒ foloseascฤƒ legitimitatea moralฤƒ pe care le-o conferฤƒ populaศ›ia pentru a forศ›a reformele care sฤƒ facฤƒ din România o ศ›arฤƒ mai democraticฤƒ, mai dreaptฤƒ ศ™i mai europeanฤƒ pentru cฤƒ, atlfel, ratฤƒm din nou o ศ™ansฤƒ istoricฤƒ unicฤƒ pentru nu se ศ™tie câte decenii de acum înainte.

Cele mai citite

Victor Ponta: M-am sฤƒturat sฤƒ fiu fostul

Victor Ponta deschide lista PSD Dรขmboviศ›a pentru alegerile parlamentare la Camera Deputaศ›ilor Victor Ponta a fost propus pe listele de candidaลฃi la alegerile parlamentare de...

Crin Antonescu: รŽntreaga activitate politicฤƒ a doamnei ศ˜oศ™oacฤƒ e profund nocivฤƒ, toxicฤƒ ศ™i dezgustฤƒtoare รฎn privinศ›a exprimฤƒrii

Fostul lider liberal a declarat cฤƒ opinia sa nu este suficientฤƒ pentru a interzice exerciศ›iul politic al unei persoane รŽntr-o intervenศ›ie televizatฤƒ, Crin Antonescu a...

Hezbollah: Orice legฤƒturฤƒ cu Hashem Safieddine s-a pierdut

Contactul cu Hashem Safieddine, potenลฃial รฎnlocuitor al liderului Hezbollah, Hassan Nasrallah, a fost "pierdut" de la loviturile israeliene de vineri din apropierea Beirutului, care...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ