Economia de carburant şi tehnologiile de protecţie a participanţilor la trafic, iată cele două axe importante pe care se va desfăşura anul acesta Salonul Auto de la Geneva (8-18 martie 2012).
În acest al doilea articol al seriei dedicate celui mai important eveniment auto al anului trecem în revistă câteva dintre noutăţile privitoare la acest tip de tehnologii, majoritatea accesibile clienţilor imediat după Salon.
Volvo V40 are airbag pentru pietoni
Noua compactă de la Volvo are 4,5 metri lungime, fiind plasată de suedezi aproape de clasa medie, lucru care, alături de soluţiile de modularitate a interiorului, va cântări fără îndoială atunci când clienţii vor alege în segmentul C premium. Dar noul V40 nu aduce doar forme sportive şi un interior voluptos, ci şi tehnologii de ultimă generaţie pentru ocrotirea participanţilor la trafic.
Să trecem peste faptul că maşina este capabilă să frâneze singură pentru a evita impactul cu pietonii de pe carosabil sau coliziunea cu maşinile din faţa ei (acum de la 50km/h!), precum şi peste faptul că îşi ţine singură banda şi distanţa faţă de maşina din faţă pe autostradă sau că poate parca automat. Volvo ridică ştacheta: noul V40 are acum şi un airbag pentru… pietoni! Acesta va diminua impactul capului pietonului cu capota maşinii, iar în combinaţie cu Pedestrian Protection asta ar putea însemna că un Volvo V40 nu va mai omorî pietoni, chiar şi la frânări din scurt la viteze de 50km/h!
Audi A3 1.4 TSI îşi dezactivează cilindrii
Noul Audi A3 nu va aduce mari surprize din punct de vedere al designului, ci doar o reinterpretare în segmentul compact a liniilor generale actuale ale mărcii: faruri mai mici, cu LED-uri, grilă hexagonală de mari dimensiuni, interior sobru şi minimalist, căptuşit cu materiale de bună calitate. Este primul model VAG clădit pe platforma MQB, pe care se va naşte şi Golf 7. Surpriza se află însă sub capotă.
Noul A3 va fi dotat, printre altele, cu motorul de 1,4 litri TSI, capabil să îşi dezactiveze doi cilindri atunci când se rulează la viteză constantă sau la acceleraţii moderate (între 1.400 şi 4.000 rpm). Cilindrii sunt reactivaţi automat atunci când şoferul accelerează brusc, iar inginerii Audi ne asigură că vibraţiile motorului nu sunt deranjante şi că trecerea e insesizabilă. Cu acest motor, consumul scade cu 0,4 l/100 km sau chiar cu 1 l/100 km dacă se merge constant cu 50 km/h. Asta ar putea însemna un consum mediu de circa 4 l/100 km pentru un motor de 140 CP pe benzină!
BMW 640 xDrive: 308 CP, consum infim
Cât credeţi că ar trebui să consume un motor de 3,0 litri biturbo, care dezvoltă 308 cai putere şi un cuplu de 630 Nm între 1.500 şi 2.500 rpm, capabil să accelereze o maşină de 1,8 tone de la 0-100 km/h în doar 5,2 secunde, cuplat cu un sistem de tracţiune integrală xDrive şi o cutie automată cu opt rapoarte? Ne răspund cei de la BMW: 5,7 l/100 km! BMW a devenit în ultimii ani campionul absolut la capitolul consum raportat la performanţe, în special datorită sistemului EfficientDynamics, care recuperează energia maşinii şi o transformă în electricitate, dar şi datorită unor motoare extrem de avansate, în care injecţia de carburant se face la presiuni foarte mari, orice pierdere se recuperează iar combustia este ajutată de două turbine de dimensiuni diferite. Seria 6 e vitrina în care ni se arată vârful acestei tehnologii.
Renault Megane 2012 1.5 dCi: 3,5 l/100 km
Nu trebuie neapărat să vorbim de maşini premium şi de tehnologii scumpe pentru a avea reduceri dramatice de consum de carburant. Renault a hotărât în sfârşit să reacţioneze la mutările concurenţei şi va aduce pe piaţă trei motoare noi: un 1,2 Energy TCe (benzină) de 115 CP care consumă 5,3 l/100 km, un 1,6 Energy dCi de 130 CP care consumă 4 l/100 km, dar şi o versiune regândită a motorului de 1,5 litri dCi 110 CP (diesel), care consumă doar 3,5 l/100 km şi emană 90 g/km CO2, ceea ce-l face cel mai economic motor turbodiesel din segment!
Megane primeşte cu ocazia asta şi un lejer facelift care include faruri cu LED, jante noi, tapiţerii de calitate mai bună şi tehnologii adaptate lui 2012: Hill Assist, faruri autoadaptive, sistem Visio de avertizare a şoferului la părăsirea benzii de circulaţie, sistem Start&Stop precum şi un sistem multimedia cu conectivitate Bluetooth şi Plug&Music în standard. Vom vedea cel puţin o parte dintre aceste dotări şi pe versiunile din România.