12.4 C
București
vineri, 3 mai 2024
AcasăSpecialFabulosul tezaur de pe „City of Cairo“

Fabulosul tezaur de pe „City of Cairo“

O echipă franco-britanică de vânători de epave a descoperit în largul coastelor africane epava cargoului britanic „City of Cairo”, scufundat de un submarin german în 1942, care conţine peste 2.000 de cufere pline cu monede de argint.

Descoperirea datează din 2013, dar a fost ţinută secretă până acum pentru a se putea ridica la suprafaţă acest tezaur fără precedent de la o adâncime de 5.150 metri.

Valoarea lui este estimată la peste 50 milioane dolari şi grupul specializat în cercetări submarine în ape profunde care a recuperat „City of Cairo” a ridicat vălul de pe ultima sa descoperire, o performanţă tehnologică în domeniul oceanografiei.

Torpilată de un submarin german la 6 noiembrie 1942 în largul Namibiei, nava comercială britanică „City of Cairo” şi cele 300 de persoane aflate la bord s-au scufundat în ocean, cu cele 7.422 tone de mărfuri pe care le transporta din India spre Anglia. Plecată din Bombay spre Marea Britanie, nava a urmat drumul, fără escortă, -de-a lungul coastelor africane, dar a fost reperată şi scufundată într-o seară de noiembrie a anului 1942 de submarinul german U-68. Atinsă de două torpile, s-a scufundat după al doilea impact. La bord se aflau aproape 300 de persoane, din care 136 pasageri. 100 dintre ei au dispărut în ocean, în lipsa ajutoarelor.

Cargoul construit în 1915 transporta tone de „lemn, lână şi bumbac”, iar tezaurul se afla în 2.182 cufere pline cu 100 tone de monede din argint, care la cursul actual valorează 50 milioane dolari. O incredibilă descoperire a echipei societăţii Deep Ocean Search (DOS), specializată în cercetări submarine.

Trebuie precizat că vânătorii de tezaure din toate colţurile planetei încearcă de ani de zile să pună mâna pe epava navei ce aparţine coroanei britanice. Au fost necesari zece ani pentru localizarea epavei „City of Cairo”, fondatorul Deep Ocean Search (DOS), societatea care a descoperit nava comercială, începând practic munca în arhive din 1984.

Au fost copiate toate datele posibile şi s-au studiat datele meteorologice pentru a se putea defini „zona geografică a probabilei prezenţe a epavei” şi în final cercetătorii de tezaure şi-au putut trimite „robotul lor submarin teleghidat, echipat cu sisteme video, captatori şi puternice braţe manipulatoare”, a precizat pentru Figaro Jeremie Morizet, oceanograf pentru DOS. Reprezentanţii DOS au explicat că „cercetările au fost extrem de dificile, cu scufundări la adâncimi de peste 5.000 metri, pe vreme agitată, cu valuri şi curenţi foarte puternici în acea zonă”. Aparatura şi instalaţiile folosite pentru -prospecţiuni petroliere nu permiteau explorarea dincolo de 3.000 metri şi DOS a trebuit să dezvolte propriul material – un sonar capabil să reproducă imaginea acustică a fundului marin şi un robot teleghidat pentru extragerea încărcăturii.

Operaţiune „revoluţionară“

 

Epava a fost găsită la o adâncime de 5.150 m, ceea ce a reprezentat o sfidare tehnologică. Apoi a urmat altă etapă, cea a ridicării argintului la suprafaţă. Descoperirea a fost păstrată secretă până ce oceanografii au recuperat argintul, operaţiune încheiată în 2013 cu restituirea unei părţi a tezaurului către Trezoreria britanică.

Potrivit experţilor de la DOS, societate care a făcut un contract cu Trezoreria britanică, „combinaţia între presiune, temperatură, scufundările repetate la această profunzime şi alte probleme au cauzat numeroase avarii cu care nu ne mai confruntasem până atunci”. Un specialist american menționa o operaţiune inedită şi „revoluţionară“, care deschide „o nouă eră în -operaţiunile de cercetare în ape -profunde“.

Operaţiunea „City of Cairo” este o formidabilă sfidare tehnologică. Ce înseamnă o adâncime de 5.150 -metri? De 17 ori înălţimea Turnului Eiffel, o distanţă colosală când este vorba de găsit o navă cu lungimea de 100 m. Este, de asemenea şi încheierea unei munci de zeci de ani. Din 1984, DOS a angajat cercetări istorice pentru localizarea cargoului în imensitatea oceanului. Au fost studiate arhive, caiete de cart, au fost adunate -mărturii ale supravieţuitorilor, -pentru ca în final să se ajungă la delimitarea unei zone de cercetare de 3.600 km pătraţi, de două ori suprafaţa Londrei. Ministerul britanic al Transporturilor a dat undă verde pentru extragerea monedelor de argint sub anumite condiţii. Contrar Titanicului, care se integra într-un program de cercetare ştiinţifică cu misiune istorică, proiectul City of Cairo era strict industrial, DOS fiind interesată doar de cală şi de încărcătura de argint. Nava este considerată un mormânt marin, iar cercetătorii nu au atins-o.

Recuperarea epavei „City of Cairo” este o poveste frumoasă, incredibilă, fără precedent în domeniu. Nava britanică scufundată în cel de-al doilea război mondial este, desigur mai puţin celebră decât Titanic, dar a devenit cunoscută pentru preţioasa sa încărcătură.  

Cele mai citite

Statele membre NATO sunt profund îngrijorate „ de activitățile rău intenționate ale Rusiei” pe teritoriul Alianței

Statele membre ale NATO s-au declarat joi "profund preocupate de activităţile rău intenţionate" ale Rusiei "întreprinse recent pe teritoriul Alianţei" şi care "constituie o...
Ultima oră
Pe aceeași temă