3.2 C
București
luni, 2 decembrie 2024
AcasăSpecialDezastru de dimensiuni gigantice pentru Sony

Dezastru de dimensiuni gigantice pentru Sony

Coşmarul oricărei companii care generează venituri – şi profituri – pe internet s-a transformat în realitate pentru un lider mondial: datele tuturor utilizatorilor reţelei PlayStation au fost furate de către hackeri – inclusiv adresele de e-mail şi numerele cardurilor de credit.

Primul anunţ al celor de la Sony, apărut pe blogul PlayStation în 20 aprilie, era lapidar: „ştim că anumite funcţiuni ale reţelei PlayStation nu pot fi accesate. Vom reveni cât de curând cu mai multe informaţii. vă mulţumim pentru răbdare”.

Două zile mai târziu, Sony revenea cu un comunicat ceva mai lung, în care recunoştea că reţeaua, folosită de zeci de milioane de oameni pentru jocuri online, a fost atacată de hackeri, fără însă să specifice în ce a constat atacul. Abia pe 26 aprilie, la o săptămână după ce experţii companiei detectaseră pentru prima oară neregulile, Sony a dat publicităţii un comunicat în care anunţa că reţeaua PlayStation a fost victima unui furt de date care a afectat toţi utilizatorii; „o persoană neautorizată” a intrat în posesia întregii liste de date, care conţinea numele, adresele fizice şi de e-mail, data naşterii, password-ul pentru reţea şi, posibil, şi datele cardurilor de credit ale utilizatorilor.

Nu numai reţeaua PlayStation a fost afectată, dar şi o altă reţea, Qriocity, prin care Sony livra utilizatorilor conţinutul multi-media al companiei – filme şi muzică.

Viteza înceată cu care Sony a adus la cunoştinţă utilizatorilor că datele lor au fost furate a provocat deja reacţii furioase din partea sferei politice: senatorul american Richard Blumenthal a cerut reprezentaţilor companiei să explice de ce le-a trebuit o săptămână întreagă pentru a face public furtul, cerând totodată companiei să suporte eventualele cheltuieli care ar putea rezulta pentru utilizatori ca urmare a furtului.

O lovitură de imagine pentru Sony

Experţii şi analiştii industriei sunt de asemenea miraţi – sau chiar uimiţi – de reacţia înceată a companiei; Carl-Niclas Odenbring, de la compania suedeză Releasy Customer Management, care consiliază alte firme în privinţa folosirii reţelelor sociale, este de părere că „Sony face acum aproape totul greşit”, şi că încrederea utilizatoritor în compania japoneză a avut de suferit.

Mark Seiden, un consultant în industria de securitate IT, declară că „este foarte neobişnuit ca Sony să reconstruiască întregul sistem după un atac cibernetic, în loc să închidă gaura prin care s-au furat datele şi să pună în funcţiune măcar funcţiile de bază ale reţelei. Faptul că două reţele separate, PlayStation şi Qriocity, au fost afectate, sugerează că Sony a descoperit o problemă majoră, care exista probabil de mai mult timp”.

Un alt consultant din industria IT, Graham Cluley, de la firma Sophos, afirmă că furtul datelor este pentru Sony un dezastru din punct de vedere al relaţiilor cu publicul: „aceasta este o lovitură grea; reţeaua PlayStation este un produs răspândit în toate colţurile lumii, iar impactul acestui scandal ar putea fi mult mai grav decât hack-urile obişnuite”, adăugând că, chiar dacă datele cardurilor de credit nu ar fi fost furate, combinaţia de adrese de e-mail şi password-uri poate fi deosebit de valoroasă pentru un hacker.

Experţii sunt de părere că furtul de date şi închiderea temporară a reţelei ar putea costa compania Sony mai multe miliarde de dolari.

Autorii, deocamdată necunoscuţi

Despre hackeri nu există încă nici o informaţie; Sony a înştiinţat poliţia federală americană FBI, care a deschis o anchetă. Suspectul de serviciu, grupul de hackeri Anonymous, care a atacat în mai multe rânduri serverele PlayStation, a anunţat că nu are nici o legătură cu furtul recent: „de data asta n-am fost noi”, a scris gruparea pe blogul său, acuzându-i pe cei de la Sony de incompetenţă.

O altă posibilitate ar fi ca atacul să fie o răzbunare a comunităţii de hackeri, după ce Sony l-a dat în judecată pe GeoHot, un hacker în vârstă de 21 de ani, care a reuşit să manipuleze sistemele consolei PlayStation în aşa fel încât să poată instala pe consolă softuri piratate. Ca urmare a procesului, Anonymous anunţase pentru ziua de 16 aprilie un atac total împotriva reţelei PlayStation – care însă nu a avut rezultatele scontate.

Indiferent cine sunt autorii atacului, Sony va avea mult de furcă pentru a recâştiga încrederea pierdută; concurenţa nu doarme, iar utilizatorii PlayStation sunt supăraţi; comentariul unuia dintre ei, Sid4peeps, pe blogul reţelei, ar putea fi exemplar pentru ce gândeşte o mare parte dintre ei: „e timpul să plec în altă reţea. Aici, clienţii nu sunt respectaţi”.

Cele mai citite

Analiza majorităților în Parlamentul României după alegerile din 1 decembrie 2024

Rezultatele votului și configurația actuală a mandatelor Conform estimărilor preliminare, distribuția mandatelor în viitorul Parlament al României este următoarea: PartidDeputațiSenatoriTotalPSD8737124AUR642892PNL512475USR411859SOS251136UDMR211031POT22931Minorități17017Total328137475 O majoritate parlamentară necesară pentru formarea unui...

La 22 de universităţi din România au existat cazuri de hărţuire sexuală în ultimii ani

Persoanele hărţuite au fost, în special, femei şi proveneau din rândul studentelor, dar şi al personalului didactic Ministerul Educaţiei a informat, luni, că reprezentanţii Consiliului...

Moș Nicolae, unul dintre cele mai îndrăgite personaje ale iernii

Moș Nicolae este unul dintre cele mai îndrăgite personaje ale iernii, care aduce cu el nu doar daruri materiale, ci și o atmosferă de...
Ultima oră
Pe aceeași temă