13.1 C
București
luni, 6 mai 2024
AcasăSpecialDe ce cazul Oprea nu e despre Oprea. Mic tratat de anormalitate...

De ce cazul Oprea nu e despre Oprea. Mic tratat de anormalitate cotidiană

Astă vară, cand generalul ajunsese prim ministru, mi-am permis să mă disociez de corul celor îl mângâiau pe cap ca să ni se alăture nouă, aici  și aici. Acum că ne-am convins cu toții că ortacul minor al lui Cozma nu e chiar adecvat să ne reprezinte la Consiliul JAI la Bruxelles, o să fac câteva disocieri de la corul comun, că adesea în România esențialul se pierde pentru că lumea, începând cu conducătorii, nu prea știe ce e normal într-o democrație sau un stat de drept.

  1. E anormal să se circule în coloană oficială în fiecare zi, de miniștri, PM, Președinte, și Patriarh, coloana oficială trebuie să fie excepția, atunci când ai summit NATO, și nu regula, or, numai Oprea de câte ori se ducea undeva folosea coloana oficială. Avem mii de coloane, care opresc circulația de cîteva ori pe zi în București.

  2. Orice demnitar în orice coloană ar fi trebuie să circule cu viteza legală sau o viteză adaptată condițiilor de trafic sau meteo, altfel crește riscul tuturor. Numai în existența mea românească am auzit de nenumărate ori despre viteza patologică și nelegală a coloanelor oficiale. Ca director TVR în 1997 a trebuit să cumpăr mașini capabile de viteză că altfel șoferii TVR rămâneau în urma coloanelor (noroc că am găsit un sponsor pentru meteo și am luat mașini ieftine sud coreene de la el), iar ca tânără correspondentă pentru Le Monde în 1992 am dat peste cap o mașină a SRI în coloana oficială (de trei ori) pur și simplu pentru că au vrut să sară peste mașina noastră, și șoferul France Press nu s-a dat la o parte. Au scăpat toți, dar la Putna strigau la mine că am vrut să-i omorâm că urâm SRI, nu că ei erau nebuni să facă manevre din astea în ARO cu 130 de km pe oră (noi eram în Dacia Break). Dacă ar face cineva un istoric al incidentelor legate de goana coloanelor oficiale ar ieși multe accidente la iveală.

  3. Ce i s-a întâmplat lui Oprea i se putea întâmpla oricăruia dintre cei care folosesc coloane.

  4. Problema este aceea că a murit un om din cauza unei rutine imorale și ilegale, din cauză că transportul demnitarilor nu e văzut ca o problemă de funcționalitate a sectorului public, supus regulilor de cost-eficiență, ci ca un privilegiu, deplasarea unui demnitar e deasupra legii la noi, și trebuia să vină decontul. Acuma, că a venit la Oprea, să îl plătească Oprea, dar să se schimbe și regulile, să dispară abuzul.

  5. Țările în care demnitarii se deplasează cu mari escorte și mult peste viteza traficului au totdeauna probleme de trafic, pe care nu reușesc să le rezolve niciodată. Cheia dezvoltării e asta: țările rezolvă acele probleme pe care le au în comun cu conducătorii lor, și nu altele. Dacă șefii nu au probleme de trafic, că trag lumea pe dreapta și gonesc prin oraș, sau își trimit copiii la școli străine, sau se operează în alte țări, nu se va rezolva nici o data cu traficul, școlile sau spitalele, că efortul lor se va duce la problemele lor, oricare ar fi acelea. Nu astea.

  6. Această problemă de modernizare neîncheiată, de societate de statut, nu e o problemă politică, și nici de gestionarea comunicării, cum neinspirat s-a exprimat șeful statului, neprofesionist sfătuit și de această data și mai ales suprinzător de neperceptiv la ce a supărat lumea ”emoțională” la care a făcut aluzie.

  7. Și pentru că e o problemă de abuz de putere, și de stat de drept și de democratizare neîncheiată, pentru că demnitarii au încă privilegii și altor demnitari li se pare normal, era firesc și constitutional să se pronunțe șeful statului, dar nu ca să ne spună că sunt probleme politice și de comunicare.

Puteți comenta textele Alinei Mungiu-Pippidi pe romaniacurata.ro

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă