În zona Pieลฃei Charles de Gaulle, pe lângฤ „nasturele” care semnalizeazฤ mai bine ca orice indicator sensul giratoriu din care se desprind arterele ce duc spre Guvern, Televiziue, Herฤstrฤu ลi Arcul de Triumf, piatra cubicฤ se desprinde din carosabil cu uลurinลฃa cu care un pictor celebru deseneazฤ flori ลi porumbei. Situaลฃia este cu atât mai gravฤ cu cât craterele nu s-au cฤscat într-un banal drum de ลฃarฤ. Fiecare bucatฤ de piatrฤ din aceastฤ zonฤ zero a Capitalei îลi are locul ei în panoplia culturalฤ a României, Bulevardul Aviatorilor figurând pe lista monumentelor de patrimoniu. De vorbit, s-a vorbit deseori despre necesitatea unei reabilitฤri temeinice a carosabilului, care s-ar ridica la câteva milioane de euro, dar intervenลฃiile s-au redus la câteva cârpeli. Motivul este surprinzฤtor: dupฤ cum a aflat RL, Bulevardul Aviatorilor a fost lฤsat de izbeliลte în ultimii 10 ani din cauza unor proceduri: autoritฤลฃile au tergiversat emiterea unei autorizaลฃii de începere a lucrฤrilor, respectiv Planul de Urbanism Zonal (PUZ) .
„Vom ataca lucrฤrile în 2010″
În anul 2000 pฤrea cฤ procedurile privind reabilitarea arterei intraserฤ în linie dreaptฤ. Blocajul a survenit însฤ rapid, când s-a ajuns la etapa de eliberare a autorizaลฃiei de construire, care însฤ necesita aprobarea prealabilฤ a PUZ-ului. Din acel moment, proiectul a fost respins succesiv timp de aproape un deceniu, motivele invocate fiind variate: de la cele legate de finanลฃare la acuzaลฃii privind unele interese personale. Cert este cฤ, între timp, piatra cubicฤ ลi fundaลฃia bulevardului s-au degradat accelerat, ca ลi calvarul miilor de ลoferi care trec zilnic prin zonฤ. Ce s-a fฤcut în tot acest timp? „Doar reparaลฃii locale, deoarece se aลtepta aprobarea PUZ-ului, fiind oneros sฤ facem lucrฤri pe o stradฤ ce urma a fi reprofilatฤ. Acum, când geometria strฤzii este aprobatฤ de urbaniลti, fondurile sunt alocate ลi licitaลฃia este finalizatฤ, vom ataca lucrฤrile de reabilitare în 2010″, a explicat pentru RL Alina Roman, directorul Administraลฃiei Strฤzilor Bucureลti (ASB).
„Tergiversarea poate fi o metodฤ de opoziลฃie”
Pe de altฤ parte, în timp ce aprobarea PUZ-ului pentru Bulevardul Aviatorilor a întârziat o perioadฤ atât de lungฤ, autoritฤลฃile locale din Capitalฤ au eliberat sute de alte PUZ-uri cu derogare de la normele în vigoare. Unele dintre ele au stârnit controverse majore. Pe acest fundal, amânarea cu un deceniu a PUZ-ului pentru Bulevardul Aviatorilor este consideratฤ de unii specialiลti ca nefireascฤ, dar nu surprinzฤtoare. Profesorul Alexandru Sandu, decanul Facultฤลฃii de Urbanism din cadrul Universitฤลฃii de Arhitecturฤ „Ion Mincu”: „Din 2000 pânฤ în 2009, problemele de legislaลฃie ลi uzanลฃฤ la nivelul primฤriilor s-au schimbat de «n» ori, indiferent de ce prevede legislaลฃia, pentru cฤ asta este problema româneascฤ.
Dacฤ e vorba de un PUZ din 2000, Dumnezeu mai ลtie care au fost condiลฃiile atunci ลi cum s-au petrecut lucrurile. Pentru cฤ în mod normal eu vฤ pot spune cฤ PUZ-ul care s-a dat în 2000 trebuia sฤ preia precizฤrile date în cadrul Planului de Urbanism General (PUG). În 2000 acest PUG intrase în funcลฃiune. Deci în momentul acela certificatul de urbanism prealabil PUZ-ului, care în mod firesc trebuia dat, trebuia sฤ preia reglementฤrile prevฤzute de PUG pentru spaลฃiul respectiv. Asta era regula”, explicฤ specialistul. Potrivit profesorului contactat de RL, întârzierea PUZ-ului pentru Bulevardul Aviatorilor nu este surprinzฤtoare: „Nu mฤ mirฤ nimic. În Bucureลti au fost foarte puลฃine cazurile în care s-a procedat conform prevederilor legale. Tergiversarea poate fi o metodฤ de opoziลฃie faลฃฤ de realizarea unor investiลฃii, indiferent de motivul opoziลฃiei respective”.
„Nu tot bulevardul are valoare istoricฤ”
În ultimii 10 ani, la blocajul refacerii Bulevardului Aviatorilor au contribuit ลi negocierile eลuate dintre Administraลฃia Strฤzilor ลi Ministerul Culturii, care considerฤ cฤ, datฤ fiind valoarea de patrimoniu, pavajul nu poate fi înlocuit cu asfalt. Gheorghe Pฤtraลcu, actualul arhitect-ลef al Capitalei, cunoaลte poziลฃia ministerului, dar se declarฤ sceptic în ce priveลte valoarea actualฤ a pietrelor. „Din câte cunosc, o reabilitare a fost fฤcutฤ imediat chiar înainte de 1989 ลi atunci piatra a fost schimbatฤ, dar nu ลtiu dacฤ ลi fundaลฃia. Prin urmare, nu ลtiu care mai este valoarea acestora.” Arhitectul-ลef mai estimeazฤ cฤ o reabilitare totalฤ a arterei, cu pฤstrarea actualelor caracteristici, „ar lua patru-cinci luni, dar ar costa foarte mult ลi nici nu se mai gฤseลte mânฤ de lucru pentru aลa ceva”.
ลi Rฤzvan Murgeanu, fost viceprimar ลi primar general interimar, considerฤ cฤ relaลฃia cu Ministerul Culturii a amânat reabilitarea. Potrivit lui Murgeanu, statutul de monument istoric l-ar merita doar porลฃiunea dintre Piaลฃa Victoriei ลi Piaลฃa Charles de Gaulle. „Bulevardul Aviatorilor sau ลoseaua Jianu, cum i s-a spus iniลฃial, era de la Piaลฃa Victoriei pânฤ la actuala Piaลฃฤ Charles de Gaulle. Restul, pânฤ la Ambasada Chinei, a fost fฤcut ulterior. Or, dacฤ prima porลฃiune are fundaลฃie din beton ลi este coerent construitฤ, pe secลฃiunea Charles de Gaulle-Ambasada Chinei se aflฤ pe talaล ลi nisip ลi va fi cvasidegradabil dupฤ orice iarnฤ”, apreciazฤ Murgeanu. Viorel Lis (primar între 1996 ลi 2000) îลi aminteลte cฤ problemele legate de refacerea Bulevardului Aviatorilor erau de actualitate încฤ din 2000. Fostul edil este însฤ de pฤrere cฤ ar trebui sฤ se renunลฃe la statutul de monument istoric, tocmai pentru a da drumul la reparaลฃii necondiลฃionate. „E adevฤrat cฤ arhitecลฃii ลฃin foarte mult la statutul de monument ลi pe mine m-au înnebunit atunci, dar ar trebui sฤ vinฤ ลi cu soluลฃia. Pฤrerea mea este cฤ, dacฤ vor sฤ-l menลฃinฤ monument istoric, atunci sฤ dea bani Guvernul sฤ facฤ o placฤ pe dedesubt ลi apoi sฤ adauge pietrele alea ลi sฤ le niveleze cum trebuie. Iar, în fond, cum sฤ fie monument istoric niลte pietre?! Construcลฃiile aratฤ vechimea, mฤ refer la centrul vechi al Bucureลtiului, nu niลte pietre”, explicฤ Viorel Lis.
Doru Giugulea, membru în Consiliul General al Municipiului Bucureลti, este mai tranลant ลi îl gฤseลte vinovat pe fostul arhitect-ลef al Capitalei Adrian Bold. „S-a opus constant la reabilitare, sub diverse pretexte – ba cฤ n-are PUZ, ba cฤ e monument istoric, ba cฤ firma care urma sฤ facฤ proiectul nu este abilitatฤ de primฤrie. De fapt, erau niลte interese majore legate de cine sฤ facฤ lucrarea, mai exact, de firma de arhitecturฤ a soลฃiei sale. Practic, s-a opus opt ani, cât a fost în funcลฃie.” Contactat de RL, fostul arhitect-ลef Adrian Bold susลฃine cฤ lucrarea de pe Aviatorilor nu a avut nici atunci ลi nu are nevoie nici acum de elaborarea unui PUZ, ci de autorizarea directฤ a arhitectului-ลef. Bold respinge ลi acuzaลฃiile lansate de consilierul general Doru Giugulea. „În accepลฃiunea mea, acest proiect nu necesitฤ PUZ, dar toลฃi primarii au solicitat acest lucru, pentru cฤ era important cine prelua aceastฤ lucrare complexฤ, care înseamnฤ elaborarea PUZ-ului. Dar, dacฤ eu am fost ghimpele, din câte zic unii, de ce nu s-a elaborat ลi aprobat acest PUZ de doi ani, de când eu nu mai sunt arhitect-ลef?”
Primarii Bucureลtiului, sub mandatele cฤrora a trenat reabilitarea Bulevardului Aviato-rilor, în ultimii 10 ani
Viorel Lis (ianuarie 1996-iunie 2000)
Traian Bฤsescu (iunie 2000-decembrie 2004)
Rฤzvan Murgeanu – interimar (decembrie 2004-aprilie 2005)
Adriean Videanu (aprilie 2005-iunie 2008)
Sorin Oprescu (iunie 2008-prezent)
Lege „Art. 47. – (1) Planul urbanistic zonal este instrumentul de planificare urbanฤ de reglementare specificฤ prin care se coordoneazฤ dezvoltarea urbanisticฤ integratฤ a unor zone din localitate, caracterizate printr-un grad ridicat de complexitate sau printr-o dinamicฤ urbanฤ accentuatฤ. Planul urbanistic zonal asigurฤ corelarea programelor de dezvoltare urbanฤ integratฤ a zonei cu Planul Urbanistic General.”
Kelemen Hunor: Ori limitฤm circulaลฃia, ori modificฤm structura
Acum, primarul general, Sorin Oprescu, vrea sฤ rezolve definitiv problema Aviatorilor ลi sฤ toarne peste tot asfalt. De-a lungul timpului, Ministerul Culturii, fฤrฤ avizul cฤruia nu pot fi demarate astfel de lucrฤri, s-a opus acestei soluลฃii pentru bulevardul-monument. Actualul ministru, Kelemen Hunor, are de câteva zile pe birou scrisoarea lui Sorin Oprescu, care doreลte decopertarea ลi asfaltarea integralฤ a arterei. Dar ministrul Hunor nu a luat încฤ o decizie: „Un rฤspuns la solicitarea domnului primar general îl vom putea da abia dupฤ ce vom primi documentaลฃia care însoลฃeลte aceastฤ solicitare. Vom discuta pe baza acestei documentaลฃii ลi a soluลฃiilor pe care le propune primฤria în Comisia Naลฃionalฤ a Monumentelor Istorice. Dupฤ aceastฤ discuลฃie, vom putea avea un punct de vedere oficial”, ne-a transmis Kelemen Hunor. Acesta crede însฤ cฤ soluลฃiile vor fi doar douฤ: „Pe vremea Micului Paris nu circulau nici atât de multe vehicule ลi nici atât de grele. Avem cumva de ales între a limita sever circulaลฃia în aceastฤ zonฤ ลi a modifica structura cฤii de rulare”. Fostul arhitect-ลef Adrian Bold considerฤ însฤ cฤ Ministerul Culturii are datoria de a fi consecvent ลi de a conserva structura originalฤ a Bulevardului Aviatorilor, refuzând asfaltarea.
De la un cititor: Cum îลi întreลฃin italienii bulevardele cu piatrฤ cubicฤ
Alexandru Chiลฃu, un cititor RL stabilit la Roma, care lucreazฤ în domeniul reabilitฤrii strฤzilor cu piatrฤ cubicฤ, explicฤ cum îลi reparฤ italienii marile bulevarde. Recent a refฤcut un drum comparabil cu B-dul Aviatorilor. E vorba de „Via Nationale”, din apropierea Gฤrii Termini. Domnul Chiลฃu se aratฤ surprins de soarta arterei din Piaลฃa Charles de Gaulle. „În septembrie 2009 am trecut pe acolo ลi am vฤzut o echipฤ de muncitori care fฤceau anumite reparaลฃii chiar în rondul pieลฃei. Am oprit sฤ vฤd cum se face asta în România ลi am rฤmas puลฃin surprins de materialele ลi sculele cu care se lucreazฤ. Dar nici muncitorii nu au nimic în comun cu felul în care se face aici (în Italia – n.r.). Erau în jur de 10-12 persoane înghesuite pe o suprafaลฃฤ nu mai mare de 10 metri pฤtraลฃi ลi lucrau cu scule nepotrivite”, spune Alexandru Chiลฃu. În opinia sa, unica soluลฃie ar fi scoaterea piatrei cubice, refacerea stratului de ciment armat ลi refacerea completฤ a pavajului. Alexandru Chiลฃu explicฤ secretul durabilitฤลฃii strฤzilor din capitala Italiei astfel: „Pentru ca sฤ reziste cât mai mult, trebuie folosit foarte mult ciment. În general, se folosesc ciment ลi nisip cam 20 contra 80 la sutฤ, ceea ce înseamnฤ cฤ la douฤ roabe de nisip se pune cam un sac de ciment, asta pentru montaj. Dupฤ ce e montatฤ piatra cubicฤ urmeazฤ sฤ fie bฤtutฤ cu un instrument manual sau cu o maลinฤ specialฤ pentru suprafeลฃe mai mari, apoi se dฤ cu ceva de genul unui chit, un lichid cu foarte mult ciment, care intrฤ prin toate fisurile dintre pietre”. Potrivit cititorului RL, refacerea pietrei cubice dupฤ reลฃeta italianฤ ar ajunge la 45-50 euro pe metrul pฤtrat.
Foto Statuia Aviatorilor homepage: Catalin Antohi via commons.wikimedia.org