11.1 C
Bucureศ™ti
marศ›i, 8 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialCum sฤƒ distrugi un monument รฎn numai 10 ani

Cum sฤƒ distrugi un monument รฎn numai 10 ani

În zona Pieลฃei Charles de Gaulle, pe lângฤƒ „nasturele” care semnalizeazฤƒ mai bine ca orice indicator sensul giratoriu din care se desprind arterele ce duc spre Guvern, Televiziue, Herฤƒstrฤƒu ลŸi Arcul de Triumf, piatra cubicฤƒ se desprinde din carosabil cu uลŸurinลฃa cu care un pictor celebru deseneazฤƒ flori ลŸi porumbei. Situaลฃia este cu atât mai gravฤƒ cu cât craterele nu s-au cฤƒscat într-un banal drum de ลฃarฤƒ. Fiecare bucatฤƒ de piatrฤƒ din aceastฤƒ zonฤƒ zero a Capitalei îลŸi are locul ei în panoplia culturalฤƒ a României, Bulevardul Aviatorilor figurând pe lista monumentelor de patrimoniu. De vorbit, s-a vorbit deseori despre necesitatea unei reabilitฤƒri temeinice a carosabilului, care s-ar ridica la câteva milioane de euro, dar intervenลฃiile s-au redus la câteva cârpeli. Motivul este surprinzฤƒtor: dupฤƒ cum a aflat RL, Bulevardul Aviatorilor a fost lฤƒsat de izbeliลŸte în ultimii 10 ani din cauza unor proceduri: autoritฤƒลฃile au tergiversat emiterea unei autorizaลฃii de începere a lucrฤƒrilor, respectiv Planul de Urbanism Zonal (PUZ) .

 

„Vom ataca lucrฤƒrile în 2010″

În anul 2000 pฤƒrea cฤƒ procedurile privind reabilitarea arterei intraserฤƒ în linie dreaptฤƒ. Blocajul a survenit însฤƒ rapid, când s-a ajuns la etapa de eliberare a autorizaลฃiei de construire, care însฤƒ necesita aprobarea prealabilฤƒ a PUZ-ului. Din acel moment, proiectul a fost respins succesiv timp de aproape un deceniu, motivele invocate fiind variate: de la cele legate de finanลฃare la acuzaลฃii privind unele interese personale. Cert este cฤƒ, între timp, piatra cubicฤƒ ลŸi fundaลฃia bulevardului s-au degradat accelerat, ca ลŸi calvarul miilor de ลŸoferi care trec zilnic prin zonฤƒ. Ce s-a fฤƒcut în tot acest timp? „Doar reparaลฃii locale, deoarece se aลŸtepta aprobarea PUZ-ului, fiind oneros sฤƒ facem lucrฤƒri pe o stradฤƒ ce urma a fi reprofilatฤƒ. Acum, când geometria strฤƒzii este aprobatฤƒ de urbaniลŸti, fondurile sunt alocate ลŸi licitaลฃia este finalizatฤƒ, vom ataca lucrฤƒrile de reabilitare în 2010″, a explicat pentru RL Alina Roman, directorul Administraลฃiei Strฤƒzilor BucureลŸti (ASB).

„Tergiversarea poate fi o metodฤƒ  de opoziลฃie”

Pe de altฤƒ parte, în timp ce aprobarea PUZ-ului pentru Bulevardul Aviatorilor a întârziat o perioadฤƒ atât de lungฤƒ, autoritฤƒลฃile locale din Capitalฤƒ au eliberat sute de alte PUZ-uri cu derogare de la normele în vigoare. Unele dintre ele au stârnit controverse majore. Pe acest fundal, amânarea cu un deceniu a PUZ-ului pentru Bulevardul Aviatorilor este consideratฤƒ de unii specialiลŸti ca nefireascฤƒ, dar nu surprinzฤƒtoare. Profesorul Alexandru Sandu, decanul Facultฤƒลฃii de Urbanism din cadrul Universitฤƒลฃii de Arhitecturฤƒ „Ion Mincu”: „Din 2000 pânฤƒ în 2009, problemele de legislaลฃie ลŸi uzanลฃฤƒ la nivelul primฤƒriilor s-au schimbat de «n» ori, indiferent de ce prevede legislaลฃia, pentru cฤƒ asta este problema româneascฤƒ.

Dacฤƒ e vorba de un PUZ din 2000, Dumnezeu mai ลŸtie care au fost condiลฃiile atunci ลŸi cum s-au petrecut lucrurile. Pentru cฤƒ în mod normal eu vฤƒ pot spune cฤƒ PUZ-ul care s-a dat în 2000 trebuia sฤƒ preia precizฤƒrile date în cadrul Planului de Urbanism General (PUG). În 2000 acest PUG intrase în funcลฃiune. Deci în momentul acela certificatul de urbanism prealabil PUZ-ului, care în mod firesc trebuia dat, trebuia sฤƒ preia reglementฤƒrile prevฤƒzute de PUG pentru spaลฃiul respectiv. Asta era regula”, explicฤƒ specialistul. Potrivit profesorului contactat de RL, întârzierea PUZ-ului pentru Bulevardul Aviatorilor nu este surprinzฤƒtoare: „Nu mฤƒ mirฤƒ nimic. În BucureลŸti au fost foarte puลฃine cazurile în care s-a procedat conform prevederilor legale. Tergiversarea poate fi o metodฤƒ  de opoziลฃie faลฃฤƒ de realizarea unor investiลฃii, indiferent de motivul opoziลฃiei res­pective”.

„Nu tot  bulevardul are valoare istoricฤƒ”

În ultimii 10 ani, la blocajul refacerii Bulevardului Aviatorilor au contribuit ลŸi negocierile eลŸuate dintre Administraลฃia Strฤƒzilor ลŸi Ministerul Culturii, care considerฤƒ cฤƒ, datฤƒ fiind valoarea de patrimoniu, pavajul nu poate fi înlocuit cu asfalt. Gheorghe PฤƒtraลŸcu, actualul arhitect-ลŸef al Capitalei, cunoaลŸte poziลฃia ministerului, dar se declarฤƒ sceptic în ce priveลŸte valoarea actualฤƒ a pietrelor. „Din câte cunosc, o reabilitare a fost fฤƒcutฤƒ imediat chiar înainte de 1989 ลŸi atunci piatra a fost schimbatฤƒ, dar nu ลŸtiu dacฤƒ ลŸi fundaลฃia. Prin urmare, nu ลŸtiu care mai este valoarea acestora.” Arhitectul-ลŸef mai estimeazฤƒ cฤƒ o reabilitare totalฤƒ a arterei, cu pฤƒstrarea actualelor caracteristici, „ar lua patru-cinci luni, dar ar costa foarte mult ลŸi nici nu se mai gฤƒseลŸte mânฤƒ de lucru pentru aลŸa ceva”.

ลži Rฤƒzvan Murgeanu, fost viceprimar ลŸi primar general interimar, considerฤƒ cฤƒ relaลฃia cu Ministerul Culturii a amânat reabilitarea. Potrivit lui Murgeanu, statutul de monument istoric l-ar merita doar porลฃiunea dintre Piaลฃa Victoriei ลŸi Piaลฃa Charles de Gaulle. „Bulevardul Aviatorilor sau ลžoseaua Jianu, cum i s-a spus iniลฃial, era de la Piaลฃa Victoriei pânฤƒ la actuala Piaลฃฤƒ Charles de Gaulle. Restul, pânฤƒ la Ambasada Chinei, a fost fฤƒcut ulterior. Or, dacฤƒ prima porลฃiune are fundaลฃie din beton ลŸi este coerent construitฤƒ, pe secลฃiunea Charles de Gaulle-Ambasada Chinei se aflฤƒ pe talaลŸ ลŸi nisip ลŸi va fi cvasidegradabil dupฤƒ orice iarnฤƒ”, apreciazฤƒ Murgeanu. Viorel Lis (primar între 1996 ลŸi 2000) îลŸi aminteลŸte cฤƒ problemele legate de refacerea Bulevardului Aviatorilor erau de actualitate încฤƒ din 2000. Fostul edil este însฤƒ de pฤƒrere cฤƒ ar trebui sฤƒ se renunลฃe la statutul de monument istoric, tocmai pentru a da drumul la reparaลฃii necondiลฃionate. „E adevฤƒrat cฤƒ arhitecลฃii ลฃin foarte mult  la statutul de monument ลŸi pe mine m-au înnebunit atunci, dar ar trebui sฤƒ vinฤƒ ลŸi cu soluลฃia. Pฤƒrerea mea este cฤƒ, dacฤƒ vor sฤƒ-l menลฃinฤƒ monument istoric, atunci sฤƒ dea bani Guvernul sฤƒ facฤƒ o placฤƒ pe dedesubt ลŸi apoi sฤƒ adauge pietrele alea ลŸi sฤƒ le niveleze cum trebuie. Iar, în fond, cum sฤƒ fie monument istoric niลŸte pietre?! Construcลฃiile aratฤƒ vechimea, mฤƒ refer la centrul vechi al BucureลŸtiului, nu niลŸte pietre”, explicฤƒ Viorel Lis.

Doru Giugulea, membru în Consiliul General al Municipiului BucureลŸti, este mai tranลŸant ลŸi îl gฤƒseลŸte vinovat pe fostul arhitect-ลŸef al Capitalei Adrian Bold. „S-a opus constant la reabilitare, sub diverse pretexte – ba cฤƒ n-are PUZ, ba cฤƒ e monument istoric, ba cฤƒ firma care urma sฤƒ facฤƒ proiectul nu este abilitatฤƒ de primฤƒrie. De fapt, erau niลŸte interese majore legate de cine sฤƒ facฤƒ lucrarea, mai exact, de firma de arhitecturฤƒ a soลฃiei sale. Practic, s-a opus opt ani, cât a fost în funcลฃie.” Contactat de RL, fostul arhitect-ลŸef Adrian Bold susลฃine cฤƒ lucrarea de pe Aviatorilor nu a avut nici atunci ลŸi nu are nevoie nici acum de elaborarea unui PUZ, ci de autorizarea directฤƒ a arhitectului-ลŸef. Bold respinge ลŸi acuzaลฃiile lansate de consilierul general Doru Giugulea. „În accepลฃiunea mea, acest proiect nu necesitฤƒ PUZ, dar toลฃi primarii au solicitat acest lucru, pentru cฤƒ era important cine prelua aceastฤƒ lucrare complexฤƒ, care înseamnฤƒ elaborarea PUZ-ului. Dar, dacฤƒ eu am fost ghimpele, din câte zic unii, de ce nu s-a elaborat ลŸi aprobat acest PUZ de doi ani, de când eu nu mai sunt arhitect-ลŸef?” 

Primarii BucureลŸtiului, sub mandatele cฤƒrora a trenat reabilitarea Bulevardului Aviato-rilor, în ultimii 10 ani

Viorel Lis (ianuarie 1996-iunie 2000)

Traian Bฤƒsescu (iunie 2000-decembrie 2004)

Rฤƒzvan Murgeanu – interimar (decembrie 2004-aprilie 2005)

Adriean Videanu (aprilie 2005-iunie 2008)

Sorin Oprescu (iunie 2008-prezent)

Lege „Art. 47. – (1) Planul urbanistic zonal este instrumentul de planificare urbanฤƒ de reglementare specificฤƒ prin care se coordoneazฤƒ dezvol­tarea urbanisticฤƒ integratฤƒ a unor zone din localitate, caracterizate printr-un grad ridicat de complexitate sau printr-o dinamicฤƒ urbanฤƒ accentuatฤƒ. Planul urbanistic zonal asigurฤƒ corelarea programelor de dezvoltare urbanฤƒ integratฤƒ a zonei cu Planul Urbanistic General.”

 

Kelemen Hunor: Ori limitฤƒm circulaลฃia, ori modificฤƒm structura

Acum, primarul general, Sorin Oprescu, vrea sฤƒ rezolve definitiv problema Aviatorilor ลŸi sฤƒ toarne peste tot asfalt. De-a lungul timpului, Ministerul Culturii, fฤƒrฤƒ avizul cฤƒruia nu pot fi demarate astfel de lucrฤƒri, s-a opus acestei soluลฃii pentru bulevardul-monument. Actualul ministru, Kelemen Hunor, are de câteva zile pe birou scrisoarea lui Sorin Oprescu, care doreลŸte decopertarea ลŸi asfaltarea integralฤƒ a arterei. Dar ministrul Hunor nu a luat încฤƒ o decizie: „Un rฤƒspuns la solicitarea domnului primar gene­ral îl vom putea da abia dupฤƒ ce vom primi documentaลฃia care însoลฃeลŸte aceastฤƒ solicitare. Vom discuta pe baza acestei documentaลฃii ลŸi a soluลฃiilor pe care le propune primฤƒria în Comisia Naลฃionalฤƒ a Monumentelor Istorice. Dupฤƒ aceastฤƒ discuลฃie, vom putea avea un punct de vedere oficial”, ne-a transmis Kelemen Hunor. Acesta crede însฤƒ cฤƒ soluลฃiile vor fi doar douฤƒ: „Pe vremea Micului Paris nu circulau nici atât de multe vehicule ลŸi nici atât de grele. Avem cumva de ales între a limita sever circulaลฃia în aceastฤƒ zonฤƒ ลŸi a modifica structura cฤƒii de rulare”.  Fostul arhitect-ลŸef Adrian Bold considerฤƒ însฤƒ cฤƒ Ministerul Culturii are datoria de a fi consecvent ลŸi de a conserva structura originalฤƒ a Bulevardului Aviatorilor, refuzând asfaltarea.

De la un cititor: Cum îลŸi întreลฃin italienii bulevardele cu piatrฤƒ cubicฤƒ

 Alexandru Chiลฃu, un cititor RL stabilit la Roma, care lucreazฤƒ în domeniul reabilitฤƒrii strฤƒzilor cu piatrฤƒ cubicฤƒ, explicฤƒ cum îลŸi reparฤƒ italienii marile bulevarde. Recent a refฤƒcut un drum comparabil cu B-dul Aviatorilor. E vorba de „Via Nationale”, din apropierea Gฤƒrii Termini. Domnul Chiลฃu se aratฤƒ surprins de soarta arterei din Piaลฃa Charles de Gaulle.  „În septembrie 2009 am trecut pe acolo ลŸi am vฤƒzut o echipฤƒ de muncitori care fฤƒceau anumite reparaลฃii chiar în rondul pieลฃei. Am oprit sฤƒ vฤƒd cum se face asta în România ลŸi am rฤƒmas puลฃin surprins de materialele ลŸi sculele cu care se lucreazฤƒ. Dar nici muncitorii nu au nimic în comun cu felul în care se face aici (în Italia – n.r.). Erau în jur de 10-12 persoane înghesuite pe o suprafaลฃฤƒ nu mai mare de 10 metri pฤƒtraลฃi ลŸi lucrau cu scule nepotrivite”, spune Alexandru Chiลฃu. În opinia sa, unica soluลฃie ar fi scoaterea piatrei cubice, refacerea stratului de ciment armat ลŸi refacerea completฤƒ a pavajului. Alexandru Chiลฃu explicฤƒ secretul durabilitฤƒลฃii strฤƒzilor din capitala Italiei astfel: „Pentru ca sฤƒ reziste cât mai mult, trebuie folosit foarte mult ciment. În general, se folosesc ciment ลŸi nisip cam 20 contra 80 la sutฤƒ,  ceea ce înseamnฤƒ cฤƒ la douฤƒ roabe de nisip se pune cam un sac de ciment, asta pentru montaj. Dupฤƒ ce e montatฤƒ piatra cubicฤƒ urmeazฤƒ sฤƒ fie bฤƒtutฤƒ cu un instrument manual sau cu o maลŸinฤƒ specialฤƒ pentru suprafeลฃe mai mari, apoi se dฤƒ cu ceva de genul unui chit, un lichid cu foarte mult ciment, care intrฤƒ prin toate fisurile dintre pietre”. Potrivit cititorului RL, refacerea pietrei cubice dupฤƒ reลฃeta italianฤƒ ar ajunge la 45-50 euro pe metrul pฤƒtrat.

Foto Statuia Aviatorilor homepage: Catalin Antohi via commons.wikimedia.org

Cele mai citite

Primฤƒria Capitalei a luat o amendฤƒ de 100000 lei de la Garda de Mediu

Primฤƒria Capitalei a fost amendatฤƒ de Garda de Mediu cu 100.000 de lei pentru nerealizarea mฤƒsurilor de reducere a concentraศ›iilor de poluanศ›i atmosferici stabilite...

Atac rusesc asupra unei nave sub pavilion Palau รฎn portul Odesa

O rachetฤƒ a ruลŸilor a lovit luni o navฤƒ sub pavilion Palau รฎn portul Odesa, ucigรขnd un cetฤƒลฃean ucrainean ลŸi rฤƒnind cinci cetฤƒลฃeni strฤƒini,...

Netanyahu la un an de la atacul Hamas: โ€ž Vom continua luptaโ€

Premierul israelian Benjamin Netanyahu le-a promis luni seara compatrioลฃilor sฤƒi cฤƒ va continua lupta pรขnฤƒ la atingerea obiectivelor de rฤƒzboi stabilite de guvernul sฤƒu,...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ