10 C
duminică, 5 mai 2024
AcasăSpecialCititorii Rl critica radarele private

Cititorii Rl critica radarele private

» Cititorii "Romaniei libere" someaza statul roman sa ia masurile legale impotriva radarelor private care au impanzit tara si sa construiasca autostrazi si drumuri civilizate, cu banii din amenzi, pentru ca Romania sa poata fi strabatuta de la un capat la celalalt intr-un interval de timp rezonabil. "Luati amenzile de la "baietii destepti" si investiti-le in autostrazi", sustin cititorii nostri.

Daca doriti sa va spuneti opinia despre afacerea radarelor private, va invitam sa postati un mesaj.

"Romania libera" continua campania impotriva radarelor private instalate ilegal de zeci de primarii de pe intreg cuprinsul tarii in asociere cu cateva firme private. Cu mesajele primite de la cititorii nostri, pe tema acestor radare, am putea compune o carte de peste o suta de pagini. Oamenii someaza Guvernul si Departamentul National Anticoruptie sa ia atitudine impotriva acestei afaceri, pentru ca nu este normal ca amenzile, venituri ale statului, sa fie incasate de SRL-uri. Alti cititori remarca abuzurile la care au fost supusi de-a lungul vremii din cauza detectoarelor private de viteza si le recomanda reporterilor nostri sa examineze indeaproape instalarile de radare private in cascada sau coborarea nejustificata a limitelor de viteza, pentru a se incasa cat mai multe amenzi.

Nu putini sunt si cei care ne recomanda sa ne aplecam asupra afacerilor cu radare din sudul Romaniei, indeosebi din judetele Ialomita (Cosereni si Cotorca) si Arges, zone controlate nu de investitorii clujeni in domeniu, ci de cel de-al treilea operator privat de pe piata. In fine, o alta categorie de cititori ia apararea fatis radarelor fixe, motivand ca acestea pot stavili "valul dementei care a cuprins maimutele de pe sosele".
Campania "Romaniei libere" nu contesta necesitatea prezentei detectoarelor de viteza pe traseele rutiere, in special in zonele cu risc crescut de accidente. Radarele fixe trebuie instalate insa de stat, in punctele nevralgice din trafic, si nu in zonele cu "vad bun" pentru primarii lacomi si firmele asociate cu acestia.

Ne taram ca melcii
Principala problema a Romaniei este infrastructura rutiera de secol XVIII, pe care sunt nevoiti s-o foloseasca atat soferii unor masini din secolul XXI, cu motoare puternice, cat si locuitorii satelor subdezvoltate, cu tot cu carutele, caii si bicicletele lor. Fata de ceea ce se intampla pe drumurile nationale protesteaza mai ales romanii care au calatorit in tarile UE. "In Italia viteza permisa in localitati este de regula de 70 km pe ora. Se circula astfel fluent si fara pericol. La noi, desi legea permite administratorului drumului sa stabileasca si o astfel de viteza, in toate localitatile rurale limita e de 50 km pe ora , pentru a nu se lega la cap sau deliberat pentru a-i jupui pe soferi. Or, daca o respecti, te tarai ca melcu’ pe mari distante.

Cum pe la noi circula tot felul de atelaje, daca depasesti o caruta, sigur ai depasit limita de viteza", noteaza forumistul E. Popescu. La randul sau, L. Marcel remarca un alt aspect al problemei: "Nu e suficient ca toate localitatile se construiesc de-a lungul drumurilor, pentru ca tot taranu’ sa aiba iesire de la butic la sosea… acum se mai impune si taxa pe tranzit, ca sa te lase sa treci prin comunele lor amarate. Ia sa treaca administratia drumurilor la primarie si soferii sa-i poata da in judecata pentru stricaciunile provocate de starea drumurilor".
Forumistul Bibicu povesteste, cu tristete, ca in alte tari exista autostrazi si drumuri bine puse la punct, cu radare anuntate dinainte, pe care circuli cu 130 km/ora. Mai pragmatici, unii cititori au viziuni complexe despre viitorul infrastructurii din Romania, in conditiile in care o mare parte din munca politistilor rutieri a fost preluata de radarele private.

"O jumatate din Politia Rutiera sa fie concediata si trimisa sa ne faca autostrazi la lopata, adica pe care sa mergem taaare, asa cum se intampla in toata UE si sa ajungem la Arad in 3 ore, nu in 18 ca acum", propune Miguel. Modul in care se circula in prezent pe drumurile romanesti ii infurie pe soferi. "Respectand toate restrictiile legale de viteza de pe traseele cu radare, de la Bucuresti la Baia Mare faci nu mai putin de doua zile", ne scrie Sebastian Popescu. Un alt sofer arata ca intre tarile din Occident se circula rapid in secolul vitezei, in timp ce pe teritoriul Romaniei calatoresti ca pe vremea postalionului: "De un an de zile sunt plecat in Olanda in delegatie si la 3 luni fac drumul asta cam 2.500 km dus, 2.500 km intors. Din Roterdam pana in Viena am facut 11 ore, sunt cam 1.200 km. Din Arad pana in Galati, distanta de  700 km, am facut 12 ore, si nu cu mers regulamentar!".

Dorin Teodor confirma ca si in Vest exista radare fixe, insa crede ca ele au fost instalate dupa ce reteaua autostrazilor a fost gata. Un alt cititor recomanda ca banii din exploatarea radarelor sa mearga toti la Ministerul Transporturilor, care sa faca autostrazi: "In toate tarile, amenzile merg la bugetul de stat sau local 100%. Poate ar fi bine sa mearga amenzile catre Transporturi sa puna mana sa faca naibii o data o retea de autostrazi, ca suntem de toata jena".

Sa vina Tepes!
Cititorii care au venit la redactie, ne-au trimis e-mail-uri, au scris pe forumuri sau ne-au telefonat sustin ca Politia Rutiera este vinovata, alaturi de primariile lacome, in afacerea radarelor private. Deja, unii dintre soferii care ne-au scris au dat in judecata Politia Rutiera, cea care trimite procesele verbale de amenda. Ei ne recomanda sa avansam in ancheta noastra, pentru ca aceasta ar fi imposibila in lipsa unor persoane importante din politie, care au dat unda verde privatilor pentru a intra in afaceri cu statul. Alti soferi, disperati, cred ca numai Vlad Tepes ar putea stopa hemoragia de bani scursi din buzunarul statului. "Amenda conform legii este incasata pentru bugetul public si nu vad nici o logica in afacera aceasta cu SRL-uri care papa din amenzi. Politia are musca pe caciula. Cum nu vii tu, Tepes doamne…! Amenzile trebuie folosite numai de STAT", scrie Vasile.

Soferul Victor Soare n-a asteptat insa reincarnarea lui Tepes, ci s-a adresat tribunalului: "Am contestat doua radare in judetul Braila si in ambele cazuri am fost castigator, prin hotarari definitive si irevocabile, legalizate. Fac mentiunea ca am castigat si taxa de prima inmatriculare, 5.727 lei si dobanzi, la fel  definitiva si irevocabila (…) Felicitari mie". Un alt sofer, pe nume Liviu, se plange insa ca a luat amenda intr-o zona prin care nu a trecut in ziua respectiva: "Am luat amenda in comuna valceana Milcoiu, procesul verbal mi-a venit dupa 4 luni. NU am fost in acea zona nici cu 5 zile inainte, nici dupa. stiu acest lucru perfect. Tot trecand prin zona cu alte ocazii s-au hotarat sa-mi faca bucata pentru ca stiau ca nu o voi contesta. stiu si ei ca decat sa vin la ei in judet de doua-trei ori la proces, de la 100 km, mai bine platesc 2-3 puncte amenda". Un cititor care se recomanda "matusa Tamara" remarca faptul ca procesele verbale de amenda care vin prin posta nu sunt insotite de proba foto, asa cum se intampla in UE.

Unii soferi depistati cu depasiri de viteza au gasit solutii mai facile decat justitia pentru a scapa de amenzi. "La politai i-am dat numele unui cetatean lituanian, l-am cunoscut in Germania, i-am zis ce si cum si omul, baiat fin, a fost de acord, chiar
s-a amuzat! N-a primit nimic de vreun an!", scrie un forumist. Un alt cititor ne spune ca are obiceiul de a furniza numele unor soferi care au murit in intervalul scurs de la savarsirea contraventiei si pana la primirea instiintarii. Unii se declara insa convinsi de faptul ca smecherii soselelor scapa de amenzile radar, in timp ce numai cei cu depasiri mici ale vitezei si cei fara pile platesc. Uneori, din cauza impreciziei radarelor private, sunt taxati si soferii nevinovati, daca au nenorocul de a se afla in acelasi timp pe drum cu vitezomani de mare calibru.

"Sunt prinsi doar cei cinstiti si saraci. Nu exista baza de date cu numerele straine (galbene) si pentru "smecheri". Poza se imortalizeaza din spatele autovehiculului pe un sens de mers, iar daca din sens invers vine un autovehicul cu 100 la ora si eu merg regulamentar camera ma ia pe mine. O pacaleala pentru imbogatirea unor smecheri privati", spune Vic. "Chestia asta cu radarele private este o hotie marsava. In primul rand, notificarile pentru depasirea vitezei legale pe un segment de drum sunt procesate lent si ajung cu foarte mare intarziere la cei notificati, cel putin dupa 4 luni de la eveniment. Cei care aplica legea uita ca ea are atat un caracter punitiv, cat si un scop educativ, si ca este menita sa previna repetarea acelorasi abateri. Pai, in cele 4 luni pana primeste notificarea, un potential vitezoman poate repeta aceeasi greseala de mai multe ori, spre avantajul smecherilor cu radar", scrie forumistul Dandanache.

» Multi soferi fug de lege si ordine precum jegosul de apa si sapun
De cealalta parte, aparatorii radarelor private spun ca soferii romani fug de lege si ordine precum jegosul de apa si sapun. Mesajele lor par concepute dupa acelasi tipar si au aceeasi logica interna; ele sustin ca radarele private vor salva Romania de la anarhia rutiera. "In sfarsit… De mult m-am intrebat de ce nu se intreprinde nimic in Romania pentru eliminarea din trafic a acelora care nu vor sa respecte regulile de circulatie. Nu vad de ce sa-i condamnam pe primarii care controleaza viteza in localitatile de care raspund. M-as bucura sa se ajunga in situatia ca aceste firme sa dea faliment din cauza ca nu se mai incaseaza destule amenzi!", scrie unul dintre "avocatii" radarelor. Alti aparatori de radare fac apel la respectarea legii; unii dintre ei marturisesc chiar ca au luat la randul lor amenzi:

"Sunt sofer, am luat la randul meu trei amenzi de la astfel de radare pana acum, cele amplasate intre Cluj si Turda. Nu vad de ce se ratoieste lumea (…) Sunteti niste salbatici. Needucati". Un alt cititor ne scrie: "Comunitatile locale au dreptul sa faca ordine la ele in curte, sa puna 100 de radare pe km daca vor, cei care conduc in limitele legale nu au de ce sa-si faca probleme".

Exista insa si cititori care ne trag de urechi: "De unde ca «primariile jumulesc», ori soferii raman fara bani, din lacomia primarilor? De unde aceasta mentalitate in care vinovatul este aparat si tratat ca si cum nu a gresit cu nimic? Daca un sofer isi pierde carnetul in cateva minute ca a dat peste 5 radare, inseamna ca acel sofer a intrat in viteza dupa fiecare radar!! De ce trebuie aparat cineva care calca legea?? Poate articolul ar fi trebuit sa spuna ca "sute de localitati s-au pus ca soferii sa respecte legea", in loc de "s-au pus pe facut bani…". Forumistul Hunyman este chiar mai acid: "Prostie imprastiata cu presa. Voi sunteti dusi, tata, cu pluta. In goana dupa articole de gen Click sau Libertatea faceti articole semiilegale".

Ce salarii aveau cu adevărat Nicolae și Elena Ceaușescu

Așa cum bine cunoaștem cu toții, până în urmă cu mai bine de trei decenii și jumătate, România s-a aflat sub jugul dictaturii...