» Sute de romani s-au adunat ieri la Catedrala Patriarhala din Bucuresti pentru a-si lua la revedere de la Patriarhul Teoctist, care a condus 21 de ani Biserica Ortodoxa Romana.
» Trupul Patriarhului va fi inmormantat in Catedrala Patriarhala din Bucuresti, vineri la ora 11.00, alaturi de predecesorii sai, Miron Cristea, Nicodim Munteanu si Iustin Moisescu. Cand va fi gata Catedrala Mantuirii Neamului, trupul Patriarhului Teoctist va fi mutat acolo.
» Un testament scris al Patriarhului Teoctist nu a fost gasit, dar o data cu moartea sa a reaparut ideea Catedralei Mantuirii Neamului, considerata de multi "testament moral". Numerosi politicieni, in frunte cu Nicolae Vacaroiu, au profitat de ocazie si au relansat discutia despre necesitatea construirii Catedralei.
» Lupta pentru scaunul patriarhal se da mai ales intre mitropolitii Daniel al Moldovei si Teofan al Olteniei. Ei sunt reprezentantii a doua curente diferite in B.O.R.: ecumenic, respectiv traditionalist.
In ceea ce il priveste pe Bartolomeu Anania, acesta este privit mai mult ca un arbitru al luptei dintre cei doi, si nu ca un posibil contracandidat, avand in vedere varsta inaintata (86 de ani) si problemele de sanatate.
In unanimitate, toti cei cu care am discutat spun ca un aspect hotarator in alegerea viitorului Patriarh va fi atitudinea mai conservatoare sau mai deschisa cu care va privi dogmele Bisericii.
» Un alt aspect interesant al alegerii viitorului Patriarh tine de felul in care candidatii sunt priviti de subalternii lor din eparhii, preotii. Potrivit lui Razvan Codrescu, publicist crestin, "in vreme ce IPS Teofan a stat mai mult pe langa defunctul Patriarh si este mai apropiat de calugari, IPS Teodosie este foarte popular in randul preotilor". La polul opus se afla Mitropolitul Daniel. "Din cate am auzit, nu e foarte iubit de preoti, e un om mai autoritar si, zic unii, ranchiunos. Pe de alta parte, are o relatie excelenta cu mass-media."
Principalii candidati la tronul patriarhal sunt Mitropolitul Moldovei si Bucovinei – Daniel Ciobotea, Mitropolitul Olteniei – Teofan Savu, Arhiepiscopul Tomisului – Teodosie Petrescu, Arhiepiscopul de Alba Iulia – Andrei Andreicut, si Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului – Bartolomeu Anania.
Specialistii si analistii in teologie contactati de "Romania libera" ii crediteaza cu cele mai multe sanse pe primii doi, mitropolitii Daniel si Teofan. In ceea ce il priveste pe Bartolomeu Anania, acesta este privit mai mult ca un arbitru al luptei dintre cei doi, si nu ca un posibil contracandidat, avand in vedere varsta inaintata (86 de ani) si problemele de sanatate.
In unanimitate, toti cei cu care am discutat ieri spun ca un aspect hotarator in alegerea viitorului patriarh va fi atitudinea mai conservatoare sau mai deschisa cu care va privi dogmele Bisericii. Razvan Codrescu, redactor-sef la revista "Lumea Credintei", sustine ca "Inalt Prea Sfintitul (IPS) Daniel are o politica mai ecumenica, mai deschisa catre celelalte confesiuni crestine". Insa, adauga Codrescu, tocmai acest lucru nu il face prea popular printre ultraortodocsi, care "considera ca face prea multe concesii". La polul opus se afla IPS Bartolomeu, care este "mai traditionalist". Undeva la mijloc intre cei doi se afla IPS Teofan, ierarh apreciat de Patriarhul Teoctist, care, spun surse din anturajul sau, "vedea in Teofan un posibil succesor".
Mai mult, publicistul Dan Ciachir sustine ca "se formeaza un curent pro-IPS Teofan ca urmare a simpatiei de care se bucura din partea Patriarhului".
Pe de alta parte, preotul Jurgen Henkel, directorul Academiei Evanghelice Transilvania, este de parere ca traditia va avea un cuvant greu de spus in alegerea celui de-al saselea Patriarh al Romaniei: "Dupa Unirea din 1859, moldovenii erau nemultumiti ca sediul Mitropoliei a fost mutat la Bucuresti, astfel ca s-a hotarat ca Mitropolitul de Moldova sa devina «locum tenens», adica sa fie al doilea in ierarhie si, automat, urmas la scaun. Aceasta lege nescrisa a functionat, insa nu este inclusa in Statutul Bisericii".
Razvan Codrescu sustine ca efectele impartirii Mitropoliei Ardealului se vor face simtite chiar si acum, dupa un an de la eveniment: "IPS Daniel va primi voturi de la IPS Laurentiu Streza, pe care l-a sprijinit pentru Mitropolia Ardealului, pe cand IPS Bartolomeu l-a sprijinit pe IPS Andrei Andreicut, Arhiepiscop de Alba Iulia. Eparhia acestuia din urma este mai mare, prin urmare la fel este si numarul voturilor puse in balanta".
Cristian Vasile, doctor in istorie la Institutul de Istorie "Nicolae Iorga", socoteste ca viitorul Patriarh va fi ales in functie de viziunea sa asupra trecutului Bisericii: "In arhiva Patriarhiei, depozitata la Manastirea Antim, este toata corespondenta cu departamentul cultelor din vremea comunista, interventiile patriarhilor pe langa organele de Securitate. Nimeni nu a avut acces. Intrebarea este ce au de ascuns". Pe de alta parte, Vasile ne-a spus ca nu este optimist ca vreunul dintre candidati isi va asuma trecutul: "In IPS Daniel s-au pus multe sperante pentru ca in anii ‘90 a facut parte dintr-un grup de reflectie care contesta ierarhia compromisa a Bisericii". Vasile a amintit de "marturisirea fortata" pe care a facut-o IPS Teodosie anul trecut cu privire la colaborarea sa cu fosta Securitate; si Bartolomeu Anania a recunoscut ca, aflat in inchisoare, a fost silit sa dea declaratii despre Patriarhul Teoctist. "Sunt orgolii, resentimente. Lupta dintre cele doua tabere va fi foarte stransa. Probabil se vor duce si negocieri si ne putem astepta chiar si la o retragere strategica."
Razvan Codrescu, publicist crestin, argumenteaza ca "jocurile sunt foarte complexe. Este un conflict de generatii, mai bine de jumatate dintre membrii Sfantului Sinod sunt in varsta. Probabil cei mai tineri il vor sustine pe IPS Daniel, insa IPS Bartolomeu Anania va avea un cuvant greu de spus si probabil il va sustine pe IPS Teofan pentru ca dezaproba politica dusa de IPS Daniel".
Daniel CIOBOTEA
» Mitropolitul Moldovei si Bucovinei
1951 – se naste in Dobresti, judetul Timis
1974 – licentiat in Drept la Sibiu
1976 – 1980 – studii de teologie la Strasbourg
1979 – doctor in teologie, Strassbourg
1990 – arhiepiscop al Iasilor si Mitropolit al Moldovei si Bucovinei
1992 – profesor la Facultatea de Teologie din Iasi
2001 – ofera "Crucea Moldovei" primului ministru Mugur Isarescu, dar si lui Octav Cozmanca pentru meritul ca a ridicat o biserica in satul natal
Teofan SAVU
» Mitropolitul Olteniei
1959 – se naste in comuna Corbi, judetul Arges
1974-1979 – urmeaza cursurile seminarului teologic din Craiova
1984 – isi ia licenta in teologie la Institutul Teologic Universitar, Bucuresti
1990 – obtine doctoratul in teologie la Institutul Teologic Saint Serge din Paris
1990-1991 – ocupa functia de secretar al Cabinetului Patriarhal
1991 – septembrie 15 – este hirotonit Episcop Vicar Patriarhal
2000 – octombrie 22 – este ales Mitropolit al Olteniei si Arhiepiscop al Craiovei
Bartolomeu ANANIA
» Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului
1921 – se naste in comuna Glavile-Pitesteana
1933-1941 – urmeaza cursurile Seminarului Teoretic Central din Bucuresti
1942 – se calugareste la Manastirea "Antim" din Bucuresti
1949-1950 – inspector patriarhal
1958-1964 – este inchis in lotul legionarilor la Aiud
1965-1976 – detine mai multe functii in cadrul Arhiepiscopiei misionare ortodoxe din America
1982 – se retrage la Manastirea Varatec
1993 – este ales Arhiepiscop al Vadului, Feleacului si Clujului si este inscaunat la Catedrala Arhiepiscopala
Teodosie TOMITANUL
» ArhiepiscopUL Tomisului
1955 – se naste la Vatra Dornei
1980 – obtine licenta in teologie la Facultatea de Teologie din Bucuresti
1986-1994 – asistent universitar la Facultatea de Teologie
1994 – episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor
2005 – Teodosie neaga colaborarea cu fosta Securitate
2006 – Preasfintitul Teodosie marturiseste ca a semnat un angajament cu Securitatea. "Am un angajament ca nu voi colabora cu Securitatea decat in probleme majore ale statului." A calificat acest gest ca fiind un "gest patriotic"
ANDREI Andreicut
» arhiepiscopUL de Alba Iulia
1949 – se naste la Oarta de Sus, judetul Maramures
1972 – licentiat in Constructii Cai Ferate, Universitatea Bucuresti
1976-1978 – urmeaza cursurile Institutului Teologic din Sibiu
2006 – CNSAS arata ca Andreicut a semnat un angajament cu fosta Securitate
Biserica si politica, imixtiuni reciproce
Analistii politici sugereaza ca succesorul poate deveni un influent agent electoral, fiindca in perioada post-decembrista Biserica Ortodoxa si-a continuat traditia implicarii in treburile statului cu punctari exagerate in campaniile electorale.
Profesorul Liviu Antonesei sugereaza ca statul finanteaza Biserica, iar politicienii primesc in schimb credibilitate din partea acestei institutii:
"In principiu, nu ar trebui ca politicul sa influenteze Biserica. Pana in 1989 a fost clara subordonarea. Dupa parerea mea exista inca o legatura prea mare intre politica si Biserica. Biserica primeste favoruri de la stat. Incepand cu salariile profesorilor si sfarsind cu o multime de proprietati pe care le-a primit cadou". Analistul politic Alexandru Lazescu este de parere ca vor exista presiuni politice inclusiv in alegerea noului patriarh: "Vor fi jocuri de culise, inclusiv politice. Va fi un succesor destul de tanar, care va incerca sa-si puna amprenta. Exista legatura intre Biserica si politica. Priviti toate sarbatorile religioase". Legatura dintre politica si biserica – si implicit dintre biserica si stat – este descrisa de profesorul universitar Liviu Antonesei prin exemple directe: "De exemplu, la Iasi, Biserica a primit imediat dupa 1989 hotelul Partidului. Atat timp cat biserica sfinteste orice, mi se pare ca cele doua entitati se intrepatrund prea mult intr-un stat care se pretinde laic".
Pe de alta parte, Alexandru Lazescu observa ca "politicienii incearca sa stabileasca contacte cu clerul, de unde si «sfiala» autoritatilor atunci cand se petrec lucruri controversate care implica si biserica. Aici aduc doar un exemplu: multitudinea de frecvente radio obtinute de biserica la CNA", arata analistul politic Andi Lazescu.
Profesorul si publicistul maghiar Bakk Mikloss argumenteaza insa ca si in alte state exista o relatie intre biserica si politica – "in toata Europa intalnim acest lucru". Profesorul Bakk aminteste ca "in statul modern, legatura institutionala intre biserica si stat n-ar trebui sa existe. Insa, conform istoriei si culturii unui stat, exista influente reciproce. Acest lucru nu poate fi negat".
Articolul 130, litera k: "In caz de paritate de voturi decid sortii: cap sau pajura"!
Conceptul de "vacanta patriarhala" este clar reglementat de legislatia interna a Bisericii Ortodoxe Romane, in primul rand, de Statutul de organizare al BOR. Conform acestuia, pozitia IPS Daniel al Moldovei este in acest moment cea de presedinte de facto al Sfantului Sinod, o data cu moartea patriarhului, fapt ilustrat de art. 11 din statut: "In lipsa Patriarhului, presedinte al Sfantului Sinod este Mitropolitul Moldovei si Bucovinei".
Pe de alta parte, aceasta situatie e intarita de art. 133, lit. b din statut: "In caz de vacanta a Scaunului Patriarhal, locotenent de drept devine unul dintre mitropolitii luati in ordinea prevazuta in art. 11", respectiv IPS Daniel in cazul actual.
Tot el va fi si presedintele Colegiului Electoral, cel care il va alege pe viitorul patriarh, conform art. 130, lit. e: "Alegerile vor fi conduse de Presedinte, ajutat de doi secretari si doi barbati de incredere desemnati de Colegiu, cu care formeaza Biroul Colegiului".
Sinodul B.O.R. a decis ieri ca IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si al Bucovinei, va asigura interimatul scaunului patriarhal. Secretarul Sinodului, Vincentiu Ploiesteanu, a explicat ca acela care asigura interimatul nu poate, in mod normal, candida la alegerile pentru sefia B.O.R., dar ca in cazul lui Daniel se va face o exceptie.
In ceea ce priveste o eventuala situatie de egalitate la alegerea viitorului Patriarh, Statutul precizeaza la art. 130, lit. k: "In caz de paritate de voturi decid sortii". Respectiv, se da cu banul, "cap sau pajura"!
Urmeaza cele 40 de zile de doliu, in care nu se convoaca nici o sedinta si nu se comunica nimic oficial. Dar, in aceasta perioada vor avea de fapt loc cele mai mari manevre de impunere a unuia sau altuia din candidatii cu mari sanse. Teoretic, in a 41-a zi ar putea fi anuntat un nume ferm, daca sustinerea e covarsitoare, dar nu acesta e cazul la noi.
In anul 2006, IPS Bartolomeu a impus o simplificare in Sfantul Sinod, printr-o hotarare in care alegerile de patriarh se vor desfasura intr-o singura zi, fiecare elector membru al Sfantului Sinod scriind pe un bilet numele celui dorit de el. Depinde deci care din cele doua curente principale a convins mai multi electori in cele 40 de zile de doliu, in care nu a razbatut nimic in afara. Practic, nu trebuie sa ne ferim de a vedea in perioada de pana la intrunirea Colegiului Electoral o adevarata campanie electorala in cea mai buna traditie a coalitiilor politice. Ea se desfasoara dupa norme nescrise, dar bine puse la punct.
La alegerea efectiva participa Colegiul Electoral, conform art. 130, lit. a din Statut: "Patriarhul se alege prin vot secret de un Colegiu Electoral constituit din membrii Adunarii Nationale Bisericesti" (care include si Sfantul Sinod). Iar la lit. b se spune ca "din Colegiu fac parte ca membri de drept: presedintele, delegatii Adunarii Bisericesti si decanii facultatilor de teologie", cel putin un sfert dintre acesti reprezentanti provenind din afara clerului.
Patriarhii, numiti politic
Publicistul specialist in teologie Dan Ciachir ne-a declarat ca Patriarhul care va fi ales, cel de-al saselea din istoria Romaniei, ar putea fi singurul "negirat politic". Ciachir sustine ca "Miron Cristea (1925-1939) a fost sustinut de Bratieni, iar Nicodim (1939-1948) a fost impus de Carol al II-lea". Acest aspect se regaseste, sustine Ciachir, in Jurnalul lui Carol al II-lea, "unde sta scris ca propunerea a venit din partea lui Armand Calinescu". Urmatorul Patriarh, Iustinian (1948-1977), a fost acceptat de regimul comunist, ca si cel care a venit dupa el, Iustin Moisescu (1977-1986). "Acelasi lucru s-a intamplat si in cazul Patriarhului Teoctist (1986-2007). In comunism, nici macar un episcop nu putea fi ales daca nu era avizat de conducerea statului."
Dan Ciachir ne-a explicat ca, potrivit ritualului de inmormantare pentru ierarhi, "Patriarhul Teoctist ar trebui inmormantat sezand pe un jilt". Acest lucru nu se va intampla insa, afirma reprezentantii Patriarhiei. Mai mult, Ciachir precizeaza ca "s-a cam renuntat la practica asta de prin 1911".
Portret controversat pe internet
Dincolo de rugaciunile pentru fostul conducator al Bisericii Ortodoxe Romane, pe forumurile de pe internet, personalitatea si viata acestuia sunt intoarse pe toate fetele de oameni care ii compun un portret controversat Patriarhului Teoctist. Daca pe paginile cu continut religios dezbaterile sunt calme, vorbindu-se despre "lumini si umbre", navigatorii forumurilor laice taie in carne vie.
"Una peste alta, cu minusuri si plusuri, cred ca a fost un bun pastor pentru BOR!", crede Mirelat pe forumul crestinortodox.ro. Pe acelasi forum, Laurentiu vede minusurile, dar le cauta scuze crestinesti: "S-a zbatut si el cat a putut sa indrume biserica ortodoxa romana, chiar daca unii l-au acuzat ca ar fi lucrat cu comunistii. Eu cred ca toti preotii in regimul ateu erau obligati sa faca diverse lucruri pentru ca sa pastreze biserica ortodoxa". Pe forum-catolic.cnet.ro, Florin Ardelean il vede pe Teoctist ca pe "o persoana cu lumini si umbre. Eu l-am apreciat pentru lumini, Dumnezeu sa-l judece pentru umbre". Mai indarjit, Cineforumiasi ii raspunde: "Parintele meu duhovnic a avut de suferit din cauza lui in timpul lui Ceausescu, fiind exilat si persecutat din cauza ca facea prea multa misiune ortodoxa. De doua ori parintele meu a fost mutat din dorinta Preafericitului in sate indepartate de Iasi si de mai multe ori dus pe la Securitate".
Altii sunt preocupati mai degraba de ce va veni. "Pentru credinciosii ortodocsi pierderea conducatorului lor este cu atat mai dureroasa cu cat acum va incepe o perioada de tulburari provocate de cei care doresc sa ii ia locul. Nu pot sa nu imi exprim regretul ca Patriarhul Teoctist s-a stins din viata neavand ragazul sa-si exprime un sincer «mea culpa» pentru implicarea sa activa in desfiintarea Bisericii Greco-Catolice si pentru faptul ca a privit impasibil demolarea bisericilor ortodoxe", scrie studentul Dan Patrascu pe blogul sau.
Directorul revistei Rost, jurnalistul Claudiu Tarziu, incearca o analiza la rece pe blogul sau: "A fost un Patriarh echilibrat si a reusit sa tina in mana tensiunile dintre principalele curente, ecumenist si antiecumenist, din Biserica". Jurnalistul mai vorbeste despre cei doi favoriti ai "luptei pentru scaun", IPS Daniel si IPS Bartolomeu Anania, mentionand ca Daniel "are si sustinerea politica a PNL si PSD".
Laic, dar mult mai activ intr-ale dezbaterilor online, pe forumul softpedia.ro sar scantei pe subiectul Teoctist, principiul "despre morti numai de bine" fiind considerat nedrept. "Pe vremea lui Ceausescu rasunau toate bisericile de rugaciuni pentru conducatorul suprem; nu a protestat in nici un fel fata de distrugerea bisericilor. Din cauza lui Teoctist si a altora ca el am devenit eu ateu. Nu pot varsa nici o lacrima pentru el; sunt mult mai trist la aflarea stirii ca Pittis e pe cale sa ne paraseasca si el", e transant, la fel ca multi altii, forumistul Lleo.
Pelerinaj la capataiul Patriarhului