Incepand cu primele luni ale anului viitor, autoritatile din Capitala vor demara constructia a sase pasaje (cinci rutiere si unul pietonal) a caror menire este sa imbunatateasca semnificativ circulatia.
1. Pasajul Basarab
2. Pasaj suprateran peste calea ferata in continuarea Sos. Pipera,
la capatul drumului judetean spre Bucuresti – sector 2
3. Pasaj suprateran la intersectia cu calea ferata a Soselei Petricani – sector 2
4. Pasaj suprateran la intersectia Bd. Aerogarii cu Sos. Bucuresti-Ploiesti – sector 1
5. Pasaj suprateran in zona Berzei-Urano – sector 1
6. Pasaj pietonal in zona Eroii Revolutiei, pe raza sectorului 4
Pasajul Basarab
Firmele care se vor ocupa de construirea Pasajului Basarab, una dintre cele mai importante investitii din Capitala, vor fi desemnate la sfarsitul acestui an in urma unei licitatii organizate de municipalitate. Inca nu a fost stabilit termenul la care se va tine licitatia pentru ca pana atunci mai trebuie trecute multe etape care tin de aprobarea investitiei.
In prezent proiectul se afla in dezbatere la Agentia de Protectie a Mediului, dupa cum a afirmat Gheorghe Udriste, responsabil cu investitia din cadrul Primariei Capitalei. Peste aproape o luna proiectul va intra in dezbatere publica si vor fi luati in discutie noii parametri ai lucrarii. Acestia vor trebui aprobati in sedinta Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Spre deosebire de proiectul initial, au aparut mai multe modificari legate de valoarea investitiei, care aproape s-a dublat, si de traseul pasajului care s-a lungit. Specialistii au optat pentru aceasta varianta pe care au considerat-o mai bine adaptata la nevoile actuale fata de cea prezentata in timpul mandatului la primarie al lui Traian Basescu.
Conform noii variante agreate de primarul Videanu, pasajul va porni printr-o rampa de acces din Bd. N. Titulescu, in apropierea intersectiei cu Bd. Al. I. Cuza, va supratraversa Calea Grivitei, apoi pachetul de linii de cale ferata, Bd. Dinicu Golescu, inscriindu-se apoi intre constructiile de pe Soseaua Orhideelor, va supratraversa intersectia Plevnei-Orhideelor-Giulesti si Podul Grozavesti, revenind la sol pe Soseaua Grozavesti. Pe pasaj vor fi instalate linii de tramvai si va fi creata o noua statie RATB deasupra liniilor de cale ferata. Aceasta va avea legaturi pietonale cu statia de cale ferata si cea de metrou, accesul calatorilor facandu-se cu ajutorul ascensoarelor sau scarilor rulante. Investitia include rampe de acces, modificari in reteaua sinelor de tramvai in apropierea pasajului suprateran, schimbari minore la statia de metrou Basarab si adaptari ale diferitelor retele din zona.
Pe tronsonul cuprins intre Bd. Dinicu Golescu si intersectia Giulesti-Plevnei, la nivelul solului, de o parte si de alta a pasajului va fi realizata o constructie cu latimea carosabila de 7 metri, pentru aceasta fiind necesare demolari si exproprieri ale fronturilor construite pe Soseaua Orhideelor, unde fondul imobiliar este de slaba calitate.
Pasajul va permite desfasurarea traficului auto pe doua benzi pe sens si circulatia tramvaielor pe zona centrala a drumului. Sub pasaj, la nivelul solului, de o parte si de alta a stalpilor centrali ai pilelor va fi amplasata calea de rulare a tramvaielor de pe relatia Gara Basarab-Pod Grozavesti.
Pasajul va avea o lungime de aproape 2 km, iar investitia se va ridica la aproape 140 milioane de euro fara TVA. Lucrarile sunt programate sa inceapa in martie sau aprilie 2006 si vor dura 36 de luni. In cadrul acestei investitii se vor realiza si largirea podului existent Grozavesti cu cate 7 metri de carosabil si 3 metri de trotuar pentru facilitarea relatiilor de circulatie la nivelul solului. Pasajul va fi legat de Soseaua N. Titulescu si de Calea Grivitei cu ajutorul a doua bretele de circulatie. Intre Podul Grozavesti si intersectia Orhideelor-Giulesti-Plevnei va fi realizata la nivelul solului o bretea cu doua sensuri de circulatie, cu cate doua benzi/sens si cu trotuar de 3 metri latime, dezvoltata partial pe amplasamentul Centrului Comercial Orhideea. O parte a legaturilor auto ale inelului principal cu Calea Plevnei si Soseaua Giulesti vor fi realizate prin intermediul unor bretele de acces, care vor asigura urcarea sau coborarea de pe pasaj.
Va fi evitata aglomeratia in zona Garii de Nord
Construirea Pasajului Basarab va avea mai multe avantaje pentru bucuresteni. Constructia va duce la inchiderea inelului principal de circulatie, ceea ce conduce la evitarea de catre soferi a zonei centrale a orasului pe axa nord-sud si a zonei Garii de Nord. Aceasta va insemna descongestionarea centrului orasului si in special a axei nord-sud. In plus, vor fi reabilitate strazile aferente: Soseaua N. Titulescu, Soseaua Orhideelor, Calea Plevnei etc. In zona Basarab se va crea un important punct internodal de transport intre calea ferata, metrou si RATB. Dupa realizarea Pasajului Basarab se va reduce cu peste 3,7% pe an consumul de carburanti pentru mijloacele auto care tranziteaza zona. Se vor crea peste 1500 de locuri de munca pe perioada executiei si 50 locuri de munca permanente dupa finalizare, pe timpul exploatarii.
„Fondurile vor fi asigurate in proportie de 90 la suta printr-un program PHARE si de 10 la suta de la bugetul local. Dupa realizarea proiectului tehnic urmeaza obtinerea avizelor de la regiile de utilitati, dupa care primaria poate elibera autorizatia de construire. La nivel local s-au executat deja studiile de fezabilitate si s-a eliberat certificatul de urbanism, pasi obligatorii pentru orice investitie executata in teritoriu”, a spus dna Adriana Bagdasar, arhitectul sef al Primariei sectorului 2. Conform estimarilor facute de specialisti, fiecare pasaj va costa intre 7 si 9 milioane de euro, ceea ce face aproape imposibila finantarea unui proiect similar doar de la bugetul local.