În proiectul Codului de etică pentru învăţământul preuniversitar, aflat în curs de finalizare la Ministerul Educaţiei, se arată că profesorii care ocupă funcţii de conducere, de îndrumare şi de control sau care sunt membri în structuri de conducere trebuie să respecte criteriile unui management eficient al resurselor, să promoveze standardele profesionale şi morale specifice şi să aplice cu obiectivitate reglementările legale şi normele etice.
Potrivit Mediafax, sunt interzise abuzul în exercitarea autorităţii şi hărţuirea personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei care exercită astfel de presiuni. Codul prevede și că profesorii cu funcţii de conducere vor exercita atribuţiile ierarhic superioare din perspectiva exclusivă a evaluării, controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.
Proiectul interzice dascălilor cu funcţii de conducere activităţile de comerţ în unitatea şcolară în lipsa unui contract prealabil, aprobat de către Consiliul de Administraţie al unităţii şcolare. Potrivit documentului redactat de ministerul de resort, personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii: • imparţialitate, independenţă şi obiectivitate; •responsabilitate morală, socială şi profesională; •integritate morală şi profesională; •confidenţialitate; •activitate în interesul public; •respectarea şi promovarea interesului superior al copilului; •respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului; •respectarea autonomiei personale; •onestitate şi corectitudine intelectuală; •respect şi toleranţă; •autoexigenţă în exercitarea profesiei; •interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională; •implicarea în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii/domeniului în care lucrează; •respingerea conduitelor didactice inadecvate.