„Strategia de Apฤrare a ลขฤrii” întocmitฤ de CSAT sub semnฤtura lui Traian Bฤsescu are puncte comune cu ideile care circulau la Cotroceni în mandatul lui Ion Iliescu.
Documentul plecat de pe masa CSAT spre Parlament în iunie 2010 enumerฤ la capitolul „vulnerabilitฤลฃi” alฤturi de „politizarea excesivฤ a unor instituลฃii, la nivel central ลi local”, „corupลฃia, cu implicaลฃii asupra funcลฃionฤrii instituลฃiilor statului ลi cu efecte negative asupra vieลฃii cetฤลฃeanului” ลi „fenomenul campaniilor de presฤ la comandฤ cu scopul de a denigra instituลฃii ale statului, prin rฤspândirea de informaลฃii false despre activitatea acestora”, împreunฤ cu „presiunile exercitate de trusturi de presฤ asupra deciziei politice în vederea obลฃinerii de avantaje de naturฤ economicฤ sau în relaลฃia cu instituลฃii ale statului”.
În mai 2002, deci în timpul mandatului lui Ion Iliescu, presa publica un document intitulat „Strategia de contracarare a atacurilor la adresa imaginii ลฃฤrii”. Planul, elaborat cu concursul fostului Minister al Informaลฃiilor Publice condus de Vasile Dâncu ลi urmare a avertismentului din ianuarie 2002 al fostului consilier prezidenลฃial, Ioan Talpeล cฤ ar fi nevoie de o ripostฤ a autoritฤลฃilor în faลฃa atacurilor interne ลi externe împotriva imaginii României, pornea de la ideea cฤ statul român „poate fi ลฃinta unor atacuri de manipulare, de intimidare, de inducere în eroare ลi de denigrare pe baza unor scenarii minuลฃios construite”. El avertiza cฤ „agresiunile informaลฃionale la adresa României pot viza factorii de decizie ลi opinia publicฤ, pe obiective politice, economice, militare sau de altฤ naturฤ, deformând informaลฃia cu scopul compromiterii ciclului decizional”. Proiectul ar fi fost probabil aprobat de CSAT dacฤ reacลฃia publicฤ ar fi întârziat. Dar ea a fost vehementฤ. Presa ne-angajatฤ politic, opoziลฃia ลi reprezentanลฃii societฤลฃii civile au protestat acuzând autoritฤลฃile cฤ în loc sฤ rezolve problemele grave ale ลฃฤrii care conturau o imagine negativฤ a României, încearcฤ sฤ obstrucลฃioneze libertatea de exprimare ลi sฤ cosmetizeze realitatea. Scandalul a împiedicat aplicarea strategiei sau cel puลฃin a lipsit-o de baza legalฤ, ceea ce nu e de neglijat.
În ultimele zile, ลi reprezentanลฃii Preลedinลฃiei lui Traian Bฤsescu încearcฤ sฤ justifice prezenลฃa referirilor la mass-media în actualul proiect al Strategiei Naลฃionale de Apฤrare. Din nefericire ลi pentru preลedintele Traian Bฤsescu, ลi pentru consolidarea pluralismului ลi libertฤลฃii de exprimare în România, argumentele seamฤnฤ izbitor cu raลฃionamentele „scandaloase”, dupฤ cum se exprima Evenimentul Zilei în 2002, de care se foloseau autoritฤลฃile din vremea lui Ion Iliescu.
Într-o declaraลฃie pentru România liberฤ, ลeful Cancelariei Prezidenลฃiale, Cฤtฤlin Avramescu a declarat joi cฤ experienลฃa altor ลฃฤri între care fosta Yugoslavie ลi Rwanda aratฤ cฤ, în momente critice, influenลฃa negativฤ a unor mass-media poate duce la dezastru. Mai exact, la dezmembrarea ลฃฤrii în cazul fostei Yugoslavii, sau la genocid, în Rwanda. „S-a dovedit astfel rolul nefast al presei de acest tip, la comandฤ; în perioade dificile s-a acลฃionat pentru destabilizarea situaลฃiei”, a argumentat el. E vorba de „posibilitฤลฃi efective” ลi „ în orice scenariu raลฃional, aceste lucruri se pot întâmpla”, a adฤugat oficialul de la Preลedinลฃie. Ce diferenลฃฤ de abordare existฤ oare între o astfel de explicaลฃie ลi cea din 2002, când proiectul pe care Ion Iliescu urma sฤ-ลi punฤ semnฤtura spunea: „La adresa României pot fi declansate campanii informaลฃionale (de informare si promovare, de imagine) ori rãzboi informational, în functie de interesele politice, economice, culturale ori sociale, de metodele si canalele mediatice la dispoziลฃie. Agresiunea informaลฃionalã se poate realiza prin urmãtoarele metode: simpla informare sau argumentare, la sugestionare sau persuasiune, inducere în eroare si dezinformare, ajungând la îndoctrinare, subversiune si, în ultimã instantã, la terorizare”?
Purtฤtorul de cuvânt al Preลedinลฃiei, Valeriu Turcan declarฤ la rândul sฤu în 2010 cฤ „putem lesne observa derapaje, raspândirea informaลฃiilor false, totul încadrându-se într-o comandฤ politicฤ. Nu vorbeลte nimeni despre situaลฃia în care o publicaลฃie x sau y identificฤ o problemฤ la o instituลฃie a statului, ci vorbim de informaลฃii false lansate la adresa instituลฃiilor statului”. Cantitatea de toleranลฃฤ ลi ataลament faลฃฤ de libertatea de exprimare nu este oare egalฤ cu gramajul din urmฤtoarea, prezentฤ în documentul citat din 2002? Anume: „lupta politicã genereazã multiple agresiuni informaลฃionale care afecteazฤ imaginea României. Astfel, se promoveazฤ informaลฃii false care, cu sau fãrã voie, în dorinลฃa de a câstiga un procent de simpatie, deterioreazã imaginea tãrii”.
Consilierul prezidenลฃial, Sebastian Lฤzฤroiu depฤลeลte însฤ chiar ลi solidaritatea cu moลtenitorii regimului Ceauลescu, prezenลฃi la Cotroceni în 2002. El se întoarce înapoi în timp, chiar la sursฤ, adicฤ la celebrele „agenturi strฤine” pe care Nicolae Ceauลescu le acuza cฤ ar fi dat startul revoltei de la Timiลoara în 1989. Prezent într-o emisiune la Realitatea TV, surprinzฤtorul ideolog Sebastian Lฤzฤroiu a explicat mai întâi cฤ „riscurile întotdeauna vin din exterior, vulnerabilitฤลฃile sunt niลte deficienลฃe structurale interne care favorizeazฤ impactul riscurilor, lucrurile de genul ฤsta pot face organismul vulnerabil la anumite atacuri din exterior”. Dupฤ care a avertizat nici mai mult, nici mai puลฃin cฤ „dacฤ presa funcลฃioneazฤ în sistemul ฤsta, cu campanii plฤtite, poate veni ลi o putere strฤinฤ sฤ comande o campanie care sฤ-i serveascฤ un interes care sฤ nu fie neapฤrat congruent cu interesul naลฃional al România. Dacฤ existฤ o asemenea presฤ în România ea poate fi folositฤ de servicii strฤine, de puteri strฤine”. Nu ar fi putut ลi urmฤtoarea înลiruire de vorbe, datând din 2002, sฤ-i redea ideea? Adicฤ: „prin posibilitatea de a achiziลฃiona spaลฃiu sau timp de emisie publicitar, prin acordarea de interviuri ori prin sponsorizarea unor emisiuni cu tentã culturalã, istoricã, sportivã sau distractivã, mass-media poate declansa un adevãrat rãzboi informational si poate afecta imaginea României, în anumite condiลฃii”.
Suporterii de azi ai Palatului Cotroceni, experลฃi în folosirea selectivฤ a principiilor pluralismului ลi statului de drept, au replicat retoric în faลฃa jurnaliลtilor îngrijoraลฃi de resuscitarea acestor apucฤturi autoritariste ale statului român încฤ bolnav: „Vฤ simลฃiลฃi ameninลฃaลฃi? Te urmฤreลte cineva pe tine sau ceea ce scrii? Aveลฃi mai puลฃinฤ libertate decât înainte de aceastฤ strategie?” ลtiลฃi ce a rฤspuns Ion Iliescu în 2002, întrebat tot de jurnaliลti îngrijoraลฃi de perspectiva controlului presei, (unii dintre ei deveniลฃi între timp fani necondiลฃionaลฃi ai lui Traian Bฤsescu). Iatฤ: „Sunteลฃi supuลi controlului? Aลฃi vฤzut o asemenea practicฤ în activitatea noastrฤ?”.
ลi încฤ. „Nu este scopul acestui document sฤ punฤ la zid presa, un instrument de bazฤ al democraลฃiei, ci de a face un inventar corect al vulnerabilitฤลฃilor”, ne spune fostul jurnalist Valeriu Turcan de la înฤlลฃimea apartenenลฃei sale actuale la „instituลฃiile statului”. „Nici un jurnalist onest nu are de sฤ se teamฤ”, se aud ecourile semidocลฃilor politici în mediile interesate de subiect. Serios? Asta seamฤnฤ cu sofismul mizerabil al anilor 90 când celor care protestau împotriva telefoanelor ascultate fฤrฤ mandat de la judecฤtor li se replica acid: „care e problema ta, ai ceva de ascuns?”.
Sฤrmanul preลedinte Traian Bฤsescu, sฤrmanii de noi cฤ plฤtim din bani publici astfel de consilieri, sฤrmanฤ coloanฤ vertebralฤ a naลฃiunii redusฤ la ลฃesut spongios!
Unde este credinลฃa în libertatea de exprimare? Unde este credinลฃa în instituลฃii îndrituite, adicฤ în statul de drept? Unde este credinลฃa în statul minimal ลi „mâna invizibilฤ” a pieลฃei ลi dreapta-socotinลฃฤ a cetฤลฃenilor?
România are deja pîrghii legale, CIVILE, care sฤ apere publicul de neregulile, informaลฃiile false sau debalansate difuzate la televizor sau la radio. Legea audiovizualului românesc este guvernatฤ de Directiva Europeanฤ privind Serviciile Media Audiovizuale, iar încฤlcarea ei ar duce la aplicarea procedurii de infrigement la adresa statului român. Cercetând aceastฤ directivฤ, partizanii ranchiunii prezidenลฃiale ar constata cฤ nu partizanatul politic este limita impusฤ libertฤลฃii de exprimare, potrivit principiilor consacrate la nivel european, ci îndemnurile fฤลฃiลe la xenofobie, incitare la acte de violenลฃฤ sau rฤzboi. În plus, dupฤ cum a explicat preลedintele Consiliului Naลฃional al Audiovizualului, Rฤzvan Popescu pentru România liberฤ, CNA penalizeazฤ drastic abaterile de la normele jurnalistice. În 2009, au fost date de trei ori mai multe amenzi decât în urmฤ cu doi ani, penalizarea pentru abateri grave s-a majorat de la 50.000 de lei la 200.000 de lei. A fost aplicatฤ inclusiv sancลฃiunea întreruperii emisiei la ore de maximฤ audienลฃฤ, ceea ce provocฤ postului vinovat pagube financiare substanลฃiale, în publicitate ลi imagine. E vina CNA cฤ tot acest efort de echilibare este scurtcircuitat de încurajarea celui mai amendat post de televiziune din ลฃarฤ OTV, prin prezenลฃa la emisiunea lui Dan Diaconescu, a lui Traian Bฤsescu, deลฃinฤtorul „celei mai importante funcลฃii în stat”?
Sebastian Lฤzฤroiu bate obrazul scepticilor întrebându-ne din paginile ziarului Gândul: „Când Roลca Stฤnescu ลi pe urmฤ toate trusturile spuneau ca fratele preลedintelui face trafic de armament ลi s-a dus în presa internationalฤ minciuna, nu era o vulnerabilitate la siguranลฃa naลฃionalฤ? Cum se uita NATO la o ลฃarฤ în care se spune cฤ fratele preลedintelui face trafic cu armament pânฤ s-a convins cฤ e vorba de o minciunฤ de campanie?”. Mฤ întreb însฤ cum este posibil ca o acuzaลฃie de o asemenea gravitate sฤ nu-ลi fi gฤsit nici pânฤ în ziua de astฤzi rezolvarea în justiลฃie? De ce Sorin Roลca Stฤnescu nu a fost trimis în judecatฤ dacฤ ลi-a permis astfel de elucubraลฃii? De ce nu a ajuns încฤ la sapฤ de lemn plฤtind daune statului român pentru minciuni sfruntate? De ce nu funcลฃioneazฤ justiลฃia? Nu cumva pentru cฤ dacฤ Justiลฃia ar funcลฃiona cu adevฤrat, ea ar deveni ลi imparลฃialฤ? Iar dacฤ existฤ informaลฃii cฤ „agenturi strฤine” încearcฤ sฤ destabilizeze România, ce fac atât de numeroลii angajaลฃi ai serviciilor secrete? Dorm în front? Ei de ce nu livreazฤ Justiลฃiei nimic? N-au învฤลฃat, în 20 de ani, cum se face? Sau „factorul politic” blocheazฤ sistematic drumul spre Parchet a zeci ลi sute de rapoarte SRI, ducând la disperare ofiลฃeri oneลti?
Iar dacฤ trusturile de presฤ au cฤlcat în picioare principiul obiectivitฤลฃii ลi au depฤลit cu mult, prin agresivitate, ลi afilierea la partizanat politic, nu e limpede cฤ ele au fost înfrânte? Nu e clar cฤ ceea ce au fฤcut Realitatea TV ลi mai ales trustul Intact în campania electoralฤ s-a întors ca un bumerag împotriva taberei politice pe care au slujit-o? ลi nu este limpede cฤ televiziuni precum B1TV ลi OTV au anihilat în bunฤ mฤsurฤ efectul pฤrtinirii politice în favoarea lui Mircea Geoanฤ la Antene, prin partizanat evident în favoarea lui Traian Bฤsescu? Nu este limpede din acest extraordinar episod al prezidenลฃialelor din 2009, cฤ fie ลi într-o formฤ atât de rudimentarฤ ลi cu reprezentanลฃi atât de slabi, pluralismul ลi selecลฃia electoratului au funcลฃionat?
De ce promotorii de ocazie ai libertฤลฃii ลi capitalismului nu cred în capacitatea publicului de a decide? De ce Preลedinลฃia însฤลi sau diverse instituลฃii nu acลฃioneazฤ în justiลฃie pretextele jalnice pentru numele de jurnalist dacฤ însuลi CSAT gฤseลte cฤ România este afectatฤ de acuzaลฃii mincinoase? De ce garantul bunei funcลฃionฤri a instituลฃiilor în România, Preลedintele nu se bazeazฤ pe capacitatea unei instituลฃii de tip european precum CNA cฤ are ea act de cojocul neregulilor ลi exceselor de la televizor? Pe scurt, de ce insistฤ Traian Bฤsescu sฤ militarizeze ลi/sau sฤ aducฤ în zona instituลฃiilor de forลฃฤ ceea ce ลฃine, prin definiลฃie, de societate ลi de instituลฃiile civile? Iar ajungem la ecuaลฃia comunistฤ „statul împotriva societฤลฃii”?
Reflexele îi joacฤ feste preลedintelui, iar cei din jurul sฤu sunt fie prea incompetenลฃi, fie prea fricoลi, fie prea fascinaลฃi ca sฤ-i semnaleze DERAPAJUL.