16.2 C
Bucureศ™ti
miercuri, 9 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialCe a ratat Iliescu aplicฤƒ Bฤƒsescu

Ce a ratat Iliescu aplicฤƒ Bฤƒsescu

„Strategia de Apฤƒrare a ลขฤƒrii” întocmitฤƒ de CSAT sub semnฤƒtura lui Traian Bฤƒsescu are puncte comune cu ideile care circulau la Cotroceni în mandatul lui Ion Iliescu.

Documentul plecat de pe masa CSAT spre Parlament în iunie 2010 enumerฤƒ la capitolul „vulnerabilitฤƒลฃi” alฤƒturi de „politizarea excesivฤƒ a unor instituลฃii, la nivel central ลŸi local”, „corupลฃia, cu implicaลฃii asupra funcลฃionฤƒrii instituลฃiilor statului ลŸi cu efecte negative asupra vieลฃii cetฤƒลฃeanului” ลŸi „fenomenul campaniilor de presฤƒ la comandฤƒ cu scopul de a denigra instituลฃii ale statului, prin rฤƒspândirea de informaลฃii false despre activitatea acestora”, împreunฤƒ cu „presiunile exercitate de trusturi de presฤƒ asupra deciziei politice în vederea obลฃinerii de avantaje de naturฤƒ economicฤƒ sau în relaลฃia cu instituลฃii ale statului”.

În mai 2002, deci în timpul mandatului lui Ion Iliescu, presa publica un document intitulat „Strategia de contracarare a atacurilor la adresa imaginii ลฃฤƒrii”. Planul, elaborat cu concursul fostului Minister al Informaลฃiilor Publice condus de Vasile Dâncu ลŸi urmare a avertismentului din ianuarie 2002 al fostului consilier prezidenลฃial, Ioan TalpeลŸ cฤƒ ar fi nevoie de o ripostฤƒ a autoritฤƒลฃilor în faลฃa atacurilor interne ลŸi externe împotriva imaginii României, pornea de la ideea cฤƒ statul român „poate fi ลฃinta unor atacuri de manipulare, de intimidare, de inducere în eroare ลŸi de denigrare pe baza unor scenarii minuลฃios construite”. El avertiza cฤƒ „agresiunile informaลฃionale la adresa României pot viza factorii de decizie ลŸi opinia publicฤƒ, pe obiective politice, economice, militare sau de altฤƒ naturฤƒ, deformând informaลฃia cu scopul compromiterii ciclului decizional”. Proiectul ar fi fost probabil aprobat de CSAT dacฤƒ reacลฃia publicฤƒ ar fi întârziat. Dar ea a fost vehementฤƒ. Presa ne-angajatฤƒ politic, opoziลฃia ลŸi reprezentanลฃii societฤƒลฃii civile au protestat acuzând autoritฤƒลฃile cฤƒ în loc sฤƒ rezolve problemele grave ale ลฃฤƒrii care conturau o imagine negativฤƒ a României, încearcฤƒ sฤƒ obstrucลฃioneze libertatea de exprimare ลŸi sฤƒ cosmetizeze realitatea. Scandalul a împiedicat aplicarea strategiei sau cel puลฃin a lipsit-o de baza legalฤƒ, ceea ce nu e de neglijat.

În ultimele zile, ลŸi reprezentanลฃii PreลŸedinลฃiei lui Traian Bฤƒsescu încearcฤƒ sฤƒ justifice prezenลฃa referirilor la mass-media în actualul proiect al Strategiei Naลฃionale de Apฤƒrare. Din nefericire ลŸi pentru preลŸedintele Traian Bฤƒsescu, ลŸi pentru consolidarea pluralismului ลŸi libertฤƒลฃii de exprimare în România, argumentele seamฤƒnฤƒ izbitor cu raลฃionamentele „scandaloase”, dupฤƒ cum se exprima Evenimentul Zilei în 2002, de care se foloseau autoritฤƒลฃile din vremea lui Ion Iliescu.

Într-o declaraลฃie pentru România liberฤƒ, ลŸeful Cancelariei Prezidenลฃiale, Cฤƒtฤƒlin Avramescu a declarat joi cฤƒ experienลฃa altor ลฃฤƒri între care fosta Yugoslavie ลŸi Rwanda aratฤƒ cฤƒ, în momente critice, influenลฃa negativฤƒ a unor mass-media poate duce la dezastru. Mai exact, la dezmembrarea ลฃฤƒrii în cazul fostei Yugoslavii, sau la genocid, în Rwanda. „S-a dovedit astfel rolul nefast al presei de acest tip, la comandฤƒ; în perioade dificile s-a acลฃionat pentru destabilizarea situaลฃiei”, a argumentat el. E vorba de „posibilitฤƒลฃi efective” ลŸi „ în orice scenariu raลฃional, aceste lucruri se pot întâmpla”, a adฤƒugat oficialul de la PreลŸedinลฃie. Ce diferenลฃฤƒ de abordare existฤƒ oare între o astfel de explicaลฃie ลŸi cea din 2002, când proiectul pe care Ion Iliescu urma sฤƒ-ลŸi punฤƒ semnฤƒtura spunea: „La adresa României pot fi declansate campanii informaลฃionale (de informare si promovare, de imagine) ori rãzboi informational, în functie de interesele politice, economice, culturale ori sociale, de metodele si canalele mediatice la dispoziลฃie. Agresiunea informaลฃionalã se poate realiza prin urmãtoarele metode: simpla informare sau argumentare, la sugestionare sau persuasiune, inducere în eroare si dezinformare, ajungând la îndoctrinare, subversiune si, în ultimã instantã, la terorizare”?

Purtฤƒtorul de cuvânt al PreลŸedinลฃiei, Valeriu Turcan declarฤƒ la rândul sฤƒu în 2010 cฤƒ „putem lesne observa derapaje, raspândirea informaลฃiilor false, totul încadrându-se într-o comandฤƒ politicฤƒ. Nu vorbeลŸte nimeni despre situaลฃia în care o publicaลฃie x sau y identificฤƒ o problemฤƒ la o instituลฃie a statului, ci vorbim de informaลฃii false lansate la adresa instituลฃiilor statului”. Cantitatea de toleranลฃฤƒ ลŸi ataลŸament faลฃฤƒ de libertatea de exprimare nu este oare egalฤƒ cu gramajul din urmฤƒtoarea, prezentฤƒ în documentul citat din 2002? Anume: „lupta politicã genereazã multiple agresiuni informaลฃionale care afecteazฤƒ imaginea României. Astfel, se promoveazฤƒ informaลฃii false care, cu sau fãrã voie, în dorinลฃa de a câstiga un procent de simpatie, deterioreazã imaginea tãrii”.

Consilierul prezidenลฃial, Sebastian Lฤƒzฤƒroiu depฤƒลŸeลŸte însฤƒ chiar ลŸi solidaritatea cu moลŸtenitorii regimului CeauลŸescu, prezenลฃi la Cotroceni în 2002. El se întoarce înapoi în timp, chiar la sursฤƒ, adicฤƒ la celebrele „agenturi strฤƒine” pe care Nicolae CeauลŸescu le acuza cฤƒ ar fi dat startul revoltei de la TimiลŸoara în 1989. Prezent într-o emisiune la Realitatea TV, surprinzฤƒtorul ideolog Sebastian Lฤƒzฤƒroiu a explicat mai întâi cฤƒ „riscurile întotdeauna vin din exterior, vulnerabilitฤƒลฃile sunt niลŸte deficienลฃe structurale interne care favorizeazฤƒ impactul riscurilor, lucrurile de genul ฤƒsta pot face organismul vulnerabil la anumite atacuri din exterior”. Dupฤƒ care a avertizat nici mai mult, nici mai puลฃin cฤƒ „dacฤƒ presa funcลฃioneazฤƒ în sistemul ฤƒsta, cu campanii plฤƒtite, poate veni ลŸi o putere strฤƒinฤƒ sฤƒ comande o campanie care sฤƒ-i serveascฤƒ un interes care sฤƒ nu fie neapฤƒrat congruent cu interesul naลฃional al România. Dacฤƒ existฤƒ o asemenea presฤƒ în România ea poate fi folositฤƒ de servicii strฤƒine, de puteri strฤƒine”. Nu ar fi putut ลŸi urmฤƒtoarea înลŸiruire de vorbe, datând din 2002, sฤƒ-i redea ideea? Adicฤƒ: „prin posibilitatea de a achiziลฃiona spaลฃiu sau timp de emisie publicitar, prin acordarea de interviuri ori prin sponsorizarea unor emisiuni cu tentã culturalã, istoricã, sportivã sau distractivã, mass-media poate declansa un adevãrat rãzboi informational si poate afecta imaginea României, în anumite condiลฃii”.

Suporterii de azi ai Palatului Cotroceni, experลฃi în folosirea selectivฤƒ a principiilor pluralismului ลŸi statului de drept, au replicat retoric în faลฃa jurnaliลŸtilor îngrijoraลฃi de resuscitarea acestor apucฤƒturi autoritariste ale statului român încฤƒ bolnav: „Vฤƒ simลฃiลฃi ameninลฃaลฃi? Te urmฤƒreลŸte cineva pe tine sau ceea ce scrii? Aveลฃi mai puลฃinฤƒ libertate decât înainte de aceastฤƒ strategie?” ลžtiลฃi ce a rฤƒspuns Ion Iliescu în 2002, întrebat tot de jurnaliลŸti îngrijoraลฃi de perspectiva controlului presei, (unii dintre ei deveniลฃi între timp fani necondiลฃionaลฃi ai lui Traian Bฤƒsescu). Iatฤƒ: „Sunteลฃi supuลŸi controlului? Aลฃi vฤƒzut o asemenea practicฤƒ în activitatea noastrฤƒ?”.

ลži încฤƒ. „Nu este scopul acestui document sฤƒ punฤƒ la zid presa, un instrument de bazฤƒ al democraลฃiei, ci de a face un inventar corect al vulnerabilitฤƒลฃilor”, ne spune fostul jurnalist Valeriu Turcan de la înฤƒlลฃimea apartenenลฃei sale actuale la „instituลฃiile statului”. „Nici un jurnalist onest nu are de sฤƒ se teamฤƒ”, se aud ecourile semidocลฃilor politici în mediile interesate de subiect. Serios? Asta seamฤƒnฤƒ cu sofismul mizerabil al anilor 90 când celor care protestau împotriva telefoanelor ascultate fฤƒrฤƒ mandat de la judecฤƒtor li se replica acid: „care e problema ta, ai ceva de ascuns?”.

Sฤƒrmanul preลŸedinte Traian Bฤƒsescu, sฤƒrmanii de noi cฤƒ plฤƒtim din bani publici astfel de consilieri, sฤƒrmanฤƒ coloanฤƒ vertebralฤƒ a naลฃiunii redusฤƒ la ลฃesut spongios!

Unde este credinลฃa în libertatea de exprimare? Unde este credinลฃa în instituลฃii îndrituite, adicฤƒ în statul de drept? Unde este credinลฃa în statul minimal ลŸi „mâna invizibilฤƒ” a pieลฃei ลŸi dreapta-socotinลฃฤƒ a cetฤƒลฃenilor?

România are deja pîrghii legale, CIVILE, care sฤƒ apere publicul de neregulile, informaลฃiile false sau debalansate difuzate la televizor sau la radio. Legea audiovizualului românesc este guvernatฤƒ de Directiva Europeanฤƒ privind Serviciile Media Audiovizuale, iar încฤƒlcarea ei ar duce la aplicarea procedurii de infrigement la adresa statului român. Cercetând aceastฤƒ directivฤƒ, partizanii ranchiunii prezidenลฃiale ar constata cฤƒ nu partizanatul politic este limita impusฤƒ libertฤƒลฃii de exprimare, potrivit principiilor consacrate la nivel european, ci îndemnurile fฤƒลฃiลŸe la xenofobie, incitare la acte de violenลฃฤƒ sau rฤƒzboi. În plus, dupฤƒ cum a explicat preลŸedintele Consiliului Naลฃional al Audiovizualului, Rฤƒzvan Popescu pentru România liberฤƒ, CNA penalizeazฤƒ drastic abaterile de la normele jurnalistice. În 2009, au fost date de trei ori mai multe amenzi decât în urmฤƒ cu doi ani, penalizarea pentru abateri grave s-a majorat de la 50.000 de lei la 200.000 de lei. A fost aplicatฤƒ inclusiv sancลฃiunea întreruperii emisiei la ore de maximฤƒ audienลฃฤƒ, ceea ce provocฤƒ postului vinovat pagube financiare substanลฃiale, în publicitate ลŸi imagine. E vina CNA cฤƒ tot acest efort de echilibare este scurtcircuitat de încurajarea celui mai amendat post de televiziune din ลฃarฤƒ OTV, prin prezenลฃa la emisiunea lui Dan Diaconescu, a lui Traian Bฤƒsescu, deลฃinฤƒtorul „celei mai importante funcลฃii în stat”?

Sebastian Lฤƒzฤƒroiu bate obrazul scepticilor întrebându-ne din paginile ziarului Gândul: „Când RoลŸca Stฤƒnescu ลŸi pe urmฤƒ toate trusturile spuneau ca fratele preลŸedintelui face trafic de armament ลŸi s-a dus în presa internationalฤƒ minciuna, nu era o vulnerabilitate la siguranลฃa naลฃionalฤƒ? Cum se uita NATO la o ลฃarฤƒ în care se spune cฤƒ fratele preลŸedintelui face trafic cu armament pânฤƒ s-a convins cฤƒ e vorba de o minciunฤƒ de campanie?”. Mฤƒ întreb însฤƒ cum este posibil ca o acuzaลฃie de o asemenea gravitate sฤƒ nu-ลŸi fi gฤƒsit nici pânฤƒ în ziua de astฤƒzi rezolvarea în justiลฃie? De ce Sorin RoลŸca Stฤƒnescu nu a fost trimis în judecatฤƒ dacฤƒ ลŸi-a permis astfel de elucubraลฃii? De ce nu a ajuns încฤƒ la sapฤƒ de lemn plฤƒtind daune statului român pentru minciuni sfruntate? De ce nu funcลฃioneazฤƒ justiลฃia? Nu cumva pentru cฤƒ dacฤƒ Justiลฃia ar funcลฃiona cu adevฤƒrat, ea ar deveni ลŸi imparลฃialฤƒ? Iar dacฤƒ existฤƒ informaลฃii cฤƒ „agenturi strฤƒine” încearcฤƒ sฤƒ destabilizeze România, ce fac atât de numeroลŸii angajaลฃi ai serviciilor secrete? Dorm în front? Ei de ce nu livreazฤƒ Justiลฃiei nimic? N-au învฤƒลฃat, în 20 de ani, cum se face? Sau „factorul politic” blocheazฤƒ sistematic drumul spre Parchet a zeci ลŸi sute de rapoarte SRI, ducând la disperare ofiลฃeri oneลŸti?

Iar dacฤƒ trusturile de presฤƒ au cฤƒlcat în picioare principiul obiectivitฤƒลฃii ลŸi au depฤƒลŸit cu mult, prin agresivitate, ลŸi afilierea la partizanat politic, nu e limpede cฤƒ ele au fost înfrânte? Nu e clar cฤƒ ceea ce au fฤƒcut Realitatea TV ลŸi mai ales trustul Intact în campania electoralฤƒ s-a întors ca un bumerag împotriva taberei politice pe care au slujit-o? ลži nu este limpede cฤƒ televiziuni precum B1TV ลŸi OTV au anihilat în bunฤƒ mฤƒsurฤƒ efectul pฤƒrtinirii politice în favoarea lui Mircea Geoanฤƒ la Antene, prin partizanat evident în favoarea lui Traian Bฤƒsescu? Nu este limpede din acest extraordinar episod al prezidenลฃialelor din 2009, cฤƒ fie ลŸi într-o formฤƒ atât de rudimentarฤƒ ลŸi cu reprezentanลฃi atât de slabi, pluralismul ลŸi selecลฃia electoratului au funcลฃionat?

De ce promotorii de ocazie ai libertฤƒลฃii ลŸi capitalismului nu cred în capacitatea publicului de a decide? De ce PreลŸedinลฃia însฤƒลŸi sau diverse instituลฃii nu acลฃioneazฤƒ în justiลฃie pretextele jalnice pentru numele de jurnalist dacฤƒ însuลŸi CSAT gฤƒseลŸte cฤƒ România este afectatฤƒ de acuzaลฃii mincinoase? De ce garantul bunei funcลฃionฤƒri a instituลฃiilor în România, PreลŸedintele nu se bazeazฤƒ pe capacitatea unei instituลฃii de tip european precum CNA cฤƒ are ea act de cojocul neregulilor ลŸi exceselor de la televizor? Pe scurt, de ce insistฤƒ Traian Bฤƒsescu sฤƒ militarizeze ลŸi/sau sฤƒ aducฤƒ în zona instituลฃiilor de forลฃฤƒ ceea ce ลฃine, prin definiลฃie, de societate ลŸi de instituลฃiile civile? Iar ajungem la ecuaลฃia comunistฤƒ „statul împotriva societฤƒลฃii”?

Reflexele îi joacฤƒ feste preลŸedintelui, iar cei din jurul sฤƒu sunt fie prea incompetenลฃi, fie prea fricoลŸi, fie prea fascinaลฃi ca sฤƒ-i semnaleze DERAPAJUL.

Elena Vijulie
Elena Vijulie
Elena Vijulie, sef departament Politica
Cele mai citite

Fiul lui Victor Cornea, prezent la aniversarea fiicei Andreei Bฤƒlan

Andreea Bฤƒlan a organizat o petrecere specialฤƒ pentru fiica sa, Ella, care a รฎmplinit 8 ani, sฤƒrbฤƒtorind รฎntr-un mod memorabil alฤƒturi de familie ศ™i...

Unitฤƒศ›i de รฎnvฤƒศ›ฤƒmรขnt decorate de preศ™edintele Romรขniei

Mai multe unitฤƒศ›i de รฎnvฤƒศ›ฤƒmรขnt din ศ›arฤƒ au fost decorate marศ›i, 8 octombrie, de cฤƒtre preศ™edintele Klaus Iohannis, cu ocazia Zilei Educaศ›iei. โ€žI-am decorat...

Alina Gorghiu รฎi solicitฤƒ Elenei Lasconi sฤƒ-ศ™i cearฤƒ scuze de la toate femeile din Romรขnia

Ministrul Justiศ›iei afirmฤƒ cฤƒ declaraศ›iile candidatului la prezidenศ›iale sunt toxice ศ™i deplasate Alina Gorghiu รฎi transmite Elenei Lasconi, printr-o postare, sฤƒ-ศ™i cearฤƒ iertare de la...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ