Boom-ul a fost dat de „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” – care a luat cam tot ce era de luat – de la Golden Palm-ul de la Cannes până la mai multe premii pentru cel mai bun film într-o limbă străină la festivaluri din Statele Unite ale Americii şi Canada. Aşa au reînceput şi străinii să audă de cinematografia românească. Cristian Mungiu şi echipa sa au refăcut imaginea filmului autohton peste hotare. Ultimul premiu a fost luat de „Marţi, după Crăciun” la Festivalul de Film de la Sarajevo, unde Mirela Oprişor a luat premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal. Pentru că este unul dintre acele lucruri pozitive care ne reprezintă în afara ţării, „Timpul liber” a promovat intens cinematografia românească în ultimii ani – şi va continua să o facă. Nici nu s-a întors bine în ţară, de la Sarajevo, că Mirela Oprişor nu ne-a scăpat, petrecând aproape două ore cu Teodora Duţu, care a descusut-o cât a putut de mult. Rezultatul discuţiei se întinde pe patru pagini pentru că Mirela a fost foarte în formă!
La capitolul turism însă, mai avem de învăţat. În cei 20 de ani după revoluţie, România nu şi-a construit o imagine prea bună în Occidentul apropiat. Am pierdut, pe rând, turiştii din Scandinavia, după care turiştii din Germania, dar şi alţii. Îmi este foarte greu să cred că vom reuşi printr-un logo sau o campanie agresivă de câteva milioane de euro să reparăm ceea ce s-a stricat în două decenii. Chiar dacă în ultimii doi ani numărul turiştilor străini a crescut, succesul – cel mai probabil – nu se datorează campaniilor de promovare făcute de Ministerul Turismului, ci mai degrabă agenţiilor de turism sau a companiilor aeriene care încearcă să facă oferte foarte atractive pentru străini. Nu ştiu cât de repede se vor reface staţiunile din România – în multe nu s-a investit nimic de la revoluţie încoace – precum s-a întâmplat la Băile Lipova (care, după cum spune un articol din România liberă, „au renăscut din propria cenuşă” – http://sp2.ro/bailelipova), însă exemplul ar trebui urmat urgent şi de alte staţiuni! Nu avem doar o frunză în „grădina noastră”, avem mult mai multe… trebuie doar să le valorificăm! Pe de cealaltă parte, fiecare român ar trebui să participe la refacerea imaginii ţării în străinătate, prin comportament, prin schimbarea unor mentalităţi… Şi, ca fapt divers, uitaţi-vă la un clip de prezentare al standului României la un târg de turism de la Londra, din anul 1964 – http://sp2.ro/romprom.