15.2 C
Bucureศ™ti
vineri, 4 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialAutostrada de pe Valea Prahovei, din fonduri UE?

Autostrada de pe Valea Prahovei, din fonduri UE?

ลžoseaua ar putea fi construitฤƒ cu bani primiลฃi gratis de la UE, ลŸi nu cu finanลฃare asiguratฤƒ de bancherii concesionarului Vistrada Nord, format din firmele Vinci, Strabag ลŸi Aktor. Schimbarea sursei de finanลฃare, dacฤƒ se va întâmpla, va amâna însฤƒ proiectul cu ani buni.

Susลฃin în continuare concesiunea ca fiind ”prima opลฃiune avutฤƒ în vedere” pentru realizarea autostrฤƒzii Comarnic-BraลŸov, însฤƒ doresc sฤƒ obiลŸnuiascฤƒ românii cu ideea unui posibil eลŸec privind concesiunea. La finele sฤƒptฤƒmânii trecute, la Arad, premierul Victor Ponta ลŸi ministrul Transporturilor, Ioan Rus, au lฤƒsat sฤƒ se înลฃeleagฤƒ cฤƒ, dacฤƒ procedura de concesiune în curs nu va avea succes, nu va fi nicio tragedie cฤƒci autostrada se va face din banii UE.

Cu aproape un an în urmฤƒ, în decembrie 2013, premierul Ponta anunลฃa cฤƒ firmele Vinci, Strabag ลŸi Aktor au fost desemnate câลŸtigฤƒtoare ale procedurii de concesiune, perdanลฃi fiind constructorii italieni Impregilo ลŸi Salini. Lucrฤƒrile urmau sฤƒ înceapฤƒ în primฤƒvara acestui an, mai spunea Ponta. A trecut aproape un an ลŸi tot ce se ลŸtie este cฤƒ pฤƒrลฃile, anume Compania de Drumuri, bancherii finanลฃatori, cele trei firme constructoare indicate, sunt înลฃepenite în aceleaลŸi negocieri interminabile în care se gฤƒseau ลŸi în varฤƒ ลŸi al cฤƒror sfârลŸit nu pare a fi aproape.

„Asta se analizeazฤƒ acum: risc de trafic, risc de construcลฃie ลŸi risc de disponibilitate. Funcลฃie de aceste lucruri, ลŸi pe noi ne vor obliga la 100 de lei deficit anual sau la 4 lei deficit anual. E o mare diferenลฃฤƒ. Noi ducem aceastฤƒ discuลฃie, firma câลŸtigฤƒtoare duce discuลฃia privitor la o construcลฃie financiarฤƒ“, declara în iulie Ioan Rus. În toamnฤƒ, afirma el tot atunci, va fi luatฤƒ o decizie privind acest proiect: „Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi“. Lunile au trecut ลŸi se negociazฤƒ acelaลŸi lucru. „Autostrada Comarnic-Braศ™ov este, în continuare, în negociere legatฤƒ de concesionar, care negociazฤƒ cu finanศ›atorii lui, noi negociem cu ei (concesionarul — n.r.).“, spunea el la finele sฤƒptฤƒmânii trecute. Boala lungฤƒ este moarte sigurฤƒ, iar oficialii par a voi sฤƒ obiลŸnuiascฤƒ opinia publicฤƒ cu ideea unui eลŸec privind concesiunea. Ei susลฃin cฤƒ existฤƒ soluลฃia de rezervฤƒ. „Este o dublฤƒ soluศ›ie, în cazul în care acest lucru nu va putea fi finalizat în acest fel, vom încerca pe fonduri europene. Ideea de la care plecฤƒm, cu maximum de certitudine, este cฤƒ (autostrada — n.r.) Comarnic-Braศ™ov se va face. În acest moment, ศ™ansa întâi o are concesiunea. Dar, întotdeauna te gândeศ™ti ศ™i la o altฤƒ soluศ›ie“, spune acum ministrul Transporturilor.

Fondurile europene, o soluลฃie?

Dacฤƒ în urmฤƒ cu ani de zile exista o viziune idilicฤƒ privind finanลฃarea autostrฤƒzii Comarnic-BraลŸov – oricând vom gฤƒsi un concesionar care sฤƒ vinฤƒ cu bani pentru o autostradฤƒ atât de importantฤƒ, sugerau oficialii în urmฤƒ cu ceva timp –, acum viziunea idilicฤƒ este cea a înlocuirii facile a sursei private de finanลฃare cu alta publicฤƒ. În primul rând, folosirea banilor europeni la construire va presupune organizarea unei noi licitaลฃii pentru selecลฃia constructorului, înลฃelegerea cu firmele Vinci-Strabag ลŸi Aktor urmând sฤƒ cadฤƒ. Ori, în România procedurile de achiziลฃie publicฤƒ sunt lungi, contestaลฃiile dureazฤƒ luni, iar neregulile sunt deseori sancลฃionate de Comisia Europeanฤƒ cu retragerea finanลฃฤƒrii. În al doilea rând, grosul banilor ar trebui asigurat de cฤƒtre stat, cฤƒci, negฤƒsindu-se pe reลฃeaua centralฤƒ europeanฤƒ de transport TEN-T Core, Comisia Europeanฤƒ va da doar aproximativ un sfert din banii necesari. Sฤƒrฤƒcia bugetului de stat, incapabil sฤƒ asigure fluent finanลฃarea necesarฤƒ, cererea de bani din perioadele electorale, presiunea deficitelor bugetare mici vor limita alocฤƒrile pentru acest proiect, împingând definitivarea lui peste ani. Persoanele apropiate proiectului sperฤƒ cฤƒ Guvernul pregฤƒteลŸte un anunลฃ pozitiv privind încheierea negocierilor cu Vinci-Strabag-Aktor care sฤƒ fie fฤƒcut pânฤƒ în alegeri. Un astfel de anunลฃ ar propulsa partidul de guvernฤƒmânt în opลฃiunile electoratului. Dacฤƒ un astfel de anunลฃ nu va fi fฤƒcut, singura concluzie este cฤƒ înลฃelegerea cu Vinci picฤƒ. Despre aceasta se va vorbi însฤƒ doar dupฤƒ alegeri, astfel încât procesul electoral sฤƒ nu fie influenลฃat.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Samsung, amendฤƒ infimฤƒ pentru douฤƒ รฎncฤƒlcฤƒri ale legii privind siguranศ›a energiei atomice din Coreea de Sud

Autoritฤƒศ›ile sud-coreene au finalizat ancheta privind incidentul รฎn care doi angajaศ›i ai Samsung au fost expuศ™i la radiaศ›ii X, sancศ›ionรขnd compania cu o amendฤƒ...

Rusia a โ€žcumpฤƒratโ€ รฎn Republica Moldova voturi รฎmpotriva Maiei Sandu ศ™i anti-UE cu peste 15 milioane de dolari

Cetฤƒลฃeni ai Republicii Moldova au primit รฎn total peste 15 milioane de dolari (13,6 milioane de euro) pentru a vota pe 20 octombrie รฎmpotriva...

Beneficiile implanturilor dentare pentru sฤƒnฤƒtatea oralฤƒ ศ™i calitatea vieศ›ii

Te-ai gรขndit vreodatฤƒ cum ar arฤƒta viaศ›a ta dacฤƒ ai scฤƒpa de cele mai mari complexe? Pentru mulศ›i, dantura nu este tocmai un motiv...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ