ลoseaua ar putea fi construitฤ cu bani primiลฃi gratis de la UE, ลi nu cu finanลฃare asiguratฤ de bancherii concesionarului Vistrada Nord, format din firmele Vinci, Strabag ลi Aktor. Schimbarea sursei de finanลฃare, dacฤ se va întâmpla, va amâna însฤ proiectul cu ani buni.
Susลฃin în continuare concesiunea ca fiind ”prima opลฃiune avutฤ în vedere” pentru realizarea autostrฤzii Comarnic-Braลov, însฤ doresc sฤ obiลnuiascฤ românii cu ideea unui posibil eลec privind concesiunea. La finele sฤptฤmânii trecute, la Arad, premierul Victor Ponta ลi ministrul Transporturilor, Ioan Rus, au lฤsat sฤ se înลฃeleagฤ cฤ, dacฤ procedura de concesiune în curs nu va avea succes, nu va fi nicio tragedie cฤci autostrada se va face din banii UE.
Cu aproape un an în urmฤ, în decembrie 2013, premierul Ponta anunลฃa cฤ firmele Vinci, Strabag ลi Aktor au fost desemnate câลtigฤtoare ale procedurii de concesiune, perdanลฃi fiind constructorii italieni Impregilo ลi Salini. Lucrฤrile urmau sฤ înceapฤ în primฤvara acestui an, mai spunea Ponta. A trecut aproape un an ลi tot ce se ลtie este cฤ pฤrลฃile, anume Compania de Drumuri, bancherii finanลฃatori, cele trei firme constructoare indicate, sunt înลฃepenite în aceleaลi negocieri interminabile în care se gฤseau ลi în varฤ ลi al cฤror sfârลit nu pare a fi aproape.
„Asta se analizeazฤ acum: risc de trafic, risc de construcลฃie ลi risc de disponibilitate. Funcลฃie de aceste lucruri, ลi pe noi ne vor obliga la 100 de lei deficit anual sau la 4 lei deficit anual. E o mare diferenลฃฤ. Noi ducem aceastฤ discuลฃie, firma câลtigฤtoare duce discuลฃia privitor la o construcลฃie financiarฤ“, declara în iulie Ioan Rus. În toamnฤ, afirma el tot atunci, va fi luatฤ o decizie privind acest proiect: „Ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi“. Lunile au trecut ลi se negociazฤ acelaลi lucru. „Autostrada Comarnic-Braศov este, în continuare, în negociere legatฤ de concesionar, care negociazฤ cu finanศatorii lui, noi negociem cu ei (concesionarul — n.r.).“, spunea el la finele sฤptฤmânii trecute. Boala lungฤ este moarte sigurฤ, iar oficialii par a voi sฤ obiลnuiascฤ opinia publicฤ cu ideea unui eลec privind concesiunea. Ei susลฃin cฤ existฤ soluลฃia de rezervฤ. „Este o dublฤ soluศie, în cazul în care acest lucru nu va putea fi finalizat în acest fel, vom încerca pe fonduri europene. Ideea de la care plecฤm, cu maximum de certitudine, este cฤ (autostrada — n.r.) Comarnic-Braศov se va face. În acest moment, ศansa întâi o are concesiunea. Dar, întotdeauna te gândeศti ศi la o altฤ soluศie“, spune acum ministrul Transporturilor.
Fondurile europene, o soluลฃie?
Dacฤ în urmฤ cu ani de zile exista o viziune idilicฤ privind finanลฃarea autostrฤzii Comarnic-Braลov – oricând vom gฤsi un concesionar care sฤ vinฤ cu bani pentru o autostradฤ atât de importantฤ, sugerau oficialii în urmฤ cu ceva timp –, acum viziunea idilicฤ este cea a înlocuirii facile a sursei private de finanลฃare cu alta publicฤ. În primul rând, folosirea banilor europeni la construire va presupune organizarea unei noi licitaลฃii pentru selecลฃia constructorului, înลฃelegerea cu firmele Vinci-Strabag ลi Aktor urmând sฤ cadฤ. Ori, în România procedurile de achiziลฃie publicฤ sunt lungi, contestaลฃiile dureazฤ luni, iar neregulile sunt deseori sancลฃionate de Comisia Europeanฤ cu retragerea finanลฃฤrii. În al doilea rând, grosul banilor ar trebui asigurat de cฤtre stat, cฤci, negฤsindu-se pe reลฃeaua centralฤ europeanฤ de transport TEN-T Core, Comisia Europeanฤ va da doar aproximativ un sfert din banii necesari. Sฤrฤcia bugetului de stat, incapabil sฤ asigure fluent finanลฃarea necesarฤ, cererea de bani din perioadele electorale, presiunea deficitelor bugetare mici vor limita alocฤrile pentru acest proiect, împingând definitivarea lui peste ani. Persoanele apropiate proiectului sperฤ cฤ Guvernul pregฤteลte un anunลฃ pozitiv privind încheierea negocierilor cu Vinci-Strabag-Aktor care sฤ fie fฤcut pânฤ în alegeri. Un astfel de anunลฃ ar propulsa partidul de guvernฤmânt în opลฃiunile electoratului. Dacฤ un astfel de anunลฃ nu va fi fฤcut, singura concluzie este cฤ înลฃelegerea cu Vinci picฤ. Despre aceasta se va vorbi însฤ doar dupฤ alegeri, astfel încât procesul electoral sฤ nu fie influenลฃat.