10 C
București
duminică, 5 mai 2024
AcasăSpecialAgigea: pe-aici nu se trece

Agigea: pe-aici nu se trece

Pe 15 septembrie, circulația pe podul din Agigea va fi întreruptă din nou. Constructorii, care au început lucrările în octombrie 2010, deci acum aproape patru ani, nu au reușit să înlocuiască decât opt din cele zece hobane. Vestea pentru constănțeni este cu atât mai proastă cu cât li se promisese că, până la această dată, va fi gata podul peste canalul Dunăre – Marea Neagră realizat în portul Constanța. Astfel, șoferii ar fi ocolit numai câțiva kilometri, nu 120, cum se întâmplă la închiderea traficului în Agigea. Pe 1 mai 2014, la șantierul din port a venit și primul ministru, care a dat asigurări că noul pod va fi gata până la sfârșitul lunii iulie. Ba mai mult, a spus că la acea dată va veni cu mașina pentru a-l traversa. Nu a făcut însă acest lucru și bine a făcut, pentru că la sfârșitul lunii iulie podul nu numai că nu era gata, dar chiar lipsea tronsonul central din el. Acesta a fost montat de-abia vinerea trecută. Noul termen avansat pentru finalizarea lucrării este 31 octombrie 2014, ceea ce înseamnă că șoferii din Constanța care traversează Agigea vor avea parte de un trafic de coșmar  cel puțin o lună și jumătate. Reamintim că, din cauza lucrărilor de reabilitare, de la 1 octombrie 2013 vehiculele cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone nu au mai avut voie să traverseze podul, iar pentru a ajunge în Portul Constanţa au folosit mai multe rute ocolitoare. De asemenea, de la jumătatea lunii octombrie podul de la Agigea a fost închis total timp de două ore sau de patru ore, câte trei zile pe săptămână.

Cel mai mare pod de tip hobanat din România

Podul din port este amplasat la km 0+540 al Canalului Dunăre – Marea Neagră și are tot o structură de tip hobanat (practic, este un pod suspendat, susținut de cabluri de oțel). La finalizare va fi cel mai mare pod de acest gen din România. Va avea o lungime totală de 360 metri, o deschidere centrală de 200 metri, iar lăţimea podului va fi de 17,4 metri, permiţând circulaţia pe 4 benzi. Înălţimea liberă sub tablierul podului în axul Canalului Dunăre – Marea Neagră va fi de 18,4 metri. Pilonii de pe maluri care susțin tablierul podului prin fascicule de hobane au o înălţime de 66 metri deasupra nivelului mării.

Cum spuneam, tronsonul central a fost montat recent. Urmează să se execute atât placa de suprabetonare şi calea pe pod, cât şi reglajele fine ale eforturilor în hobane şi probele tehnologice în vederea intrării în exploatare a podului hobanat. De asemenea, mai sunt necesare câteva lucrări adiacente, și anume construirea unor viaducte de acces la pod (unul pe malul stâng cu o lungime de 281,15 m (spre Constanţa), cu 8 deschideri, și unul pe malul drept cu o lungime de 262,42 m (spre Agigea), cu 8 deschideri), a unui pasaj de trecere la nivel cu calea ferată, dar și lucrări de drumuri de acces spre zona de nord şi de sud a Portului Constanţa, inclusiv racordul cu varianta ocolitoare a municipiului Constanţa (A4), cu o lungime totală de 1.700 m. Fără acest racord, podul nu ar putea fi folosit de autovehiculele care vin sau pleacă din municipiul Constanța. Se vor construi și două clădiri pentru asigurarea controlului accesului în port, parcări în zonele de acces la noile porţi de acces, 7 şi 10 bis, dar și lucrări hidrotehnice şi de consolidări. Proiectul este finanţat din fonduri structurale ale Uniunii Europene şi de la bugetul statului. 

Podul nou ar fi trebuit să fie gata pe 31 iulie. Noul termen este 31 octombrie

Cele mai citite

Ce salarii aveau cu adevărat Nicolae și Elena Ceaușescu

Așa cum bine cunoaștem cu toții, până în urmă cu mai bine de trei decenii și jumătate, România s-a aflat sub jugul dictaturii...
Ultima oră
Pe aceeași temă