Fiți gata să vă lăsați fascinați de un ghid vizual cuprinzător al celor mai importante 1001 de mașini create vreodată. Fiți uimiți de prezentările tehnice deosebit de detaliate și savurați informațiile competente, dar și distractive, create de o echipă de specialiști în tehnică automobilistică.
Cartea „1001 de mașini la care să visezi într-o viață“ este un ghid complet al celor mai frumoase mașini, începând cu modelul T al lui Henry Ford și ajungând până la cele mai noi vehicule high-tech. Este o carte plină de informații interesante și bine structurate pentru a obține maximum de date despre fiecare automobil în parte, fiind cadoul ideal pentru pasionații de automobile.
Prefața acestui volum extraordinar a fost scrisă de nimeni altul decât Nick Mason, bateristul legendarei trupe Pink Floyd. Vă invităm să descoperiți acest volum din perspectiva unui muzician de renume mondial.
Will Rogers, actor, comentator şi cowboy american, a intrat în istorie cu o expresie faimoasă: „Nu am cunoscut până acum un om pe care să nu‑l plac“. Ei bine, eu unul simt cam acelaşi lucru faţă de maşini.
Am simţit asta de mic copil. Chiar dacă dumneavoastră aţi aduna laolaltă cele mai îngrozitoare 1001 maşini din toate timpurile, eu aş găsi, probabil, ceva interesant la fiecare dintre ele, suficient de interesant cât să se justifice cercetarea, conducerea şi, foarte trist, uneori achiziţionarea groaznicului vehicul.
Acel entuziasm de copil mi‑a rămas nealterat, chiar şi după mulţi
ani de şofat, întrecut în curse şi restaurare de maşini, iar ideea unei liste cu 1001 de maşini, cele mai bune dintre cele mai bune, este extrem de provocatoare.
Aşa cum se petrec lucrurile în cazul selectării unei liste cu cele mai bune articole dintr‑un domeniu, plăcerea oferită de întocmirea listei de faţă se regăseşte în afirmarea unor judecăţi proprii şi nealterate, temperată fiind însă de regretul ocazional al neincluderii câte unui favorit. Merită să ne amintim că în acest caz, la fel ca în cazul muzicii, nu există un ultim arbitru al bunului gust. În vreme ce un om ar putea reuşi să colecţioneze toate timbrele poştale emise în lume (şi prin aceasta să le crească valoarea), niciun colecţionar de maşini nu poate strânge maşini astfel încât să satisfacă gusturile tuturor celorlalţi oameni.
Pentru entuziaşti, maşinile reprezintă încontinuu un punct de atracţie. Aceştia îşi generează adesea legături internaţionale, aşa cum fidelii unor mărci înfiinţează cluburi, şi organizează diverse evenimente în cadrul cărora să sărbătorească maşinile de vis alese de ei (uneori nişte obiecte fără noimă – of, iar mă las cuprins de propriile prejudecăţi!).
Am fost destul de norocos să deţin câteva maşini splendide şi am condus mult mai multe vehicule fantastice. Cu toate astea, când privesc o adunare de maşini ca în această carte, nu mă pot stăpâni să nu mă gândesc cum ar fi experienţa la volanul lor pe o şosea.
Indiferent că e vorba de o maşină veche de curse sau de un model futurist şi ultraexclusivist de supermaşină nouă, această dorinţă nu pare să mi se estompeze odată cu vârsta. De fapt, cu cât şofezi mai mult, cu atât interesul de a face astfel de comparaţii e mai mare, şi nimic nu se compară cu senzaţia de a avea toate datele şi faptele la îndemână ca să te ajute să visezi cu ochii deschişi!
Privind lucrurile ca un nespecialist, această carte pare rezultatul unui proiect publicistic global colosal. A fost alcătuită o colecţie unică şi imensă de maşini provenind din peste treizeci de ţări diferite, cu texte scrise de colaboratori de pe tot cuprinsul lumii, şi cu o selecţie uriaşă de fotografii obţinute din biblioteci, colecţii private şi arhive. Toată această muncă a generat ceva extrem de special şi de frumos pentru entuziaştii de pretutindeni.
Cred că aici s‑au strâns toate maşinile mele favorite şi, aşa cum am mai spus, alte câteva asupra cărora am dubii. Presupun că în marea lor majoritate cititorii vor trece printr‑o experienţă similară: vor zâmbi la vederea maşinilor favorite, vor ajunge în pragul apoplexiei văzând că e respinsă vreuna dintre maşinile lor îndrăgite sau vor fi înfuriaţi de includerea vreunei oribilităţi.
În ceea ce mă priveşte, cele mai frumoase maşini sunt cele care trec dincolo de ingineria obişnuită şi adesea poartă amprenta unui designer anume sau a unei anumite viziuni inginereşti; ca exponent timpuriu al unui asemenea concept, numele care îmi vine primul în minte este Bugatti. Deţin încă un Model 35B, pe care am început să îl restaurez la mijlocul anilor ’70 şi cu care încă mai particip la curse. Astfel de maşini înseamnă inovaţie inginerească, dar şi un minunat design mecanic. Faptul că bijuteria foloseşte metanol în loc de benzină şi consumă patru litri de combustibil cam la 6,5 kilometri parcurşi pare doar un inconvenient minor.
Urmează. Actualmente faimoasă mai degrabă pentru preţul ei decât pentru performanţele sportive, maşina întruchipează perenitatea unor astfel de automobile măreţe. Este astfel lesne să ne dăm seama de ce ea l‑a influenţat pe Gordon Murray când a proiectat maşina McLaren de Formula 1. Încă resimt o oarecare mândrie că i‑am împrumutat Ferrari‑ul meu lui Gordon când acesta abia începuse să îşi pună în ordine ideile despre ce anume ar trebui să fie Formula 1.
Însă ajunge cu supermaşinile. Rămâne suficient loc pentru maşinile care au schimbat sociologic lumea în care trăim.
Simt încă o mare afecţiune pentru micuţa Austin 7, prima mea maşină, cea care m‑a învăţat la fel de mult despre condus precum despre întreţinerea mecanică; la fel se întâmplă cu Fordul meu Model T, al cărui proprietar anterior, Coco Clovnul, a avut mare grijă ca portierele să se desprindă cu uşurinţă şi ca radiatorul să scuipe abur în mod regulat.
Indiferent dacă aveţi gusturi motorizate diverse sau specifice, nu cred că vă va fi greu să descoperiţi în această carte câteva maşini fascinante. De fapt, cred chiar că există o mare şansă să descoperiţi 1001 delicii pe măsură ce răsfoiţi paginile…