România poate ajunge în topul parodierii în numele ştiinţei

Revista Metalurgia International din România a fost păcălită de doi profesori sârbi să publice un studiu care la prima vedere părea o lucrare serioasă, însă era inspirat din reviste de benzi desenate. ...

Share

Petrica Rachita 0 comentarii

18.09.2013 - 21:29

Revista Metalurgia International din România a fost păcălită de doi profesori sârbi să publice un studiu care la prima vedere părea o lucrare serioasă, însă era inspirat din reviste de benzi desenate.

Profesorii Drăgan Djuric şi Boris Delibasic, de la Universitatea din Belgrad, au trimis în mod deliberat un articol ştiinţific fals în revista "Metalurgia International", informează InSerbia.info. Sub titlul "Evaluation of transformative hermeneutic heuristics for processing random data", articolul foloseşte referinţe false, printre care şi revistă "Mikijev Zabavnik" (în realitate, o revistă pentru copii), în care personajul de desene animate Goofy "şi-a publicat" rezultatele muncii sale de cercetare, notează publicaţia citată.

În plus, autorii au trimis pentru ilustrarea articolului şi fotografii care îi înfăţişează purtând o perucă sau o mustaţă falsă, potrivit sursei citate, care precizează că articolul tratează şi rezultate ale unor cercetări "publicate în 2012 şi 2013" de către Bernoulli (decedat în 1705) şi Laplace (decedat în 1827). Autorii au introdus numeroase alte erori, atât conceptuale, cât şi de scriere, însă articolul a fost publicat fără nici o modificare, notează InSerbia.info.

Obiectivul celor doi experţi în sisteme informatice a fost de a arată cât de uşor îşi publică unii colegi lucrările în astfel de reviste, doar pentru a obţine punctele de care au nevoie pentru a urcă în ierarhia profesională, susţine publicaţia citată. Această precizează că acţiunea lor a fost salutată de întreagă comunitate universitară; cu toate acestea, cei doi nu au dorit să vorbească public despre acest lucru, susţinând că au făcut-o din revoltă, şi nu pentru a atrage atenţia media.

Gheorghe Lepădatu - prorector al Universităţii Creştine Dimitrie Cantemir şi Editor în ­charge al revistei "Metalurgia Internaţional" - a declarat pentru Hotnews.ro: "Nu am auzit de aşa ceva. Eu răspund de secţia economică şi va trebui să sun la redacţie. Noi dăm articolele mai departe la nişte recenzori care fac evaluarea articolelor şi va daţi seamă că, după ce primesc aceste evaluări, ei dau bun de tipar. Eu mă ocup de revistă, de distribuţie, de altele, fiind şi din alt domeniu. Nu am mai avut astfel de cazuri".

REVISTA METALURGIA INTERNATIONAL a fost creata în decembrie 1995, că urmare a hotărârii adoptate de un grup de cadre didactice de la Universitatea Politehnica Bucureşti şi ingineri de prestigiu din industria metalurgică. În acest context, această revistă a început publicarea în ianuarie 1996, ajungând la al 16-lea an de apariţie continuă. Ea a fost de la început redactată numai în limbă engleză.Potrivit site-ului revistei, Metalurgia se bucură de o largă apreciere la nivel internaţional.

Precedentul Sokal

Ideea celor doi profesori sârbi pare să fi venit dintr-o farsă pusă la cale de fizicianul Alan Sokal care viza revista de studii culturale postmoderne “Social Text”, publicată de Duke University, ale cărei articole le considera lipsite de sens. În 1996, el a elaborat o lucrare plină de non-sensuri aflate la adăpostul jargonului, urmărind să îşi dea seamă dacă o revistă ar publică un text al cărui corp este înţesat de non-sensuri, din cauza că sună bine sau din cauza că măguleşte preconcepţiile ideologice ale editorilor. Avea să îşi vadă dorinţă împlinită în cursul aceluiaşi an, când revistă “Science Wars” i-a publicat lucrarea: “Depasind graniţele: către o hermeneutică metamorfozată a gravitaţiei cuantice”. În ziua publicaţiei, Sokal a anunţat prin intermediul unui alt ziar că articolul respectiv este o farsă, descriind “Social Text” drept o lucrare falsă, care cuprinde referinţe linguşitoare, citate grandioase, pline de un non-sens făţiş.” Acestei iniţiative i-au urmat multe dezbateri, privitoare mai ales la etică academică. Această farsă a fost inclusă de mai mulţi oameni de ştiinţă pe locul opt în topul falsurilor grosolane făcute de-a lungul timpului în numele ştiinţei. Potrivit descoperă.ro, de-a lungul timpului au fost păcălite publicaţii de prestigiu de către diverşi cercetători . În perioada 1998-2001 Jan Hendrik Schön, un cercetător al laboratoarelor Bell din New Jersey, a publicat un număr mare de lucrări ştiinţifice legate de aspectele evoluţiei electronicii, în revistele de profil “Science” şi “Nature”. Descoperirile erau destul de vagi, însă foarte mulţi colegi de breaslă vedeau în acesta un cercetător promiţător. Însă, în 2002, un comitet de savanţi i-a analizat cercetările, aflând că rezultatele care entuziasmasera întreagă breaslă nu erau decât rezultatele unei fantezii bogate a cărui mândru posesor era Schön însuşi. Acesta falsificase cel puţin 16 cazuri.

Citește totul despre:

Comentarii