Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Rectorul UBB: Problemele pentru mediul academic, create de alte ministere decât cel al Educației

Colaborarea dintre mediul academic și Ministerul Educației a fost excelentă pe timp de pandemie, dar problemele au apărut când alți membrii ai Guvernului (alte ministere) s-au implicat, apreciează rectorul Universității “Babeș – Bolyai” (UBB) din Cluj.

Share

Laurențiu Mușoiu 0 comentarii

12.06.2020 - 10:36

Aceasta este explicația profesorului Daniel David, într-un interviu acordat cotidianului “România liberă”. Rectorul UBB a oferit o serie de informații utile atât pentru actualii și viitorii studenți ai UBB, cât și pentru toate cadrele didactice din România.

RL: Cum a decurs învățământul online în această perioadă la UBB?

Prof. univ. Daniel David: În primul rând trebuie spuse și înțelese clar două lucruri: (1) digitalizarea învățământului s-a făcut nu de dragul cadrelor didactice, ci a elevilor/studenților, pentru a nu le afecta parcursul de viață (altfel, cadrele didactice puteau aștepta trecerea pandemiei...); (2) procesul de învățământ s-a desfășurat într-un context special, al pandemiei, când moartea era printre noi; așadar, soluțiile au fost de compromis, pentru a nu afecta parcursul de viață al elevilor/studenților, dar și pentru a păstra în același timp standardele/onorabilitatea academică, fără a pretinde însă că asta înseamnă un model ideal spre care trebuie să tindem (și să ne lăudăm ce bine îl facem și ce bine este așa!); cine spune că este un model ideal spre care trebuie să tindem nu cred că a avut niciodată standarde ridicate și/sau poate poate chiar minte.

Revenind concret la întrebare, UBB a fost cea care a introdus în țară învățământul la distanță, pe baze riguroase și după cele mai ridicate standarde academice europene. Așadar, experiența și-a spus cuvântul și cred ca la UBB lucrurile s-au derulat foarte bine.

Sunt examene ce nu pot fi susținute online?

Toate examenele din ultimul semestru s-au susținut/organizat online (unele într-o variantă inovativă, dar riguroasă). Unele examene din celelalte semestre, foarte aplicate și/sau vocaționale, se vor organiza în varianta tradițională în semestrul viitor, fără ca asta să afecteze însă promovarea studentului (care la sfârșitul ciclului de studiu va avea toate examene parcurse și creditele obținute).

Cum se va desfășura admiterea la UBB în acest an?

Admiterea se va derula online, de la înscriere până la examen. Fiecare facultate a avut libertatea să-și selecteze modalitatea de examinare; unele facultăți au ales media de la bacalaureat, altele una din notele de la bacalaureat, altele examinări online în cadrul unor probe/concursuri, în fine, unele o combinație între acestea. Doar la Facultatea de Teatru și Film, în programele cu o puternică componentă vocațională, vom avea examen clasic (față în față), organizat în condiții de siguranță pentru participanți.

În viitorul an universitar veți merge tot pe varianta învățământului online?

Dacă contextul pandemiei ne obliga da. Dacă vom putea reveni la condițiile pre-pandemie, atunci ne vom întoarce la modalitatea clasică, îmbogățită însă cu experiența digitalizări, acolo unde aceasta nu este doar un substitut acceptabil, ci un set de bune practici academice.

Ce se va întâmpla în căminele studențești? Veți mai putea găzdui la fel de mulți studenți? Cum vor fi selectați cei care vor avea acces în cămin?

Depinde de ce vor spune reglementările naționale legate de pandemie. La UBB studenții au cuvântul major în ceea ce privește cazarea, astfel încât vom găsi împreună cu ei cele mai bune soluții, în funcție de ce va spune legislația.

Ca psiholog, ce ați constatat în comportamentul/atitudinea studenților și cadrelor universitare în această perioadă?

Cadrele didactice au realizat că predarea online nu înseamnă simplu varianta clasică pusă online! Este nevoie de altă organizare a conținutului, de un alt stil, un alt tempo, etc. Așadar, astfel de abilități trebuie prinse în modulele de formare a profesorilor, atât pentru învățământul preuniversitar, cât și pentru învățământul universitar. În cazul studenților, „generația digitală" a realizat ca navigarea online nu înseamnă doar entertainment; uneori înseamnă efort și stres, deoarece, spre deosebire de un joc, pe care îl poți opri când te plictisești și/sau vrei sa faci altceva, este mai greu să oprești un curs în derulare...Așadar, avem toți de învățat din aceasta experiență!

Ce credeți că am învățat din această experiență a pandemiei de COVID-19? Trebuie să se schimbe radical școala românească?

Școala românească ar trebuie să se schimbe radical și fără pandemie, mai ales la nivel de curriculum și la nivelul stilului de predare/învățare.

Pandemia a mai adus o componentă cheie, și anume digitalizarea. Așadar, da trebuie și se poate schimba radical!

Ați avut schimb de idei cu universități din afară în această perioadă? Ce a fost diferit la ei?

Da, am avut. Suntem membrii în GUILD, organizația unora din cele mai reprezentative universități world-class din Europa, așa că am făcut schimb de bune practici. În final, am făcut la UBB ce fac cele mai bune universități din Europa!

Cum apreciați colaborarea conducerii Ministerului Educației cu universitățile, în această perioadă?

În această perioadă, pe tema pandemiei colaborarea a fost excelentă!

Problemele au apărut când s-au infiltrat în relație alte ministere care, neînțelegând specificul activităților academice, au impus reglementări prea generale, fără să se consulte suficient cu mediul academic și/sau cu ministerul de specialitate.

Ce mesaj ați avea pentru tinerii care susțin examenul de Bacalaureat?

Am dat deja un mesaj în acest sens, intitulat „Testul unei Generații", detaliat aici:

https://news.ubbcluj.ro/invitatie-la-ubb-testul-unei-generatii/. În sinteză, spuneam că „...Fiți raționali, inovativi și creativi! (Being rational is cool!). Absolviți liceul și parcurgeți examenele naționale!

Obțineți-vă licența/titlul de master pentru a nu amâna intrarea în viața profesională. Nu-i o problemă dacă decideți să nu o faceți acum, ci mai încolo; dar trebuie să fie o decizie rațională și ghidată de valorile/nevoile voastre, nu o reacție defensivă!"

În final, așa cum am spus și în introducere, trebuie să fie clar că am făcut efortul pentru învățământul/examenele online nu de dragul cadrelor didactice, ci a elevilor/studenților, pentru a nu le afecta parcursul de viață. Sper să folosească această oportunitate! Per Aspera Ad Astra!

Ce mesaj aveți pentru cei care doresc să urmeze cursurile UBB?

În același text, „Testul unei Generații", spuneam așa: „...Cei care însă decideți să încheiați acum ciclurile de studiu și să continuați studiile sunteți așteptați cu drag și respect în cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB). Ne-ar onora să ne considerați prima opțiune, în condițiile în care există și alte oportunități valoroase în țară, și cu atât mai mult în străinătate. UBB este cea mai mare universitate a țării, cu o tradiție academică veche, începând din 1581. În ultimii patru ani a ocupat prima poziție în țară în Metarankingul Universitar (reunind cele mai importante clasamente internaționale ale universităților – https://ad-astra.ro/wp-content/uploads/2019/11/Metarankingul_Universitar_2019.pdf) și a fost recent acceptată în GUILD – organizația unora din cele mai valoroase universități „world-class" din Europa -, ca universitatea reprezentativă din Europa de Sud-Est (https://www.the-guild.eu/news/2020/press-release_ubb_guild_22042020.pdf).

Avem o ofertă academică comprehensivă – de la arte și științe umaniste la științe sociale, ale vieții și naturii, până la inginerie și tehnologie – și un profil multicultural cu trei limbi oficiale de studiu (română, maghiară, germană), alături de un profil academic international marcant (https://www.ubbcluj.ro/files/UBB_Goes_international.pdf). Așteptăm absolvenți din țară și din străinătate. Pe absolvenții de liceu îi așteptăm să se înscrie la programele de licență, pe absolvenții de licență la programele de master, iar pe absolvenții de master la programele doctorale; de asemenea, sunt bineveniți în programele UBB nu doar proaspeții absolvenți, ci și cei care doresc să se reorienteze în carieră.

Am gândit procesul de admitere pentru voi, "generația digitală", iar în cursul procesului, ținând cont de natura inedită a admiterii, puteți apela, dacă aveți nevoie, la consiliere în carieră oferită de specialiștii noștri. Dacă veți alege UBB, noi suntem aici și vă așteptăm să contribuim împreună la actul generării cunoașterii pentru a deveni în acest proces

buni specialiști, cu oportunități în țară și în străinătate, intelectuali și buni cetățeni!

Pentru informații complete privind programele și modalitatea de admitere la UBB vă invit să accesați https://admitere.ubbcluj.ro/ro/, iar pentru consiliere în carieră puteți accesa http://ccarma.centre.ubbcluj.ro/ sau https://www.facebook.com/ConsiliereStudentExpert/...".

Comentarii

loading...