Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Din gara Titan Sud pleacă mai puține trenuri spre Oltenița

Rectificarea bugetară a lăsat izolate zeci de localități. Guvernul a ciuntit subvenția

Locuitorii a zeci sau chiar sute de localități din țară au rămas izolați zile întregi din luna decembrie sau, în cel mai bun caz, sunt la bunul plac al patronilor de microbuze, pentru că li s-au anulat trenurile.

Share

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

Actualizat: 19.12.2017 - 12:33

Pe căile ferate române circulă în această lună mai puține trenuri, din cauza faptului că, la ultima rectificare bugetară, din luna septembrie, Ministerul Transporturilor a pierdut una dintre cele mai mari sume, și anume 6,25 miliarde de lei. Inițial, prin Legea bugetului de stat pe 2017, Transporturile au avut prevăzut un buget de 13,7 miliarde de lei, din care 8,3 miliarde de lei numai pentru proiectele europene.

Odată cu rectificarea însă, nu au fost tăiați doar banii pentru cofinanțarea proiectelor europene, ci și din alte părți. Una dintre societățile care are cel mai mult de suferit este CFR Călători. „La rectificare, am pierdut 10% din subvenția pe 2017, așa că banii mai ajung doar până la 25 noiembrie”, declarau, la vremea respectivă, pentru „România liberă“ surse din cadrul operatorului feroviar de stat.

Pe principiul unde dai și unde crapă, nu societatea de stat a fost prima la care călătorii au simțit efectele, ci operatorii privați, care au trecut la anulări de trenuri pe bandă rulantă. De exemplu, Transferoviar Călători (TFC) a pus pe site-ul propriu și pe Facebook o listă întreagă de trenuri care nu mai circulă în anumite zile. În dreptul fiecărui tren anulat, la rubrica “Motivul/Observații” este trecut “Reducerea activității ca urmare a rectificării negative a bugetului de stat pe anul 2017”.

Pe relații cum ar fi București-Târgoviște, București Nord – Ploiești Sud, Galați – București Nord sau Cluj Napoca – Oradea au fost anulate zeci de trenuri. Pe aceste rute circulă însă și garniturile CFR Călători, așa că problema nu rămâne fără rezolvare, potențialii pasageri putând să apeleze la societatea de stat, deoarece sunt linii principale (interoperabile, în terminologia feroviară de specialitate).

Probleme pe ruta București-Oltenița

Problema este mult mai gravă pe așa numitele secții neinteroperabile, linii secundare care au fost închiriate către operatori privați și pe care circulă doar trenurile lor. Este vorba, doar în cazul TFC, de trasee cum ar fi Slănic – București Nord, Măneciu – Ploiești Sud, Roșiori Nord – Costești, Galați – Târgu Bujor, Buzău – Nehoiașu și lista ar putea continua. Trenuri anulate sunt și pe relația București (Titan Sud) – Oltenița, rută preluată în urmă cu câțiva ani de la CFR Călători. De când pe această rută circulă trenuri private, nu puțini sunt bucureștenii care au ales să se mute la Cernica sau în alte localități, tocmai pentru că aveau la dispoziție un mijloc de transport civilizat și predictibil, nu microbuze. Acum, numărul trenurilor s-a redus, mai ales în perioada sărbătorilor.

Societatea de stat nu a anulat trenuri

Situația este valabilă și pentru ceilalți operatori privați, care și ei au redus numărul de trenuri aflate în circulație. “Din cauza rectificării bugetare din toamnă, compensațiile corespunzătoare de la bugetul de stat pentru subvenționarea transportului feroviar public de călători au fost reduse cu aproximativ 10%. Acest lucru, combinat cu creșterile de costuri din ultima perioadă – la motorină, unde s-a reintrodus supraacciza, la energia electrică pentru tracțiune și alte costuri specific – operatorii de transport feroviar de călători au fost obligați, pentru a evita falimentul sau insolvența, să ia măsuri de reducere a numărului de trenuri aflate în circulație”, a declarat pentru România liberă Valentin Dorobanțu, preşedintele Organizaţiei Patronale a Societăţilor Feroviare Private din România.

El a continuat, arătând că majoritatea operatorilor privați a aplicat această măsură, dar nu și CFR Călători. După calculele sale, operatorul deținut de statul român va înregsitra pierderi importante, de aproximativ 100 milioane de lei, din care cauză va înregistra restanțe la plata către CFR SA (administratorul infrastructurii feroviare) a tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI). Acest lucru va avea un efect de domino, pentru că, pe cale de consecință, CFR SA va avea venituri mai mici și nu va dispune de suficiente fonduri pentru întreținerea și reparațiile la calea ferată, drept care unele restricții de viteză nu vor mai fi ridicate, fapt care-i va afecta pe toți operatorii, inclusiv pe cei privați.

Vagoane insuficiente la CFR Călători

Teoretic, CFR Călători ar putea prelua fluxul de pasageri de pe liniile principale, unde privații au anulat trenuri. Practic însă, acest lucru nu este tocmai fezabil, deoarece societatea de stat se confruntă de câțiva ani cu un număr insuficient de vagoane și automotoare. Inițial, Ministerul Transporturilor a anunțat că Autoritatea de Reformă Feroviară va iniția până la finele anului licitația pentru cumpărarea a 100 de vagoane, destinate atât societății de stat, cât și operatorilor privați. Apoi, președintele ARF, Marian Păun, a precizat că acest lucru se va întâmpla abia în toamna lui 2018.

Comentarii

loading...