Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

“Perla litoralului românesc” are prețuri de lux

Mamaia, stațiunea unde o felie de lămâie costă 10 lei

Prețurile din Mamaia au început să depășească logica economiei de piață și să intre în „logica” fițelor. Numai așa se poate explica de ce o șampanie costă 100.000 de euro, aproape dublu față de prețul din magazin.

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 08.05.2018 - 00:02

Prețurile din Mamaia au început să depășească logica economiei de piață și să intre în „logica” fițelor. Numai așa se poate explica de ce o șampanie costă 100.000 de euro, aproape dublu față de prețul din magazin, sau un ou Kinder este de trei ori mai scump într-o alimentară din Mamaia decât într-un super-market din București.

Să ceri 100.000 de euro pe o sticlă de șampanie este o strategie de marketing. O vinzi sau nu, lumea te asociază cu un produs scump, exclusivist. Așa însă poți cere prețuri nebune pentru o masă în respectivul club. Așa s-a întâmplat în Mamaia, la debutul oficial al acestui sezon estival. Meniul unuia dintre ele are afișate și prețuri de 125.000 de lei. Un exemplu: o comandă de șampanie Moet & Chandon Brut (10 sticle de 1,5 litri) costă 11.000 lei. În magazinele online, o sticlă costă 399 lei, deci 10 sticle sunt 3.990 lei. Un adaos comercial de circa 300%. Cel mai scump meniu a ajuns la 125.000 și era format dintr-o singură sticlă de Dom Perignon Rose, de 6 litri (sau din 5 sticle de 1,5 litri). În magazinele online, sticla de 6l costă circa 29.000 de lei, așadar, de patru ori mai puțin.

Prețuri de cel puțin trei ori mai mari

Adaosurile de circa 300% se păstrează însă și când vorbim despre lucruri banale, cum ar fi o ciocolată, o înghețată sau un ou Kinder. În nordul stațiunii Mamaia, o alimentară reușește performanța de a vinde un astfel de ou cu 9,99 lei. „Am vrut să cumpăr, îl văzuse fii-mea, dar nu mi-a venit să cred când mi-a spus că un ou Kinder costă aproape 10 lei. L-am cumpărat din Mega Image cu 3 lei”, ne-a spus Cristina, o constănțeancă ce locuiește într-un apartament din Mamaia. Oul-surpriză nu este singura surpriză negativă. O ciocolată mică este 7 lei aici, în condițiile în care este cumpărată de la LIDL, unde una de cinci ori mai mare costă 11 lei. Înghețata este 15 lei, de aproape trei sau patru ori mai mult decât în centrul Constanței. La fel stau lucrurile și la unele terase. „Am cerut o felie de lămâie la apa plată cu lămâie pe care o comandasem. M-a costat 10 lei felia”, își aduce aminte Cristi, un localnic, una dintre experiențele sale neplăcute, la o terasă din centrul stațiunii.

Misterul economic din spatele oului-surpriză

De ce se vinde un ou cu surprize cu 10 lei? Pentru că se poate. Nordul stațiunii Mamaia a ajuns un loc de fițe, căutat de tinerii cu bani. Deunăzi, unul dintre ei declara nonșalant, la televizor, că tatăl său este milionar și că pentru el 100 de euro nu înseamnă nimic. Mamaia a ajuns însă, ușor--ușor, și un cartier al Constanței. Aici sunt deschise acum alimentare pe tot parcursul anului, pentru cei care locuiesc permanent. „Eu nu îmi cumpăr de aici decât pâine și țigări”, spune Cristina. Pentru restul, ea se duce în Constanța, dar alții pur și simplu nu se obosesc să mai bată drumul pentru a face economie.  

Lucrurile s-ar putea însă schimba. În Mamaia există deja un supermarket al unei companii puternice, dar și planuri de a deschide, de către o firmă concurentă, un altul. Acestea vin cu aceleași prețuri pe care le practică în orașe, deci vor pune presiune pe buticarii puși pe căpătuială.

 Și totuși, mai scump decât în Monaco

Apariția lanțurilor mari de magazine (lucru pe care hotelierii și patronii de restaurante nu-l privesc deloc cu ochi buni) nu va rezolva însă problema prețurilor. 

În România, marfa vândută de supermarketuri este, de multe ori, mai scumpă decât în cele mai scumpe țări europene. Am făcut o comparație între Carrefour România și un Carrefour Monaco, cu două produse similare pe care le-am găsit online. 

O bere Leffe de 0,33 l costă 7,90 de lei aici, dar numai 3,76 lei în Monaco (e drept, dacă se cumpără la bax de 12; dacă se cumpără 3 -baxuri, costă numai 2,51 lei). În Monaco, un -detergent Mr. Propper de 1,25 ml costă 7,45 lei, în România unul de 1,50 ml costă 15,90 lei.  

Comentarii

loading...