5 C
București
marți, 5 noiembrie 2024
AcasăSocialÎn lipsa semnăturii lui Firea pentru noul PUG, sectoarele își fac singure...

În lipsa semnăturii lui Firea pentru noul PUG, sectoarele își fac singure planuri de urbanism

O situație cel puțin ciudată, căci, după cum se știe, Primăria București a angajat încă din ianuarie 2013 un consorțiu de firme condus de Universitatea de Arhitectură Ioan Mincu pentru a reactualiza PUG-ul vechi din 2000.

Elaborarea acestuia stagnează deoarece primarul Gabriela Firea nu a semnat ordinul de începere a etapei a doua a proiectului. Realizarea de planuri urbanistice zonale coordonatoare în fiecare sector rezolvă însă parțial grava criză în care se află Bucureștiul din 2010, an când trebuia emis, conform legii, noul PUG.

Deși încearcă să vină în ajutorul investitorilor și cetățenilor pe termen scurt, preconizând operațiuni de regenerare urbană, PUZ-urile coordonatoare de sector nu au însă puterea de a oferi o viziune plină, rotundă, modernă asupra dezvoltării Capitalei. Și nici nu elimină gravele erori din regulamentul urbanistic general emis acum 18 ani, erori în baza cărora municipalitatea este tot mai des obligată în ultimul timp să suporte din bugetul public plata unor juste despăgubiri stabilite de instanțele judecătorești.

Sectoarele 3 și 5 au demarat procedurile

În decembrie anul trecut, sătulă probabil să tot aștepte emiterea noului PUG al Capitalei, conducerea Primăriei Sectorului 5 a publicat anunțul privind contractarea serviciilor de proiectare pentru realizarea PUZ-ului Coordonator.

Rapid, fără a mai aștepta la mila primăriei generale, cei de la sectorul 5 au preferat să ofere în jur de 500.000 de lei pentru realizarea acestui regulament care să mai ajute puțin la deblocarea proiectelor de investiții în infrastructură dar și în domeniul imobiliar. Atât cât se poate, căci limitele de acțiune ale acestui regulament local sunt limitate, fiind coordonate cu vechiul PUG bătrân și expirat al Capitalei.

Din vara anului trecut și Primăria sectorului 3 a demarat proiectul de realizare a unui plan urbanistic zonal coordonator propriu cu ajutorul Centrului de Cercetare, Proiectare, Expertiză și Consulting al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”.

Conform expunerii de motive, edilul sectorului 3 a considerat că prin emiterea unui PUZ Coordonator nou se vor crea condițiile de autorizare a noilor construcții, dar și premisele pentru desfășurarea activităților economice și sociale. Noul proiect ar urma să actualizeze și organizarea transportului și circulației, dar și dezvoltarea rețelelor edilitare.

„Proiectul P.U.Z. va fi un răspuns actual la problemele generate de zonele destructurate ale /Sectorului, în special lipsa utilităților, a circulațiilor auto/pietonale și va propulsa dezvoltarea durabilă pe termen mediu și lung”, s-a susținut în expunerea de motive.

De la nivelul funcției de primar general al Capitalei, Gabriela Firea a avizat favorabil intenția celor de la Sectorul 3, chiar le-a emis certificat de urbanism deși, așa cum spuneam, cel mai ușor era ca ea să își respecte promisiunile și mai ales obligația de a ordona demararea etapei a doua a elaborării PUG București.

La Sectorul 4 s-au invocat, oficial, neconcordanțe în regulamentul urbanistic

Nevoia emiterii unor noi reguli de urbanism și de eliminare a disfuncționalităților s-a făcut simțită și la nivelul sectorului 4 al Capitalei. În octombrie 2017 primăria locală a obținut aviz preliminar pentru elaborarea Planului Urbanistic Zonal pentru zona de sud a acestei unități administrative.

Necesitatea acestui proiect a fost pusă în discuție încă din anul 2015. Pentru elaborarea documentației de urbanism de interes public aferente  s-au invocat „tendințele de dezvoltare, modificările intervenite de la data intrării în vigoare a PUG București aprobat prin HCGMB 269/2000 a cărui valabilitate a fost prelungită prin (..) neconcordanțele dintre zonele stabilite și situația efectivă din teren, rețelele tehnico-edilitare, de comunicație și transport subdezvoltate”.

De ce este importantă reactualizarea regulamentului urbanistic?

Deși ar putea părea că se adresează doar unei categorii restrânse a populației Capitalei, Planul Urbanistic General este de maxim interes pentru toți bucureștenii. Doar în baza acestui document se pot realiza investiții în domeniul transportului și a infrastructurii edilitare (rețele de apă, canalizare, gaze, electricitate).

Bineînțeles, și dezvoltatorii imobiliari și agenții economici – privați sau de stat, își pot realiza sau extinde proiectele tot în baza prevederilor PUG. În lipsa acestuia, totul este blocat.

În prezent, Bucureștiul funcționează având un regulament urbanistic vechi din anii 1999-2000. PUG-ul nu doar că este depășit, dar este este și plin de  contradicții și date ce nu reflectă realitatea.

După cum ziarul România liberă a prezentat, Primăria Capitalei a fost obligată de instanțele de judecată să ofere despăgubiri pentru că, în baza PUG, nu a permis unor persoane să își construiască imobile pe terenurile proprietate personală deoarece respectivele proprietăți au fost încadrate greșit ca fiind terenuri de joacă, grădini, spații verzi.

Articolul 46 din Legea urbanismului:  „Planul urbanistic general are atât caracter director și strategic, cât și caracter de reglementare și reprezintă principalul instrument de planificare operaționala, constituind baza legală pentru realizarea programelor și acțiunilor de dezvoltare. Fiecare unitate administrativ-teritorială are obligația să își întocmească și să își aprobe Planul Urbanistic General, care se actualizează periodic la cel mult 10 ani. „

Autoritățile locale de la sectorul 6 și-au elaborat și ele propriul regulament urban încă din anul 2013. Recent, Primăria Sectorului 2 a finalizat și ea procedurile de atribuire a unui contract de proiectare.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă