Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Funeriu: Școala online ar fi funcționat bine, dacă nu schimba Ponta legea

Noul an școlar este compromis, susține Daniel Funeriu, fost ministru al Educației, într-un interviu acordat cotidianului național “România liberă”.

Share

Laurențiu Mușoiu 0 comentarii

07.08.2020 - 00:27

Orice vot acordat lui Victor Ponta, indiferent pentru ce funcție candidează acesta, este “un vot împotriva propriului copil”, consideră fostul ministru al Educației.

Daniel Petru Funeriu este ministrul care a cordonat și a publicat Legea Educației Naționale 1/2011.

Este ministrul care a introdus camerele de supraveghere la examenul național de Bacalaureat.

La bază, este om de știință.

A ocupat funcția de consilier prezidențial pe teme de Educație, în al doilea mandat de șef al statului al lui Traian Băsescu.

RL: Cum ați rezuma, în câteva cuvinte, situația școlii românești în pandemie?

Funeriu: Proastă, ca peste tot în lume, dar surprinzător de liniștită în ciuda cârpelilor și improvizațiilor pe care actuala ministră a trebuit să le facă din pricina inacțiunii celor 14 miniștri PSD din 2012 încoace. Dacă Legea 1 din 2011 ar fi fost aplicată de atunci, am fi avut azi un sistem perfect funcțional, chiar și în pandemie. Dar hoțul Ponta și PSD au preferat să modifice în folos politic prin 66 de ordonanțe de urgență legea în loc să o aplice.

Cel mai clar exemplu este legat de predarea online: legea prevedea din 2011 ca ministerul să facă Biblioteca Școlară Virtuală, care ar fi fost un instrument perfect pentru predarea în pandemie. Dar, probabil pentru că hoțul Ponta și fugarul Ghiță nu s-au înțeles la șpăgi, nu s-a făcut nimic.

Ce credeți că a învățat sau că trebuia să învețe sistemul educațional din România din experiența pandemiei?

Sistemul sigur nu a învățat nimic și nici nu trebuia să învețe ceva. Oamenii fac sistemul șI ei ar fi trebuit să învețe ceva. Singurul lucru care e de învățat este că Legea 1 avea soluții la toate problemele pe care le vedem an de an. Ar trebui urgent aplicată Legea 1 în varianta nemodificată. Mă îndoiesc că politicienii au învățat ceva.

Cum vedeți noul an școlar?

Compromis.

După această experiență, a pandemiei COVID-19, ce considerați că ar trebui să schimbăm în sistemul de învățământ din România?

Calitatea profesorilor. Dar și aici Legea 1 avea soluțiile corecte. Dacă s-ar fi aplicat corect, fără modificări, azi am fi avut jumătate dintre profesori bine formați. Știu, răspunsurile mele devin plicticoase pentu că repet “trebuia aplicată Legea 1”, dar dacă acesta e adevărul nu am ce face... Trebuie să fim conștienți că Legea 1 nu a fost aplicată de PSD, ci modificată, dintr-un amestec de ticăloșie și prostie, specific guvernelor PSD. Dar așa se întâmplă când votezi proști și ticăloși: ai parte de măsuri proaste și ticăloase. Și suferă copiii tăi.

Dacă ați fi fost ministru al Educației în această perioadă, care ar fi fost primele decizii pe care le-ați fi luat?

1) Prelungirea cu o lună și jumătate a anului școlar

2) Control la sânge că profesorii fac cursuri online: videoconferințe zilnice între inspectori școlari generali și directori și ministru și inspectori

3) Aș fi obligat toți profesorii să vorbească elevilor despre realitatea coronavirusului și importanța vaccinării

4) Aș fi încercat să găsesc soluții pentru elevii care nu au acces la învățământ online

5) Aș fi transferat decizia deschiderii școlilor la nivel local: nu închizi o școală din Maramureș pentru că ai focar în Prahova

6) Aș fi profitat de perioada specială din punct de vedere legislativ și aș fi pus în practică cele mai radicale măsuri necesare

7) Aș fi făcut foarte multă politică și explicat, zi de zi, mârșăviile pontaco-pesediste la adresa educației în ultimii 8 ani. I-aș fi călcat în picioare politic pe Ponta și pe pesediști pentru cataclismul educațional lăsat în urmă

8) Aș fi generat fuziuni de universități și introdus un examen unic de admitere la universități

Ce impresie v-au lăsat examenele naționale din acest an?

Impecabil organizate pentru perioada de pandemi (felicitări ministrei) dar ridicol de ușoare. Am fost plăcut surprins că elevi de a XII-a au apărat corectititudinea examenelor pe care eu am introdus-o când ei aveau 10 ani. Pe fond însă, evaluarea națională și bacalaureatul sunt o mascaradă: e o imbecilitate să evaluezi 2-3 materii când tu predai 10! Predare fără evaluare e vax albina: se produce un curriculum paralel, copiii învață materiile la care dau examen, nu cele predate. Din nou: Legea 1 repara eficient această prostie din sistem, dar timp de 10 ani nimeni a aplicat-o. Nu-i așa că e frustrant să vezi că ai soluția în lege de 10 ani, dar copiii tăi suferă pentru că tu ai votat proști?

Cum vi s-a apărut Admiterea organizată de universități?

Nu am urmărit decât la medicină unde se pare că a fost OK, având în vedere situația.

Este școala românească pregătită pentru un învățământ online eficient?

Nu. Dar dacă profesorii s-ar implica la un nivel maxim, iar inspectorii și ministerul ar fi foarte fermi, ceva, ceva tot ar ieși. Mi se pare fundamental să lungim anul școlar cu o lună și jumătate.

Se reorganizează CNATDCU. Va mai apărea o comisie, între cea de specialitate și consiliul care dă verdictul privind plagiatele. Cum apreciați această schimbare?

Excelentă, dar din întrebare deduc că nu ați citit atent ordinul de funcționare. Panelurile care grupează mai multe discipline, “comisii intermediare” cum le numiți dumneavoastră, au un rol bine definit, distinct de cel al comisiilor de specialitate. Acest rol e prevăzut de lege, dar nu a fost niciodată exercitat de CNATDCU, pentru că miniștrii pontaco-pesediști au fost ocupați cu politizarea CNATDCU pentru a ascunde plagiatul lui Ponta în loc să se ocupe de calitate.

Cum apreciați modul în care a acționat conducerea Ministerului Educației și Cercetării în această perioadă?

Corect. După război sigur că putem găsi idei mai bune, dar în mare a acționat corect.

Se discută despre reducerea numărului de materii și a orelor din învățământul preuniversitar. Care este opinia dumneavoastră legată de acest subiect?

Că reducerea pur și simplu este o prostie monumentală. E o aberație, dar câte nu se spun și fac în domeniul educației? Nu poți să fii mai bun învățând mai puțin. Poate părea paradoxal că tocmai eu spun asta, având în vedere că eu sunt cel care a introdus în lege un număr de ore restrâns. Am făcut asta bazat pe ce spun studiile despre capacitatea de concentrare a copiilor la diferite vârste, dar această reducere trebuia să vină la pachet cu after school generalizat, unde s-ar fi putut foarte bine “transfera” un număr de ore, un ecosistem inteligent pentru activități extrașcolare, lungirea anului școlar.

Să nu uităm însă esența: avem programe școlare bune, dar problema fundamentală, despre care nu vorbește nimeni, e că aceste programe sunt livrate într-un număr de zile de școală foarte mic, de profesori prea adesea slab pregătiți și demotivați, într-un climat mult prea lax. O să auziți tone de neștiutori care vă vor spune că programele sunt proaste, dar ei nu au citit niciodată programele.

Ați vorbit mult despre plagiatul lui Victor Ponta. Ce părere aveți că acum vrea să candideze pentru funcția de primar general al Capitalei?

Autoritățile competente ale statului au vorbit despre plagiatul lui Ponta și au decis că Ponta e un hoț. Să candideze unde vrea, dar fiecare vot pentru hoțul Ponta este un vot împotriva propriului copil.

Comentarii