16.2 C
București
marți, 28 septembrie 2021

Conceptul „civic–tech“, implementat în 12 orașe din România

În cursa pentru implementarea conceptului „smart city“, 12 mari orașe, dar și câteva consilii județene și-au pus la punct aplicația „City App“, o platformă „civic-tech“ menită să simplifice comunicarea cetăţenilor cu administraţia locală în rezolvarea unor probleme cu care se confruntă comunitatea locală, dar și pentru a le oferi turiștilor informații despre oportunitățile oferite, de la capacități de cazare la atracții turistice.

Printre orașele care au lansat aplicația„City App“ se află Sibiul, Satu Mare, Piatra Neamț, Predeal, Brașov și Galați. Este un tip de platformă care funcționează foarte bine și în Europa. Există, spre exemplu, „London Official Guide App“ și „City App Vienna“.

 

„City App“ conectează un întreg oraș

Aplicația implementată în România este disponibilă în limbile română și engleză și poate fi descărcată de către utilizatorii Android și iOS, de pe platformele Google Play și App Store. Are două module, de „raportări și incidente“ și „ghidul turistic digital“. Prin primul modul, cetățenii pot raporta situații sau incidente din categorii diverse, precum străzi și iluminat public, apă și canalizare, salubritate, infracționalitate, trafic auto, semne de circulație, parcări, mediu, transport în comun, construcții neautorizate, etc.

Ghidul turistic digital vine în ajutorul turiștilor care vizitează orașul, oferindu-le informații utile în legătură cu capacități de cazare, cele mai importante obiective turistice din oraș, instituții de cultură, muzee, parcuri, dar și despre specificul și ofertele restaurantelor locale. Prin intermediul aplicației, locuitorii orașului, dar și turiștii, au la dispoziție agenda evenimentelor din oraș, de la spectacole de teatru sau concerte la competiții sportive. Indiferent dacă ne referim la „Sibiu City App“, „Satu Mare City App“ sau „Piatra Neamț City App“, structura este cam aceeași, cu mici diferențe, care țin de specificul local. Acest tip de aplicație este construit pe platforma Eventya, un start-up românesc care s-a dedicat implementării acestui sistem flexibil de comunicare între organizații și comunitățile lor. „Platforma aceasta pe care o instalăm în zona municipalităților este o platformă de civic-tech.

Este un concept mai nou, care a apărut de câțiva ani. Avem aproximativ 12 municipalități din România și peste jumătate de milion de utilizatori. Fiecare entitate își promovează propria platformă. Noi oferim constant servicii de consultanță în atragerea de utilizatori și menținerea lor. Sunt niște activități specifice de marketing și de obicei lucrăm cu departamentele de marketing și de comunicare ale primăriilor sau consiliilor județene“, ne-a declarat Ionuț Munteanu, reprezentantul platformei Eventya.

 

Galațiul, ultimul intrat în clubul orașelor „City App“

Cea mai recentă aplicație lansată este „Galați City App“. Pentru achiziția „Modulului de Comunicare și Informare publică (Eventya Open City) și a Ghidului Turistic Digital, pe baza platformei Eventya“, Primăria Galați a încheiat cu Eventya Co SRL un contract în valoare de 69.377 de lei cu TVA, adică peste 15.000 de euro. Această sumă este achitată într-o perioadă de 12 luni, în rate ce reprezintă de fapt contravaloarea serviciilor de consultanță și mentenanță asigurate de firmă. Primarul Galațiului spune că din cele două module, cel mai important este cel de relaționare cu locuitorii orașului. „Are două componente majore. Pe de o parte, o componentă de relaționare directă cu cetățeanul, fapt ce înseamnă că gălățenii pot trimite sesizări primăriei în timp real, iar noi, în cadrul primăriei, le putem urmări mult mai ușor în ceea ce privește rezolvarea, implementarea sau răspunsul pe care angajații primăriei trebuie să îl ofere cetățenilor care ridică diverse probleme. A doua componentă, este o promovare a ceea ce poate oferi Galațiul pentru cei care vin în vizită la noi, pe malurile Dunării, iar pe de altă parte, le oferă locuitorilor Galațiului, posibilitatea de a afla mult mai ușor de spectacolele de teatru, concerte sau orice alte evenimente care au loc la Galați“, ne-a declarat primarul Galațiului.

 

Un avantaj: monitorizarea activității funcționarilor

Din punctul de vedere al primarului Galațiului, noutatea oferită de aplicația „City App“ constă în faptul că edilii au posibilitatea să monitorizeze modul în care funcționarii municipalității rezolvă problemele semnalate de cetățeni, constatarea unor întârzieri în rezolvarea celor semnalate putând atârna greu la evaluarea activității funcționarilor respectivi: „În ceea ce privește partea de Raportări și Incidente, sunt mai multe rubrici, care pot fi accesate în funcție de natura evenimentului ce urmează să fie sesizat angajaților primăriei. Dincolo de o formă mult mai directă de relaționare cu cetățeanul, la nivelul meu, al primarului, al conducerii Primăriei Galați, este și o formă prin care putem vedea în ce stadiu se află fiecare sesizare în parte după ce a fost primită, dacă e în lucru, cât a stat în lucru și când, cine și cum a răspuns cetățeanului. Iar aceste date vor putea sta la baza unei viitoare evaluări a fiecărui angajat al primăriei“, spune Pucheanu.

 

Șansa ca lucrurile să nu mai fie rezolvate „pe jumătate“

În relaționarea prin intermediul „City App“ este inclus și un alt avantaj, al eliminării raportărilor false. Până acum, multe dintre petițiile și sesizările adresate de gălățeni erau „soluționate“ de funcționari printr-un răspuns formal, fără ca cele semnalate să își găsească cu adevărat o rezolvare. Prin „City App“, toți cei implicați, cetățeanul care semnalează o problemă, funcționarul care o rezolvă, dar și șefii din primărie, care monitorizează modul în care e rezolvată problema sesizată, au acces online la stadiul soluționării celor semnalate.

„Pe de altă parte, componenta îmbucurătoare pentru cetățean, dincolo de facilitatea sesizării în timp real a problemelor apărute la nivelul municipiului, are și dumnealui posibilitatea de a afla în ce stadiu se află sesizarea, dacă a fost preluată, dacă a fost dată în lucru, dacă s-a finalizat. Cetățeanul ar trebui să primească o notificare de rezolvare a problemei. Odată cu notificarea pe care o primește pe telefon, avem și noi un feed-back, pentru că de multe ori s-a mai întâmplat ca la noi, la primărie, lucrurile să pară că s-au rezolvat, dar în teren realitatea să fie alta. Să aflăm dacă acea problemă a fost rezolvată pe jumătate sau dacă cei care trebuiau să o rezolve nici nu au ajuns în zona respectivă“, a mai precizat primarul Ionuț Pucheanu. Pentru ca sesizarea să fie valabilă, persoana care o semnalează trebuie să își creeze un cont și să își valideze numărul de telefon. Astfel sunt eliminate sau cel puțin diminuate falsele sesizări.

 

Dispeceratul Poliției, sesizat în timp real

Aplicația aduce un plus de promptitudine și în ceea ce privește intervențiile Poliției Locale la rezolvarea unor incidente, pentru că oferă posibilitatea sesizării acestora în timp real. „Există și un modul care se adresează în mod direct Poliției Locale. Dumnealor vor avea acces la aceste sesizări în timp real, ceea ce înseamnă că vor avea posibilitatea să intervină cu celeritate acolo unde sunt chemați“, spune primarul Galațiului.   

Ultima oră
Pe aceeași temă